Με αφορμή την πρώτη Παγκόσμια Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας που ανακήρυξε ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών από κοινού με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Ατυχημάτων του Πανεπιστημίου Αθηνών ξεκαθαρίζει μύθους και πραγματικότητες και απαντά σε όλες μας τις απορίες σχετικά με τις ζώνες ασφαλείας, τα κράνη και τα παιδικά καθίσματα. Διότι στην περίπτωση των τροχαίων ατυχημάτων, η ενημέρωση είναι η καλύτερη πρόληψη.
Πηγή: Iatronet.gr
Ζώνη ασφαλείας
Μύθος 1: Δεν χρειάζομαι ζώνη ασφαλείας σε μικρές διαδρομές ή σε μικρές ταχύτητες.
Πραγματικότητα: Περισσότερα από 80% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε ταχύτητες μικρότερες των 65 χλμ/ώρα. 3 στα 4 θανατηφόρα ατυχήματα συμβαίνουν σε απόσταση που δεν ξεπερνά τα 40 χλμ. από το σπίτι.
Μύθος 2: Μπορώ να σωθώ αν πεταχτώ έξω από το αυτοκίνητο σε περίπτωση ατυχήματος.
Πραγματικότητα: Οι πιθανότητες να σκοτωθεί κανείς αν πεταχτεί έξω από το αυτοκίνητο είναι 10 φορές μεγαλύτερες.
Μύθος 3: Το αυτοκίνητό μου έχει αερόσακους, συνεπώς οι ζώνες δεν είναι απαραίτητες.
Πραγματικότητα: Οι αερόσακοι είναι επικίνδυνοι αν δεν φοράτε συγχρόνως τη ζώνη.
Μύθος 4: Οι πίσω θέσεις είναι ασφαλείς, άρα τι χρειάζεται η ζώνη.
Πραγματικότητα: Προσφέρει πρόσθετη προστασία. Αποφεύγονται οι περισσότεροι θανάσιμοι τραυματισμοί και ο κίνδυνος να εκσφενδονιστείς στους εμπρός επιβάτες με ορμή ανάλογη με βάρος ενός ελέφαντα. Οι εμπρός επιβάτες κινδυνεύουν να τραυματιστούν από τον εκσφενδονισμό του πίσω επιβάτη ακόμα κι αν φοράνε ζώνη οι ίδιοι.
Μύθος 5: Αισθάνομαι να με περιορίζει η ζώνη ασφαλείας όταν τη φοράω.
Πραγματικότητα: Οι ζώνες είναι σχεδιασμένες ώστε να μας επιτρέπουν να φτάνουμε οτιδήποτε είναι απαραίτητο καθώς οδηγούμε.
Μύθος 6: Νιώθω μεγαλύτερη σιγουριά όταν κρατάω το παιδί στην αγκαλιά.
Πραγματικότητα: Σε μια σύγκρουση με 30 χλμ/ώρα ένα παιδί 7 κιλών φεύγει από την αγκαλιά ενός προσδεμένου ενήλικα με δύναμη 135 κιλών.
Μύθος 7: Η χρήση ζώνης δε θα μπορούσε να αποτρέψει σημαντικό ποσοστό θανάτων.
Πραγματικότητα: Η ζώνη μπορεί να αποτρέψει 5 στους 10 θανάτους.
Κράνος
Μύθος 1: Τα κράνη προκαλούν τραυματισμούς στον αυχένα και το κρανίο.
Πραγματικότητα: Έρευνες δείχνουν ότι τα κράνη μειώνουν τους τραυματισμούς στο κρανίο και τη συχνότητα σοβαρών τραυματισμών του αυχένα. Τα κράνη ευθύνονται μόνο για τους 4 στους 100 τραυματισμούς κρανίου και αυχένα που είναι συνήθως μικρής βαρύτητας. Η ανάλυση αυτών των τραυματισμών δείχνει ότι η χρήση του κράνους είχε ως αποτέλεσμα την προστασία από ένα θανατηφόρο ατύχημα με μόνο αντάλλαγμα μια απλή θλάση ή μωλωπισμό.
Μύθος 2: Τα κράνη μειώνουν την ορατότητα.
