Υπόθεση Παραντάιν: Ένα δικαστικό -  ψυχολογικό δράμα στο Αγγέλων Βήμα

Το μυθιστόρημα του Robert Hichens ζωντανεύει στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα δια χειρός Αλέξιου Κοτσώρη.

Υπόθεση Παραντάιν: Ένα δικαστικό -  ψυχολογικό δράμα στο Αγγέλων Βήμα

Η παράσταση «Υπόθεση Παραντάιν» είναι βασισμένη στο ομώνυμο  μυθιστόρημα του 1933 του Βρετανού συγγραφέα Robert Hichens και βάση της ομώνυμης βραβευμένης ταινίας του Alfred Hitchcock, που για πρώτη φορά γίνεται θεατρικό έργο από την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου και ζωντανεύει στην σκηνή του θεάτρου ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ σε σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη.

Το έργο είναι  ένα κοινωνικό και ψυχολογικό-δικαστικό δράμα. Ένα σκιαγράφημα της δύναμης της γυναικείας επιρροής. Ένα σχόλιο για την δύναμη του σκοτεινού χώρου του  ασυνείδητου. Για το πως κινητοποιείται και πως λειτουργεί το ορμέμφυτο των γυναικών από τα βάθη των αιώνων. Ο Hichens  εμπνεύστηκε για το έργο του από δυο δίκες της εποχής του (1889 και 1922), όπου δυο πολύ νέες γυναίκες δολοφόνησαν δυο υψηλά ιστάμενους και πλούσιους συζύγους, η μια με αρσενικό, η άλλη με πυροβολισμό. Και τα δυο εγκλήματα  είχαν συγκλονίσει συθέμελα την βρετανική κοινωνία.

Το έργο

Η γοητευτική κυρία Παραντάιν, ταπεινής καταγωγής και αμφιλεγόμενου παρελθόντος,  κατηγορείται ότι δηλητηρίασε τον τυφλό σύζυγό της, έναν πλούσιο  και σημαντικής κοινωνικής θέσης απόστρατο συνταγματάρχη και προβεβλημένο ήρωα πολέμου. Την υπεράσπισή της αναθέτει μετά από σύσταση του νομικού συμβούλου της στον συνεργάτη του, τον νέο, ραγδαία ανερχόμενο δικηγόρο αντιδικιών σερ Μάλκολμ Κην, γόνο ιστορικής νομικής οικογενείας, ο οποίος, αν και είναι σε έναν ευτυχισμένο γάμο με μια όμορφη και πνευματώδη γυναίκα, την Γκέι, καταλαμβάνεται αμέσως από τυφλό και μη ελεγχόμενο πάθος για την πελάτισσά του.

Η γενική αίσθηση είναι πως η κυρία Παραντάιν θα αθωωθεί, αφενός γιατί δεν φαίνεται να υπάρχουν αποδείξεις ενοχής της, αφετέρου γιατί ο δικηγόρος της έχει ήδη αποκτήσει την φήμη πως ποτέ δεν χάνει δίκη. Και, πράγματι, έτσι ξεκινά η  «Υπόθεση Παραντάιν». Ο δικαστικός αγώνας, ωστόσο, με απρόβλεπτες συγκρούσεις και αποκαλύψεις, δεν εξελίσσεται όπως «γενικώς» αναμενόταν.

Όλοι οι ήρωες μπαίνουν σε δοκιμασία μέσα από την καταστροφική πορεία του δικηγόρου Σερ Μάλκολμ Κην. Το κακό το προκάλεσε η καταλυτική παρουσία της γοητευτικής κυρίας Παραντάιν.

Πρόκειται για μια ιστορία που προσεγγίζει το θέμα του ολοκληρωτικού ηθικού, επαγγελματικού και προσωπικού ξεπεσμού από έρωτα. Ο Κην, αν και παντρεμένος, ερωτεύεται παράφορα την πελάτισσά του και θα προσπαθήσει να την αθωώσει και να ενοχοποιήσει τον υπηρέτη της και εραστή της. Είναι η ιστορία ενός άντρα που τυφλώνεται στην κυριολεξία από τον πόθο του για μια γυναίκα. Τίθεται το ερώτημα: πώς βλέπουμε την καταστροφή από έρωτα σήμερα;

Η παράσταση

Μπαίνοντας στην σκηνή η μαυροφορεμένη χήρα (Μαρίνα Παντελάκη) «ξεγυμνώνεται» από τους ηθοποιούς. Ως ύποπτη φόνου θα πρέπει να διερευνηθεί κάθε σημείο της προσωπικότητάς της. Συλλαμβάνεται ως ένοχη για τον θάνατο του άνδρα της, τυφλός στρατιωτικός καριέρας και ήρωας πολέμου, που βρέθηκε νεκρός με ένα ποτήρι κρασί Βουργουνδίας με δηλητήριο.  Ρομαντική ιστορία, αυτός την ερωτεύτηκε χωρίς να την έχει δει ποτέ, ενώ εκείνη ταπεινής καταγωγής, τον ερωτεύτηκε,  ενώ ήξερε ότι ήταν τυφλός.

Πετυχημένη η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος από την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου, χωρίς να παραλείπει τίποτα και αποδίδοντας ουσιαστικά τον προβληματισμό και τον στόχο του συγγραφέα.

Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα, μια επιδερμική και υποκριτική κοινωνία. Ο Βαρόνος (Απόστολος Μαλεμπιτζής)  απαγγέλει ποίημα, που αφήνει αδιάφορη τη Λαίδη Γκέι Κην (Ηλέκτρα Μαγγίνα).

