Δεν είναι αθώα τα ελαστικά

Τα μικροσκοπικά σωματίδια από καουτσούκ από τα ελαστικά είναι υπεύθυνα για σχεδόν το ήμισυ των εκπομπών σωματιδίων οδικών μεταφορών.
Δεν είναι αθώα τα ελαστικά
Μια ομάδα μαθητών στη Βρετανία έχουν εφεύρει έναν τρόπο συγκέντρωσης της σκόνης των ελαστικών των οχημάτων. Η σκόνη που παράγεται κατά την διάρκεια της κίνησής των ελαστικών στο οδόστρωμα είναι ένας σημαντικός συντελεστής της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ρύπανσης των υδάτων.

Η εφεύρεση που αποτυπώνει τη βλαβερή σκόνη ελαστικών αυτοκινήτων, κερδίζει το βραβείο James Dyson Ηνωμένου Βασιλείου.

Τα μικροσκοπικά σωματίδια από καουτσούκ από τα ελαστικά είναι υπεύθυνα για σχεδόν το ήμισυ των εκπομπών σωματιδίων οδικών μεταφορών, σύμφωνα με την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή μικροπλαστικών ρύπων στους ωκεανούς, μετά από πλαστική χρήση μίας χρήσης.

«Όλοι επικεντρώνονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση που οφείλεται στη λειτουργία των θερμικών κινητήρων και εξέρχονται στην ατμόσφαιρα από την εξάτμισης», δήλωσε ο Χούγκο Ρίτσαρντσον, ένα από τα τέσσερα μέλη της The Tire Collective, στο Reuters.

«Αλλά αυτό που οι άνθρωποι δεν αναγνωρίζουν απαραίτητα είναι ότι η φθορά των ελαστικών συμβάλλει τεράστια στη ρύπανση, και  αυτή η αρνητική παρενέργεια οφείλεται εν μέρει στο μικροσκοπικό του μέγεθος των ποσοτήτων καουτσούκ και στο γεγονός ότι δεν τα βλέπουμε όλη την ώρα.»

Η βραβευμένη λύση ήταν να συλλάβει σωματίδια ελαστικών στην πηγή προσαρμόζοντας μια συσκευή που τυλίγεται στενά γύρω από την άκρη του ελαστικού και χρησιμοποιώντας την ηλεκτροστατική και την αεροδυναμική ενός περιστρεφόμενου τροχού για τη συλλογή σωματιδίων καθώς εκπέμπονται.

Ο Ρίτσαρντσον είπε ότι το lockdown, μείωσε σημαντικά την κίνηση και έδωσε στους ανθρώπους την δυνατότητα να εκτιμήσουν πόσο καθαρός θα μπορούσε να είναι ο αέρας μιας πόλης.

«Νομίζω ότι όλοι συνειδητοποιούμε ότι ο καθαρός αέρας στις πόλεις μας δεν είναι πλέον υπόθεση μόνο των ρύπων που εκπέμπουν τα οχήματα, αλλά κάτι που μπορεί να επιτευχθεί αμέσως με κάποια έξυπνη καινοτομία και κάποια ώθηση από τους υπεύθυνους.»

Οι μαθητές λένε ότι η πρωτότυπη τους μελέτη, μπορεί να συλλέξει το 60% όλων των αερομεταφερόμενων σωματιδίων από ελαστικά κάτω από ένα ελεγχόμενο περιβάλλον.

Τα οφέλη για τη δημόσια υγεία θα μπορούσαν να είναι μεγάλα.

«Αυτά τα σωματίδια (ελαστικών) είναι πραγματικά αρκετά μικρά για να εισπνευστούν», δήλωσε ο Siobhan Anderson, μέλος του προγράμματος Μηχανικής Σχεδιασμού Καινοτομίας από το Imperial College London και το Royal College of Art.

"Έτσι μπορούν να προκαλέσουν διαφορετικές πνευμονικές παθήσεις και αναπτυξιακά προβλήματα και εισέρχονται επίσης στο νερό μας και τελικά περνούν μέσω της τροφικής αλυσίδας μας και επιστρέφουν σε εμάς."

Κάθε φορά που ένα όχημα φρενάρει, επιταχύνει ή στριβει, η φθορά των ελαστικών και τα μικροσκοπικά σωματίδια γίνονται αερομεταφερόμενα. Παράγονται μισό εκατομμύριο τόνοι σωματιδίων ελαστικών ετησίως μόνο στην Ευρώπη, σύμφωνα με το International Journal of Environmental Research and Public Health.

Καθώς επιταχύνεται η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, οι εκπομπές καυσαερίων θα μειωθούν, αλλά τα σωματίδια των ελαστικών θα συνεχίσουν να μολύνουν τον αέρα και το ευρύτερο περιβάλλον.

Η ομάδα πιστεύει ότι οι εκπομπές ελαστικών μπορεί στην πραγματικότητα να αυξηθούν, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται βαρύτερα λόγω του πρόσθετου βάρους της μπαταρίας.

Η ομάδα του Tire Collective θα εμφανιστεί στη διεθνή σκηνή μέσω του James Dyson Award. Η επίσημη ανακοίνωση  και τελετή θα γίνει στις 19 Νοεμβρίου.

Εν τω μεταξύ, η ομάδα εργάζεται για την εξασφάλιση διπλώματος ευρεσιτεχνίας για το σχέδιό τους και τη συνέχιση του έργου σαν επαγγελματική δραστηριότητα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v