Πραγματικότητα: Τα κράνη που τηρούν τις προδιαγραφές παρέχουν 2100 ορατότητα, ποσοστό που ισοδυναμεί με τη φυσιολογική περιφερική όραση. Στην πραγματικότητα, λιγότερο από 3% της περιφερική όρασης περιορίζεται από ένα κράνος. Ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση οι περισσότεροι μοτοσυκλετιστές απλά στρέφουν το κεφάλι τους λίγο παραπάνω αν χρειαστεί, για να ελέγξουν την κίνηση.
Μύθος 3: Τα κράνη μειώνουν την ακουστική οξύτητα.
Πραγματικότητα: Ένας μοτοσυκλετιστής που φοράει κράνος ακούει το ίδιο καλά ή ακόμα καλύτερα από κάποιον που δεν φοράει. Ο θόρυβος του ανέμου ή της μηχανής είναι ισχυρός και άλλα σημαντικά ηχητικά μηνύματα πρέπει να είναι πιο δυνατά για να ακουστούν από κάποιον που δεν φοράει κράνος. Αυτό σημαίνει ότι, οποιοδήποτε ήχος μπορεί να ακουστεί πάνω από τον αέρα και τη μηχανή χωρίς το κράνος, μπορεί να ακουστεί και αν φοράει κράνος.
Μύθος 4: Τα κράνη προστατεύουν μόνο μέχρι την ταχύτητα των 20 χλμ/ώρα, αφού σε αυτή την ταχύτητα γίνονται οι δοκιμασίες σύγκρουσης.
Πραγματικότητα: Τα κράνη δοκιμάζονται σε αυτή την ταχύτητα, αλλά σχεδιάζονται για να αντέχουν σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα. Οι δοκιμασίες σύγκρουσης γίνονται με ταχύτητα 50 χλμ/ώρα, οι ζώνες ασφαλείας όμως μας προστατεύουν και σε ατυχήματα με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Μύθος 5: Τα ατυχήματα με μοτοσυκλέτες αντιπροσωπεύουν το μικρότερο ποσοστό των ατυχημάτων, αφού οι μοτοσυκλέτες αποτελούν το μικρότερο ποσοστό των οχημάτων.
Πραγματικότητα: Οι μοτοσυκλέτες αποτελούν στη χώρα μας το 37% όλων των κυκλοφορούντων οχημάτων (επιβατικά, λεωφορεία, φορτηγά κλπ), ενώ τα θανατηφόρα ατυχήματα με μοτοσυκλέτες ξεπερνούν το 20% ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, ο κίνδυνος θανατηφόρου ατυχήματος υπολογίζεται ότι είναι 20 φορές μεγαλύτερος στους μοτοσυκλετιστές από ότι στους επιβάτες αυτοκινήτων.
Μύθος 6: Ο νόμος για τη χρήση του κράνους είναι παρέμβαση στην ελευθερία του ατόμου.
Πραγματικότητα: Στην πραγματικότητα η μη χρήση κράνους δίνει την ελευθερία στο μοτοσυκλετιστή να ρισκάρει και να παίζει με το θάνατο και την αναπηρία. Μπορούν όμως οι οικογένειες των τραυματισμένων και η κοινωνία να αντέξουν το τεράστιο οικονομικό, ψυχολογικό και ιατροκοινωνικό κόστος; Πως μπορούμε να ανακουφιστούμε από την αιμορραγία που προκαλεί η απώλεια τόσων ζωών; Από τη στιγμή του ατυχήματος η κοινωνία του παρέχει ιατρική περίθαλψη, του δίνει άδεια από την εργασία για το χρόνο αποκατάστασης της βλάβης και αν ο τραυματισμός του προκαλέσει μόνιμη αναπηρία, έχει ισόβια την ευθύνη. Είναι αδιανόητο λοιπόν να κατανοούμε κάποιον που σκέφτεται ότι ένας τέτοιος νόμος αφορά μόνο αυτόν.
Γνωρίζετε ότι:
Η κρανιοεγκεφαλική κάκωση είναι η κύρια αιτία θανάτου σε ατυχήματα με μοτοσυκλέτες. 80% των μοτοσυκλετιστών που σκοτώνονται σε τροχαίο ατύχημα υπολογίζεται ότι έχουν υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση. Μοτοσυκλετιστές που δε φορούν κράνος έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποστούν κρανιοεγκεφαλική κάκωση σε μια σύγκρουση σε σχέση με όσους το χρησιμοποιούν.
