Volkswagen Polo: 50 χρόνια δείχνει τον δρόμο!

Το δημοφιλές μικρό μοντέλο της Volkswagen κλείνει μισό αιώνα ζωής. Από το πρώτο Polo του 1975 μέχρι το σημερινό GTI, εξελίχθηκε σε σύμβολο της προσιτής κινητικότητας.

Volkswagen Polo: 50 χρόνια δείχνει τον δρόμο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Το Volkswagen Polo έχει γράψει μερικές από τις πιο ένδοξες σελίδες στην ιστορία της αυτοκίνησης. Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την έναρξη της παραγωγής του μικρού αυτοκινήτου. Η Volkswagen ξεκίνησε την κυκλοφορία του Polo στην αγορά στις αρχές Μαΐου 1975. Πάνω από 20 εκατομμύρια μονάδες έχουν πουληθεί παγκοσμίως μέχρι σήμερα.

Στη δημοσιογραφική αποστολή στο Αννόβερο της Γερμανίας είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά και να οδηγήσουμε και τις έξι γενιές του best seller που τόσο αγάπησαν και οι Έλληνες οδηγοί.

Το Volkswagen Polo ξεκίνησε ως ένα απλό δίθυρο όχημα το 1975. Έχει τελειοποιηθεί και επεκταθεί σε πολλές πτυχές σε διάστημα πέντε δεκαετιών: σε συνολικά έξι γενιές, ως hatchback Polo, ως coupé, ως σπορ G40 ή GTI, ως πολύχρωμο Harlequin, ως station wagon, ως notchback με το όνομα Derby, ως CrossPolo με εντυπωσιακή εμφάνιση εκτός δρόμου, ως αποτελεσματικό Polo BlueMotion και, φυσικά, ως ένα εξαιρετικά δυναμικό Polo R WRC, το οποίο στέφθηκε με τέσσερις τίτλους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι από το 2013 έως το 2016.

Προσιτή κινητικότητα

Το Polo αντιπροσωπεύει την προσιτή κινητικότητα εισαγωγικού επιπέδου. Όταν τα πρώτα νέα Polo κυκλοφόρησαν στις αντιπροσωπείες, αποτελούσαν μέρος μιας νέας οικογένειας μοντέλων Volkswagen που κατέκτησε τους δρόμους στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Σε έξι γενιές μοντέλων, είναι σαφές ότι η συνολική ιδέα – που αποτελείται από μια δίκαιη αναλογία τιμής-απόδοσης, υψηλή χρηστικότητα, πρωτοποριακή τεχνολογία για την κατηγορία μικρών αυτοκινήτων και, φυσικά, τον ελκυστικό σχεδιασμό του – εξακολουθεί να είναι δημοφιλής σήμερα και έχει καταστήσει το μοντέλο best seller. Επιπλέον, το Polo έχει καταφέρει να διαμορφώσει την κατηγορία των compact αυτοκινήτων εδώ και δεκαετίες. Η αναγνώριση από τα εθνικά και διεθνή εμπορικά μέσα ενημέρωσης περιλαμβάνει βραβεία όπως το Car of the Year 2010, το World Car of the Year 2010 και το World Urban Car 2018.

Polo I

Πρώτο στη σειρά των επετειακών αυτοκινήτων που διέθεσε η εταιρεία για μια σύντομη δοκιμή σε επιλεγμένη διαδρομή ήταν το αυτοκίνητο που έφερε στον κόσμο της κινητικότητας την ιδέα των Γερμανών σχεδιαστών και μηχανικών. Πρόκειται για την πρώτη γενιά του Polo, το οποίο παρουσιάστηκε στη Γενεύη τον Μάρτιο του 1975. Ήταν ένα απλά εξοπλισμένο δίθυρο μοντέλο σε σύγκριση με το Audi 50, στο οποίο βασιζόταν τεχνικά η νέα Volkswagen και το οποίο προσφερόταν παράλληλα από την Audi. Το Polo, αρχικά διαθέσιμο με κινητήρα ισχύος 40 ίππων, εντυπωσίασε με την εξαιρετική σχέση τιμής-απόδοσης και την υψηλή χρηστικότητα. Με μήκος 3,5 μέτρα, προσέφερε χώρο για τέσσερα άτομα συν τις αποσκευές. Η αρχική έκδοση του Polo κατασκευαζόταν μέχρι το 1978, η ανανεωμένη έκδοση μέχρι το 1981. Παρήχθησαν περισσότερα από 1,1 εκατομμύριο οχήματα, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης Derby notchback με ευρύχωρο χώρο φόρτωσης, που κατασκευαζόταν από το 1977 έως το 1981.

