Υπερεκτιμήθηκε η τεχνολογία

Το πρόσφατο ατύχημα του Tesla Model S δειχνει ότι οι εταιρίες έχουν πιθανότατα υπερτιμήσει τις δυνατότητες της τεχνολογίας στην αυτόνομη οδήγηση.
Υπερεκτιμήθηκε η τεχνολογία

του Σπύρου Ρέκκα 

Το δυστύχημα που οφείλεται αποκλειστικά στη λανθασμένη εκτίμηση του συστήματος αυτόνομης οδήγησης του Tesla Model S, φέρνει στο προσκήνιο τις ενστάσεις που έχουν εκφράσει επιστήμονες και ειδικοί, για την αποτελεσματικότητα αυτών των υπερσύγχρονων ηλεκτρονικών διατάξεων.

Συμφωνώ με την προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών να δημιουργήσουν την πληρέστερη δυνατή υποδομή έτσι ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους, αλλά εκτιμώ ότι έχουν υπερεκτιμήσει τις δυνατότητες των ηλεκτρονικών συστημάτων.

Να προσθέσω, ότι το αρχαίο ρητό ‘’παν μέτρον άριστον" του  Κλεόβουλου - ένας από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας έζησε τον 6ο π.Χ. αιώνα -  ακόμη και σήμερα, έχει αποδειχθεί ένας φάρος που σώζει ζωές και συμβάλει στην διατήρηση των κεκτημένων μας.

Η Tesla, ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε έρευνες για να διαπιστώσει τι έφταιξε και πως αυτή η περίπτωση ήταν ‘’εξαιρετική’’. Το σύστημα αυτόνομης οδήγησης Autopilot της Tesla, δεν αναγνώρισε την πλαϊνή πλευρά ενός φορτηγού που είναι βαμμένη σε λευκό χρώμα, με αποτέλεσμα το πανάκριβο ηλεκτρικό αυτοκίνητο να καρφωθεί με ταχύτητα στο φορτηγό και να χάσει την ζωή του ο άτυχος οδηγός.

Αναμφισβήτητα, αν ο οδηγός δεν χρησιμοποιούσε αυτό το σύστημα ή πρόσεχε τον δρόμο και την κίνηση των οχημάτων, θα είχε καταφέρει να αποτρέψει το δυστύχημα ή να μειώσει την σφοδρότητα της σύγκρουσης.

Όμως, οι δημιουργοί των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, μας διαβεβαιώνουν ότι η συμμετοχή του οδηγού, κατά την διάρκεια της οδήγησης είναι περιττή, και πως η αποχή μας από την διαδικασία, μειώνει δραματικά τις πιθανότητες να συμβεί ένα ατύχημα.

Σίγουρα, τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 2020 θα δούμε την εξέλιξη της νέας τεχνολογίας, που βάζει στο περιθώριο τον οδηγό και εξαφανίζει την οδηγική απόλαυση. Μακάρι, να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός προστασίας των επιβατών και των πεζών, γιατί μεγάλο ποσοστό οδηγών έχει σαφή αδυναμία να χειριστεί το αυτοκίνητο του σε περίπτωση μιας δύσκολης κατάστασης στον δρόμο καθώς και να εκτιμήσει τον κίνδυνο.

Με την ευκαιρία, να σημειώσω και την δική μου εμπειρία από την χρήση συστημάτων αυτόνομης οδήγησης που δοκίμασα πρόσφατα σε δυο πολυτελή μοντέλα. Στη Λισαβώνα της Πορτογαλίας και μάλιστα στη πιστά της F1 στο Εστορίλ, δοκίμασα το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της νέας Mercedes E Class.

Η πρώτη δοκιμή, έγινε σε συγκεκριμένη διαδρομή μέσα στην πίστα και πάντοτε με την παρουσία τεχνικών στο αυτοκίνητο. Παρά την ύπαρξη περιφερειακών συστημάτων υποστήριξης και πολλών άλλων παραγόντων, το σύστημα δεν δούλεψε όπως με είχαν ενημερώσει από την γερμανική μάρκα. Διαπίστωσα πολλές αστοχίες και ήταν απαραίτητη η παρακολούθηση της κίνησης και η άμεση παρέμβαση μου, για να μην ακούσω το "μπαμ".

Η δεύτερη φάση, περιλάμβανε κίνηση στον δημόσιο δρόμο, όπου και εκεί παρουσιάστηκαν τα ίδια προβλήματα. Πολλές φορές το αυτοκίνητο πήγαινε κατευθείαν πάνω στο πεζοδρόμιο. Σε κάθε περίπτωση είναι μια φιλόδοξη προσπάθεια της Mercedes, η οποία όμως έχει πολύ δρόμο για φθάσει στο επιθυμητό επίπεδο.

Η δεύτερη μου εμπειρία, ήταν στην Ισπανία, όπου δοκίμασα το σύστημα αυτόνομης κίνησης του νέου VolvoS90. Το σουηδικό πολυτελές αυτοκίνητο, δεν κατάφερε να κινηθεί με ασφάλεια ούτε για ένα μέτρο σε δημόσιο δρόμο. Ζήτησα την βοήθεια του τεχνικού, ο οποίος δοκίμασε μαζί μου, το σύστημα και αποφάνθηκε ότι στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο ‘’φταίει η κεραία και η σύνδεση του συστήματος με τον δορυφόρο’’.

Την επόμενη ημέρα, δοκίμασα ένα άλλο αυτοκίνητο της ίδιας σειράς, αλλά και εκεί αντιμετώπισα το ίδιο πρόβλημα. Προφανώς υπήρχε γενικευμένο τεχνικό πρόβλημα.

Δεν κατηγορώ τις αξιόλογες μάρκες και εκτιμώ τις προσπάθειες τους, για παροχή μοντέλων υψηλής ασφάλειας. Όμως μέχρι να φτάσουν στον στόχο τους, οφείλουν να είναι προσεκτικές στις ανακοινώσεις τους και να μην δημιουργούν αυταπάτες, γιατί όσοι πιστεύουν τις διαφημισμένες ικανότητες των συστημάτων αυτόνομης κίνησης, θέτουν σε κίνδυνο την ζωή τους.

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v