26 χρόνια Toyota RAV4!

Όταν το Μάρτιο του 1994 αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης η πρώτη γενιά του RAV4, προανήγγειλε μία νέα εποχή για τα οχήματα 4x4. Οι πωλήσεις ξεκίνησαν το Μάιο στην Ιαπωνία και τον Ιούνιο σε όλη την Ευρώπη, Αφρική, Αυστραλία και Λατινική Αμερική. Οι αρχικές εκτιμήσεις ήταν 4.500 πωλήσεις το μήνα. Αλλά όταν παραλήφθηκαν 8.000 παραγγελίες τον πρώτο μήνα, η παραγωγή διπλασιάστηκε. Το πρώτο Recreational Active Vehicle με 4 wheel-drive άνοιξε το δρόμο για την κατηγορία SUV που από τότε δεν έχει σταματήσει να επεκτείνεται.
Το πρώτο “Urban 4WD”, που λανσαρίστηκε σαν συμπαγές 3θ μοντέλο, ήταν τελείως διαφορετικό από ένα παραδοσιακό 4x4. Έφερε σχετικά μικρό κινητήρα 2.0 εγκάρσια τοποθετημένο σε αυτοφερόμενο αμάξωμα, με ανεξάρτητες αναρτήσεις εμπρός και πίσω. Με μήκος 3.69 m, ήταν μικρότερο από τα σημερινά οχήματα της κατηγορίας B. Ήταν ένα πραγματικά πρωτοποριακό, νέο αυτοκίνητο.
Η αρχική ιδέα
Το RAV-FOUR concept στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1989 ήταν το πρώτο που αποκάλυψε την πρόθεση της Toyota να δημιουργήσει ένα συμπαγές 4WD μοντέλο. Αυτό το πρωτότυπο δεν ήταν τίποτα περισσότερο από μία σχεδιαστική μελέτη, χωρίς τις απαραίτητες λεπτομέρειες για ένα πραγματικό μοντέλο εξέλιξης. Ωστόσο γνώρισε ομόφωνη αποδοχή από το κοινό και τελικά το Μάρτιο του 1991 δόθηκε το πράσινο φως για το project με αποτέλεσμα να ξεκινήσει η πραγματική εξέλιξη του RAV4.
Νέα προσέγγιση αλλά δύσκολη η δημιουργία
Όμως εκείνη την εποχή, δεν ήταν εύκολο για τον Αρχιμηχανικό Masakatsu Nonaka, να πείσει τα άλλα τμήματα της Toyota ότι μπορούσε να δημιουργηθεί ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής σε μία κατηγορία ανύπαρκτη μέχρι τότε. Τότε, το όνομα “Sports Utility Vehicle” ήταν ακόμα άγνωστο και πολλοί από τους ανθρώπους της Toyota απλά δεν μπορούσαν να φανταστούν ένα τόσο συμπαγές 4x4. Κάποια στιγμή, η εξέλιξη σταμάτησε λόγω εσωτερικών αντιδράσεων. Η ομάδα εξέλιξης ήταν έτοιμη να τα παρατήσει και τότε, εμφανίστηκε υποστήριξη από το πουθενά δίνοντας πνοή ζωής στο project.
Ήταν ο τομέας Ιαπωνικών και Ευρωπαϊκών πωλήσεων που έσπευσε να σώσει την κατάσταση. Οι άνθρωποι των πωλήσεων, παρακολουθώντας από κοντά τον παλμό της αγοράς, πίστευαν ότι είχε φτάσει η ώρα γι’ αυτό τον τύπο οχήματος.
Συνεργάστηκαν λοιπόν, πιέζοντας για την αναζωογόνηση του project και αποδείχτηκε ότι είχαν δίκιο: λίγο μετά το λανσάρισμά του, το RAV4 σύντομα αναγνωρίστηκε σαν πρωτοπόρος για τη φρέσκια φιλοσοφία και τις εξαιρετικές οδηγικές επιδόσεις του.