Τι ένιωθε ο οδηγός πριν από 50 χρόνια

Πίσω από το τιμόνι του Polo πρώτης γενιάς προσπαθήσαμε να καταγράψουμε τι ένιωθε ο οδηγός πριν από 50 χρόνια, μόλις καθόταν στη θέση του οδηγού. Το κάθισμα είναι μια απλή κατασκευή με τις βασικές ρυθμίσεις, καμία πλευρική προστασία και μεγάλων διαστάσεων.

Τιμόνι με μικρής διαμέτρου στεφάνη, χωρίς το γνωστό μας κάλυμμα που αυξάνει την πρόσφυση με τα χέρια του οδηγού. Λεβιές ταχυτήτων μεγάλου ύψους με μεγάλες διαδρομές για τις τέσσερις σχέσεις.

Πρωτόγονα

Σε κανέναν τομέα δεν υπάρχει καμία σχέση με όσα προσφέρει η έκτη γενιά που κυκλοφορεί τώρα στην αγορά. Όλα μας φάνηκαν πρωτόγονα και δεν σας κρύβουμε ότι μερικές φορές δυσκολευτήκαμε να το χειριστούμε.

Το τιμόνι χωρίς υποβοήθηση απαιτεί δύναμη στα χέρια και προσπάθεια. Τα πεντάλ είναι βαριά, οι ταχύτητες αλλάζουν με σχετική ευκολία αλλά είναι απαραίτητη η κατάλληλη θέση του συμπλέκτη για να γίνει η αλλαγή των σχέσεων χωρίς να προκληθούν ζημιές στο κιβώτιο ταχυτήτων. Τα καταφέραμε μια χαρά, πιάσαμε και τα 120 χλμ./ώρα και ευχαριστηθήκαμε τη δοκιμή, παρά τις ιδιοτροπίες της αρχέγονης τεχνολογίας ηλικίας 50 ετών.

Polo II

Τον Σεπτέμβριο του 1981, η Volkswagen παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του Polo με ένα πλήρως ανασχεδιασμένο αμάξωμα που έφτασε τα 3,66 μέτρα. Αυτό το μοντέλο Polo ήταν ένα μικρό wagon με δύο πόρτες και άφθονο χώρο. Μόλις ένα χρόνο αργότερα, ακολούθησε ένα fastback coupé με πιο ισχυρούς βενζινοκινητήρες. Το Polo Coupé GT40 κυκλοφόρησε ως μοντέλο περιορισμένης έκδοσης το 1987 – η πιο ισχυρή έκδοση μέχρι τότε με 115 ίππους. Ως οικονομική έκδοση, ο μικρότερος πετρελαιοκινητήρας με ισχύ 45 ίππων έκανε επίσης το ντεμπούτο του στο Polo το 1987. Το Polo II κατασκευάστηκε συνολικά για 13 χρόνια, με πωλήσεις άνω των 2,7 εκατομμυρίων μονάδων.

Polo III

Η τρίτη πλήρως ανανεωμένη γενιά ακολούθησε το 1994: με νέο αμάξωμα, πλαίσιο και κινητήρες. Ήταν επίσης διαθέσιμο ως πεντάθυρο μοντέλο για πρώτη φορά. Οι αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις εξασφάλισαν βελτιωμένο χώρο και εισήχθησαν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας όπως αερόσακοι, εντατήρες ζωνών ασφαλείας και ABS. Το 1995 κυκλοφόρησε ένα από τα πιο περίεργα μοντέλα Polo: το Polo Harlequin, του οποίου τα τέσσερα χρώματα μπορούσαν να συνδυαστούν σε μια αρθρωτή σχεδίαση. Από το 1997, το Polo ήταν διαθέσιμο και ως station wagon. Μια περιορισμένη ειδική σειρά έκανε το ντεμπούτο της το 1998: το Polo GTI με 92 kW (125 PS), το οποίο πλέον έφερε και τα τρία μαγικά γράμματα για πρώτη φορά. Συνολικά 3,5 εκατομμύρια μοντέλα Polo III παρήχθησαν.

