Πώς θα γίνει ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης

Στην τελική ευθεία μπαίνει η κατασκευή του ΒΟΑΚ, ενός αυτοκινητοδρόμου που αναμένεται να δώσει ανάσες στην Κρήτη.
Πώς θα γίνει ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης

Θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, θα έχει μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα και εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ. Ο Βόρειος Οδικό Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ), είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια και πλέον μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.

«Η δέσμευση που ανέλαβα προεκλογικά για τον ΒΟΑΚ γίνεται πράξη. Ο δρόμος θα γίνει και η Κρήτη θα αποκτήσει επιτέλους το δρόμο που της αξίζει», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση που έγινε στο παλιό λιμάνι των Χανίων για το έργο.

Από την πλευρά του ο Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής  τόνισε ότι ο ΒΟΑΚ θα είναι έτοιμος στο σύνολό του το 2029 και -όπως χαρακτηριστικά είπε- πρόκειται για ένα έργο που συζητείται για 25 χρόνια, αλλά τώρα, για πρώτη φορά δεν είναι μια αφηρημένη σκέψη, αλλά ένα έργο με συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του άξονα ο υπουργός ανέφερε ότι, με την έκδοση των περιβαλλοντολογικών αδειοδοτήσεων, μέχρι το τέλος του έτους, η εκτίμηση είναι ότι στο τέλος του '22 θα στηθούν εργοτάξια και έως τις αρχές του '24 θα έχουν ανοίξει όλα τα «μέτωπα» στον ΒΟΑΚ.

Πρώτο θα είναι το κομμάτι Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος. Κατόπιν το ΣΔΙΤ, δηλαδή το κομμάτι Χερσόνησος - Νεάπολη και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης, που είναι σχεδόν 157 χιλιόμετρα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο.

Επίσης, για πρώτη φορά μπαίνει μέσα και το κομμάτι Κίσσαμος - Χανιά που είναι 37,5 χιλιόμετρα και είναι προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης και προχωρά, επίσης, και το κομμάτι Σούδα - Αεροδρόμιο.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η ολοκλήρωση του έργου θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών αυξάνοντας σημαντικό το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης οδικών ατυχημάτων σε περίπου 7% ετησίως, από περίπου 4% την τελευταία δεκαετία.

Επιπλέον, αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση με τη δημιουργία 90.000 έως 130.000 νέων θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της οικονομίας κατά τη φάση της κατασκευής και μετά από την ολοκλήρωση του έργου και για χρονικό ορίζοντα έως 30 έτη.

Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου:

Κίσσαμος- Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)

* Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα

* Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ

 
Χανιά- Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)

* Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/ κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

* 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.

* 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

* 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

* Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ.

 
Χερσόνησος- Νεάπολη (ΣΔΙΤ)

* Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου/ κάθετου δικτύου 9,65 χλμ

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

* 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)

* 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)

* 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)

* 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους

* Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη - Αγ. Νικόλαος

* Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β' Φάση του διαγωνισμού

* Εκτιμώμενο κόστος 290 εκατ. ευρώ.

 
Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος

* Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

* Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022

* Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ.

 
Άγιος Νικόλαος- Σητεία

* Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό- Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου

* Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v