Περισσότερα από 4 στα 5 ατυχήματα με μοτοσυκλέτα καταλήγουν σε τραυματισμό ή θάνατο του μοτοσυκλετιστή. Ο πιο πρόσφατος νόμος για τη χρήση του κράνους είναι ο 2696 και ισχύει από το 1999. Όταν οι νόμοι για τα κράνη δεν εφαρμόζονται, οι θάνατοι από ατυχήματα με μοτοσυκλέτα αυξάνονται κατά 20-30%.
Για κάθε 1,5 χλμ. οδήγησης, ένας μοτοσυκλετιστής κινδυνεύει 16 φορές περισσότερο να πεθάνει σε μια σύγκρουση από ότι ο οδηγός ενός άλλου οχήματος. Όποιος χρησιμοποιεί το κράνος, μειώνει τον κίνδυνο στο 1/3. Οι μοτοσυκλέτες το 1997 ήταν οι διπλάσιες από ότι το 1987, ενώ τα αυτοκίνητα είχαν αυξηθεί μόνο στο μισό.
Όταν αγοράζετε κράνος αναζητείστε πάντοτε το αυτοκόλλητο DOT ή SNELL.
Το κράνος μπορεί την κατάλληλη στιγμή να γίνει ο φύλακας άγγελός σου. Γι΄ αυτό μην το αποχωρίζεσαι ποτέ. Γιατί δεν χρησιμοποιείς την κοινή λογική; Αν κάποιος επρόκειτο να σε χτυπήσει στο κεφάλι με ένα μπαστούνι, θα προτιμούσες να φορούσες κράνος ή όχι;
Παιδικά καθίσματα
Ποιο κάθισμα είναι κατάλληλο για το παιδί μου;
Η επιλογή ενός καθίσματος πρέπει να βασίζεται κυρίως στο βάρος του παιδιού. Οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί έχουν κατηγοριοποιήσει το βάρος των παιδιών σε ομάδες όπως φαίνεται στον πίνακα παρακάτω:
Ομάδα 0: 0-10 κιλά, 0-12 μηνών
Ομάδα 0+: 0-13 κιλά, 0-15 μηνών
Ομάδα 1: 9-18 κιλά, 9 μηνών-4 ετών
Ομάδα 2: 15-25 κιλά, 4-8 ετών
Ομάδα 3: 22-36 κιλά, 8 ετών – 12 ετών
Όταν το παιδί σας είναι ακόμη μωρό (μέχρι 10 κιλά) το καθισματάκι του αυτοκινήτου πρέπει να είναι στραμμένο προς τα πίσω. Ιδανικά τοποθετείται στο πίσω κάθισμα. Απαγορευτικό το μπροστινό κάθισμα σε συνδυασμό με αερόσακο. Υπάρχουν επίσης συνδυασμοί των διαφόρων ομάδων των καθισμάτων, όπως στραμμένα, μετατρέψιμα κλπ.
Αλλαγή καθίσματος
Όταν το παιδί σας είναι από 9-18 κιλά πρέπει να χρησιμοποιήσετε το μεγαλύτερο καθισματάκι που είναι στραμμένο προς τα εμπρός. Για μεγαλύτερη ασφάλεια έχει συνήθως ζώνη 5 σημείων. Μπορείτε ακόμη να αγοράσετε από την αρχή ένα καθισματάκι που είναι συνδυασμός των δύο προηγούμενων τύπων και είναι κατάλληλο για παιδάκια μέχρι 18 κιλά.
Έτσι παρέχετε ασφάλεια & άνεση στο παιδί σας για μεγάλο χρονικό διάστημα, αποφεύγοντας τα έξοδα της αγοράς δύο διαφορετικών καθισμάτων. Επομένως, όταν το παιδί φθάσει τα 15 κιλά, πρέπει να χρησιμοποιείτε το ανυψωτικό κάθισμα ”για μεγάλα παιδιά” ώστε να δένεται με τη ζώνη του αυτοκινήτου και να ταξιδεύει με άνεση και ασφάλεια.