Polo IV

Το Polo τέταρτης γενιάς, που παρουσιάστηκε το 2001, είχε νέο σχεδιασμό με τέσσερις μεγάλους προβολείς από διαφανές γυαλί και ήταν 15 εκατοστά μακρύτερο και 5 εκατοστά φαρδύτερο από τον προκάτοχό του. Προσέφερε πλέον χώρο αποσκευών 1.030 λίτρων με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Νέοι κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων τρικύλινδρου κινητήρα και ισχυρών υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων στο Polo GTI, παρείχαν περισσότερη ισχύ. Χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως μπροστινοί και πλευρικοί αερόσακοι, υδραυλικό τιμόνι και ABS ήταν στάνταρ. Το Polo GTI (τώρα με 110 kW/150 PS) ακολούθησε το 2006, μαζί με το CrossPolo με στιβαρή εμφάνιση εκτός δρόμου και το Polo BlueMotion (με εκπομπές CO₂ μόνο 99 g/km). Συνολικά 4,1 εκατομμύρια μοντέλα τέταρτης γενιάς έφυγαν από τις πύλες του εργοστασίου.

Polo V

Το Polo πέμπτης γενιάς, το οποίο γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα του τον Μάρτιο του 2009, ήταν μακρύτερο από τον προκάτοχό του, με μήκος σχεδόν τέσσερα μέτρα. Ο σχεδιασμός χαρακτηριζόταν από καθαρές γραμμές. Πέντε νέοι κινητήρες συμπλήρωσαν τη γκάμα μοντέλων, συμπεριλαμβανομένου του Polo BlueMotion, το οποίο παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2009 και κατανάλωνε μόνο 3,3 λίτρα ντίζελ κατά μέσο όρο για 100 χιλιόμετρα. Το σπορ Polo GTI ήταν ξανά μέρος της γκάμας μοντέλων, και το ειδικό μοντέλο Polo R WRC Street με τον κινητήρα TSI των 220 ίππων ήταν διαθέσιμο προς παραγγελία για πρώτη φορά. Το ταχύτερο Polo παραγωγής μέχρι σήμερα έφερε την αίσθηση μηχανοκίνητου αθλητισμού του WRC στο δρόμο. Η Volkswagen πούλησε συνολικά 6,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα Polo V μεταξύ 2009 και 2017.

Polo VI

Το Polo έκτης γενιάς, που παρουσιάστηκε το 2017, βασίστηκε για πρώτη φορά στην αρθρωτή πλατφόρμα εγκάρσιας μήτρας (MQB), προσφέροντάς του πολλά προαιρετικά χαρακτηριστικά από ανώτερες κατηγορίες οχημάτων. Αυτά περιλάμβαναν Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Front Assist) με Σύστημα Φρεναρίσματος Έκτακτης Ανάγκης στην Πόλη και Παρακολούθηση Πεζών, σύστημα αλλαγής λωρίδας με παρακολούθηση τυφλού σημείου και Adaptive Cruise Control (ACC). Χάρη στην αρθρωτή ιδέα, το Polo μεγάλωσε σε μήκος κατά 81 χιλιοστά και πλέον προσέφερε χώρο αποσκευών 351 λίτρων. Το 2021, το Polo ανανεώθηκε πλήρως με βελτιωμένο σχεδιασμό αμαξώματος και νέα προαιρετικά χαρακτηριστικά όπως προβολείς LED IQ.LIGHT matrix και συστήματα υποβοήθησης όπως το IQ.DRIVE Travel Assist. Το πιλοτήριο ψηφιοποιήθηκε και προσέφερε οθόνες έως 25 εκατοστών, καθώς και πολλά ψηφιακά χαρακτηριστικά όπως ασύρματη φόρτιση και App-Connect. Το νέο Polo GTI ακολούθησε το καλοκαίρι του 2021 με ισχυρό υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα δύο λίτρων και 207 ίππους. Το 2023, το ειδικό μοντέλο περιορισμένης έκδοσης Polo GTI Edition 25 έκανε το ντεμπούτο του με αποκλειστικό εξοπλισμό για να σηματοδοτήσει την 25η επέτειο του Polo GTI. Η Volkswagen έχει κατασκευάσει περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια μονάδες του Polo VI μέχρι σήμερα.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v