Από εξειδικευμένο μοντέλο σε παγκόσμιο αυτοκίνητο
Η Toyota δίκαια θεωρείται ο δημιουργός της κατηγορίας συμπαγών SUV με το λανσάρισμα του πρώτου Recreational Active Vehicle με 4 Wheel-Drive (RAV4) το 1994. Εκείνη τη χρονιά, η Toyota πούλησε 53.000 RAV4. Το νούμερο αυτό διπλασιάστηκε μετά από ένα χρόνο και τριπλασιάστηκε το 1995, ενώ από γενιά σε γενιά παρουσίαζε σταθερή αύξηση. Το 2013, ο αριθμός πωλήσεων πρέπει να ήταν δεκαπλάσιος από αυτόν του 1994.
Συνολικά, έχουν πουληθεί πάνω από 5 εκατομμύρια RAV4 σε όλο τον κόσμο - πάνω από 1,3 εκατομμύρια στην Ευρώπη. Από αυτά, πάνω από το 90% κυκλοφορεί ακόμα και σήμερα στο δρόμο.
Ωστόσο, ο ανταγωνισμός αυξήθηκε τα τελευταία 20 χρόνια: το 2010 υπήρχαν 10 διαφορετικά μοντέλα στην κατηγορία συμπαγών SUV. Σήμερα, οι ενδιαφερόμενοι έχουν πάνω από 20 επιλογές.
Η κατηγορία συμπαγών SUV είναι από τις λίγες που εξακολουθούν να επεκτείνονται στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις να αυξάνονται συνεχώς.
Πέμπτη γενιά
Το ίδιο πρωτοποριακό πνεύμα διέπει και τη νέα, 5η γενιά του RAV4, ενός μοντέλου που εγκαινιάζει μία νέα εποχή βελτιωμένων επιδόσεων, δυνατοτήτων και ασφάλειας. Η πρόοδος αυτή επιτεύχθηκε με τη χρήση της πλατφόρμας GA-K της Toyota για πρώτη φορά σε SUV.
Με χαμηλό κέντρο βάρους και αυξημένη ακαμψία αμαξώματος, η νέα πλατφόρμα συμβάλλει άμεσα στη ανώτερη συμπεριφορά, στην οδηγική άνεση, στην ευρυχωρία εσωτερικού, στον κορυφαίο χώρο αποσκευών (580 λίτρα με τα καθίσματα στη θέση τους) και σε μία σχεδιαστική ελευθερία για να χαμηλώσει η οροφή και το καπό και να αυξηθεί η απόσταση από το έδαφος. Πέρα από την ευρυχωρία και την άνεση, η υψηλή ποιότητα σχεδίασης και κατασκευής είναι διάχυτη σε όλη την καμπίνα.
Το νέο RAV4 παραμένει μοναδικό στην κατηγορία του με έναν αυτοφορτιζόμενο υβριδικό κινητήρα – η επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας των πελατών στη Δυτική Ευρώπη (85% το 2018). Ο νέος υβριδικός κινητήρας Dynamic Force 2.5, που αποδίδει 218 ιππους με εμπρόσθια κίνηση (FWD) και 222 ιππους με τετρακίνηση (AWD) προσελκύει ακόμα περισσότερους πελάτες, προσφέροντας αισθητά βελτιωμένη ισχύ, απόκριση και απόδοση, με εξαιρετικά χαμηλές τιμές κατανάλωσης και ρύπων.
Ταυτόχρονα, τα συστήματα τετρακίνησης έχουν βελτιωθεί πλήρως για διαδρομές παντός εδάφους. Το ηλεκτρικό σύστημα AWD του νέου RAV4 Hybrid έχει επανασχεδιαστεί και αναβαθμιστεί για να προσφέρει πολύ ισχυρότερες επιδόσεις σε δύσκολες συνθήκες και ασφαλές κράτημα σε ολισθηρές επιφάνειες.
Το νέο RAV4 είναι επίσης το πρώτο Toyota που ωφελείται από την αναβάθμιση της φιλοσοφίας Toyota Safety Sense, με εκτενέστερη χρήση προηγμένων τεχνολογιών για αποφυγή ατυχημάτων και μεγαλύτερη υποστήριξη οδηγού, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων που αντιστοιχούν στο πρώτο στάδιο αυτοματοποιημένης οδήγησης.