Πως να διαχειριστείς το κακό κλίμα στη δουλειά

Η φάση στη δουλειά είναι δύσκολη και σε γεμίζει με περίσσιο άγχος λόγω του κακού κλίματος που επικρατεί; Πληροφορίες για να βελτιωθούν τα πράγματα, εντός.

Πως να διαχειριστείς το κακό κλίμα στη δουλειά

Δεν υπάρχει τίποτα πιο κουραστικό από το να ξυπνάς το πρωί και να σκέφτεσαι όχι τις υποχρεώσεις σου, αλλά το κακό κλίμα που επικρατεί εδώ και μέρες στο γραφείο. Μπηχτές μεταξύ συναδέλφων, ένταση, πισώπλατες μαχαιριές κι αφεντικά που σου ρουφάνε σαν ενεργειακά βαμπίρ κάθε στάλα ενέργειας αφού καιροφυλακτούν για να σου υποδείξουν κάθε σου λάθος συνθέτουν ένα περιβάλλον που καταντά αποπνικτικό. Κάπως έτσι λοιπόν φορτώνεσαι ένα αόρατο βάρος που σε ακολουθεί παντού: στις συναντήσεις, στα deadlines, ακόμα και σε εκείνο το ρημάδι το διάλειμμα για καφέ, τσιγάρο ή φαγητό.

Δυστυχώς η πλειοψηφία των εργαζομένων έχει βρεθεί κάποια περίοδο της επαγγελματικής τους καριέρας σε αντίστοιχο πνιγηρό κακό κλίμα, αναζητώντας βοήθεια παντού. Σαν άλλοι εργασιακοί ghostbusters ερχόμαστε στο χώρο σου για να ξορκίσουμε τα φαντάσματα που στοιχειώνουν τη δουλειά σου μια και έξω ρίχνοντας ολούθε χρήσιμες συμβουλές.

Αναγνώρισε την πηγή του προβλήματος

Το πρώτο βήμα είναι να εντοπίσεις από πού προέρχεται το αρνητικό κλίμα. Είναι αποτέλεσμα άραγε ενός τοξικού συναδέλφου; Υπάρχει μήπως κακή επικοινωνία από την πλευρά της διοίκησης; Ίσως η ομάδα έχει μπλοκάρει αφού διανύει μια περίοδο έντονου άγχους λόγω πίεσης χρόνου; Όταν καταλάβεις από πού πηγάζει το πρόβλημα, τότε μπορείς να αποφασίσεις πώς θα αντιδράσεις. Αν για παράδειγμα πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, τότε μπορείς να δείξεις υπομονή. Αν πάλι όμως η ατμόσφαιρα είναι συστηματικά τοξική, χρειάζεται πιο ενεργή διαχείριση.

Μείνε επαγγελματίας και ψύχραιμος

Αν μπλέξεις σε ίντριγκες και καβγάδες το μόνο που μάλλον θα καταφέρεις είναι να επιβαρυνθεί κι άλλο η κατάσταση. Ακόμα κι όταν οι γύρω σου χάνουν την ψυχραιμία τους, προσπάθησε να κρατήσεις τη δική σου όσο μπορείς. Μίλα με ήρεμο τόνο, απόφυγε τις ειρωνείες και επικεντρώσου στο κομμάτι που αφορά αποκλειστικά τη δουλειά σου. Η επαγγελματική στάση είναι μια σίγουρη ασπίδα απέναντι στο αρνητικό κλίμα.

Θέσε όρια χωρίς ενοχές

Δεν είναι υποχρέωσή σου να γίνεις ο «πυροσβέστης» όλων των εργασιακών καταστάσεων που μυρίζουν μπαρούτι. Αν για παράδειγμα ένας συνάδελφος γκρινιάζει συνεχώς ή προσπαθεί να σε εμπλέξει σε κουτσομπολιά, μπορείς με ευγένεια να πάρεις απόσταση. Κάνε ό,τι περνά από το χέρι σου για να προστατεύσεις τον εαυτό σου. Θυμήσου ότι τα προσωπικά σου όρια είναι απαραίτητα για να διατηρήσεις την ισορροπία σου και την καλή σου ψυχική υγεία.

Η καλή επικοινωνία το κλειδί

Μερικές φορές το κακό κλίμα δεν προέρχεται από κακία ή κακή πρόθεση, αλλά από παρεξηγήσεις. Γι’ αυτό, αξίζει να επενδύσεις στην ανοιχτή και καθαρή επικοινωνία. Αν κάτι σε ενοχλεί, μίλα άμεσα και ευγενικά, χωρίς κατηγορίες εκατέρωθεν. Ρώτα και άκου προσεκτικά την άλλη πλευρά. Συχνά, μια συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο μπορεί να λύσει παρεξηγήσεις που αλλιώς θα σέρνονταν για εβδομάδες.

Βρες τη θετική πλευρά των πραγμάτων

Ακόμα κι όταν το γενικότερο κλίμα είναι δύσκολο, μπορείς να βρεις θετικά αποκούμπια τόσο για τον  εαυτό σου και την ομάδα σου. Ένα γλυκό χαμόγελο το πρωί, ένας κοινός καφές με συναδέλφους που συμπαθείς, ή ακόμα κι ένα αστείο σε μια πολύ αγχωτική στιγμή, μπορούν να κάνουν διαφορά και να αποφορτίσουν το κακό κλίμα. Μην ξεχνάς ακόμη ότι το θετικό παράδειγμα είναι συχνά μεταδοτικό.

Μίλα στους υπεύθυνους όταν χρειάζεται

Αν η κατάσταση ξεφεύγει από τα όρια και το αρνητικό κλίμα επηρεάζει όχι μόνο εσένα αλλά και την απόδοση της ομάδας, τότε είναι σημαντικό να το επικοινωνήσεις σε κάποιον υπεύθυνο ή προϊστάμενο. Μίλησε με στοιχεία, δώσε παραδείγματα και πρότεινε λύσεις αντί να παραπονεθείς απλά χωρίς κάποιο συγκεκριμένο πλάνο. Ένας καλός μάνατζερ οφείλει να ενδιαφερθεί και να λάβει μέτρα, αποφορτίζοντας περαιτέρω το κακό κλίμα.

Φρόντισε την ψυχική σου ανθεκτικότητα

Δεν μπορείς πάντα να ελέγξεις το περιβάλλον σου, αλλά μπορείς να ελέγξεις το πώς θα διαχειριστείς την κατάσταση. Η ψυχική σου ανθεκτικότητα χτίζεται με μικρά καθημερινά βήματα: καλή ξεκούραση, άσκηση, ισορροπημένη διατροφή και δραστηριότητες που σε γεμίζουν εκτός δουλειάς. Όσο πιο «γεμάτη» και χαλαρή είναι η προσωπική σου ζωή, τόσο λιγότερο θα σε βαραίνει η αρνητική ατμόσφαιρα στον εργασιακό χώρο.

Όταν όλα αποτυγχάνουν, επανεξέτασε τις επιλογές σου

Αν έχεις δοκιμάσει τα πάντα και το κλίμα παραμένει τοξικό, τότε ίσως είναι η στιγμή να αναρωτηθείς αν αυτή η δουλειά αξίζει το κόστος της ψυχικής σου υγείας. Μερικές φορές η πιο γενναία και υγιής απόφαση είναι να απομακρυνθείς από ένα περιβάλλον που δεν πρόκειται να αλλάξει αφού στο τέλος της ημέρας η εργασία είναι σημαντικό κομμάτι της ζωής σου, αλλά δεν είναι όλη σου η ζωή.

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v