Ο δικαστής (Βαγγέλης Μάγειρος) αριστοκράτης, ανώτατης κοινωνικής θέσης νιώθει άρρωστη χαρά καταδικάζοντας σε θάνατο διά αγχόνης και έρχεται σε σύγκρουση με τον δικηγόρο. Ο Γουίλιαμ Μαρς (Θάνος Κρομμύδας), έμπιστος του συνταγματάρχη ερωτεύεται την χήρα Παραντάιν. Κάτι κυκλοφορεί στον αέρα μεταξύ τους. Υπάρχει στρατηγική στην σκηνοθεσία και στον τρόπο που στήνονται τα σώματα πάνω στην σκηνή, μια εξαιρετική μελέτη και επιμέλεια του Αλέξιου Κοτσώρη. Οι οκτώ ηθοποιοί αλληλεπιδρούν αυθόρμητα επί σκηνής.

Το δηλητήριο είναι γυναικείο όπλο. Μήπως ο Μαρς (Θάνος Κρομμύδας ), η «ορντινάτσα» του Παραντάιν, νέος και φλογερός, τον έχει προδώσει και λειτουργεί προς το συμφέρον της Παραντάιν και παρουσιάζεται ότι αυτός τον σκότωσε, ενώ ηθικός αυτουργός είναι εκείνη;

Διαμείβεται μια ισχυρή λεκτική μονομαχία. Ο δικηγόρος, υπεράσπισης, Σερ Μάλκολμ Κην, (Γιώργος Λουράκης), γόνος ιστορικής νομικής οικογένειας με ασφαλή και προνομιακή ζωή με σύζυγο την Λαίδη Γκέι Κην (Ηλέκτρα Μαγγίνα) που τον λατρεύει, υποκύπτει σε ένα ανεξέλεγκτο πάθος. Πρέπει να τα σκεφτεί όλα. Είναι απορίας άξιο πως θα μαζέψει τα κομμάτια τους μετά τη διάλυσή τους από τον έρωτα για την Παραντάιν και πως θα μπορέσει να συνεχίσει τη ζωή του. Πάντα πληρώνουμε το τίμημα των επιλογών μας.

Το πάθος εντάσσει τους ανθρώπους αυτούς σε μια δίνη που τους  καταστρέφει.

Τα σκηνικά λιτά και λειτουργικά, δυο τραπέζια και λίγες καρέκλες. Η πρωτότυπη μουσική του Φάνη Κακοσαίου δημιουργεί σασπένς, ενώ λειτουργεί και σαν μουσικό χαλί, που συνοδεύει την εκτύλιξη του έργου, δημιουργώντας ατμόσφαιρα μυστηρίου. Εξαιρετικός ο φωτισμός του Αλέξανδρου Πολιτάκη, το ίδιο και η υπέροχη κίνηση των ηθοποιών από τον Χρήστο Νικολάου. Καλαίσθητα τα κοστούμια εποχής της Νora Ponti. Όλοι αυτοί οι παράγοντες συνέβαλλαν στο να αναδειχθούν οι δυναμικές ερμηνείες των ηθοποιών, με έντονη κίνηση και σωστή τοποθέτηση των φωνών.

Η κ. Παραντάιν ήθελε να σωθεί, όχι όμως με αντίτιμο τη ζωή κάποιου άλλου. “L’ amour est la clé pour l’ univers!” θα πει στο τέλος και θα περάσει σε άλλη διάσταση.

Ένας σκηνοθετικός και ερμηνευτικός ύμνος στη γυναικεία σαγήνη από τον Αλέξιο Κοτσώρη, πέρα από τα θέματα αθώωσης ή ενοχής και τη διαπλοκή, η θέση των ηθοποιών, τα σχήματα στο χώρο με τα κορμιά, μια προσπάθεια ερμηνείας και εκλογίκευσης του παράλογου πάθους.

Από τις 2 Μαρτίου 2024 στο ρόλο της κυρίας Παραντάιν η Μάρα Δαρμουσλή.

Ταυτότητα της παράστασης

Επιλογή Δραματολογίου – Θεατρική διασκευή μυθιστορήματος:

Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Αλέξιος Κοτσώρης

Σκηνικά:  Alkot

Κοστούμια: Nora Ponti

Πρωτότυπη μουσική: Φάνης Κακοσαίος

Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Νικολάου

Σχεδιασμός Φωτισμού: Αλέξανδρος Πολιτάκης

Βοηθός σκηνοθέτη: Αριστείδης Βέβης

Φωτογραφίες: Νικόλας Παπουτσάκης

Tρέιλερ: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Επιμέλεια κοστουμιών:

Θεοδώρα Βεστάρχη

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

 

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

Μαρίνα Παντελάκη - Μάρα Δαρμουσλή: κυρία Παραντάιν

Φωτεινή Τεντολούρη: Λαίδη Τζούντι Φλάκερ

Ηλέκτρα Μαγγίνα: Λαίδη Γκέι Κην

Βαγγέλης Μάγειρος: ο νομικός σύμβουλος Σερ Σάιμον Φλάκερ

Γιώργος Λουράκης: Σερ Μάλκολμ Κην

Στέφανος Κακαβούλης: Ζωγράφος

Απόστολος Μαλεμπιτζής: Βαρόνος Σέντελσβαρντ

Θάνος Κρομμύδας: Γουίλιαμ Μαρς

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v