Ενδεικτικές τιμές των παιδικών καθισμάτων:
Κατηγορίας 0+ από 60 € (0-10 κιλά)
Κατηγορίας 1 από 120 € (9-18 κιλά)
Κατηγορίας 2+3 από 30 € (15-36 κιλά)
Που μπορώ να αγοράσω ένα παιδικό καθισματάκι;
Θα τα βρείτε σε καταστήματα με παιδικά είδη, καταστήματα ανταλλακτικών/εξαρτημάτων αυτοκινήτων και μεγάλα καταστήματα παιχνιδιών.
Υπάρχουν προδιαγραφές για την κατασκευή των παιδικών καθισμάτων;
Σύμφωνα με τον κανονισμό 44 του ελέγχου ποιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα περισσότερα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου περνούν από ειδικές δοκιμασίες αντοχής, ασφάλειας και άνεσης, καθώς και ποιότητας υλικών και φέρουν μια ετικέτα με:
* το γράμμα Ε,
* έναν αριθμό που συνοδεύει το γράμμα Ε και δηλώνει τη χώρα παραγωγής του παιδικού καθίσματος.
* το ανώτατο και κατώτατο όριο βάρους του παιδιού που μπορεί να χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο κάθισμα και
* τη λέξη UNIVERSAL που σημαίνει ότι το κάθισμα μπορεί να τοποθετηθεί στους περισσότερους τύπους αυτοκινήτων.
Σημεία που πρέπει να θυμάστε
Άνεση για τον οδηγό:
* Με το παιδί σε καθισματάκι ”οδηγείτε ήσυχοι”.
* Νιώθετε πιο ελεύθεροι να αντιδράσετε ανάλογα σε περίπτωση ανάγκης
* Τα παιδιά κάνουν ό,τι και οι γονείς τους. Το πιτσιρίκι σας δεν θα καθίσει με ευχαρίστηση στο κάθισμά του αν εσείς δεν φοράτε τη δική σας ζώνη ασφαλείας.
* Πολλές φορές το παιδί δεν θέλει να κάθεται στο κάθισμα. Εάν το μωράκι σας από τη στιγμή που θα γεννηθεί μάθει ότι αυτή είναι η θέση του στο αυτοκίνητο, δεν θα σας φέρει καμία αντίρρηση αργότερα.
Το παιδικό κάθισμα είναι απαραίτητο και για ”μεγάλα παιδιά”. Ένα παιδί 2, 3 ή 6 ετών είναι αρκετά μεγάλο για ένα καθισματάκι που προορίζεται για μωρά. Δεν είναι όμως αρκετά μεγάλο για να κάθεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου χωρίς το ειδικό κάθισμα.
Βάρος και ηλικία παιδιού
Για να είναι το παιδικό καθισματάκι αποτελεσματικό και άνετο για το παιδί πρέπει να ανταποκρίνεται στην ηλικία του και κυρίως στο βάρος του.
Τοποθέτηση
Γνωρίζετε ότι η σωστή τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος στο αυτοκίνητο είναι τόσο σημαντική όσο και η αγορά του; Για μεγαλύτερη σιγουριά συμβουλευτείτε τους ειδικούς σε μεγάλα καταστήματα πώλησης παιδικών καθισμάτων.
Πρόσδεση
Οι ζώνες ασφαλείας του καθίσματος όταν χρησιμοποιούνται σωστά, κρατούν το παιδί στη θέση του. Έτσι δε γλιστράει από το καθισματάκι, ούτε υπάρχει περίπτωση να εκσφενδονιστεί μέσα ή έξω από το αυτοκίνητο σε περίπτωση σύγκρουσης.
Όταν αγοράζετε καινούργιο αυτοκίνητο και έχετε μικρό παιδί ή σκοπεύετε να αποκτήσετε, σκεφτείτε: ποιο είναι το πιο απαραίτητο αξεσουάρ του αυτοκινήτου σας;
Σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε παιδικό καθισματάκι, μην το τοποθετείτε στο μπροστινό κάθισμα εάν υπάρχει αερόσακος, γιατί μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βλάβες ακόμα και θάνατο στο παιδί σας.
Πηγή: Iatronet.gr