SPECIALSΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών: Θέατρο

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών: Θέατρο

Robert Lepage / Εx Machina
The Far Side of the Moon
Κεντρική Σκηνή
12-16 Οκτωβρίου 2011

«Ο Κόσμος είναι σκοτεινός, σύντροφοι, πολύ σκοτεινός»: Αυτά ήταν τα λόγια του κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν όταν αντίκρισε για πρώτη φορά τη Γη από το διάστημα. Η αποστολή του συναδέλφου του Αλεξέι Λεόνοφ, του πρώτου άν­θρωπου που περπάτησε στο διάστημα λίγα χρόνια αργότερα, γέννησε βαθύτε­ρες σκέψεις για την τεράστια απόσταση μεταξύ των ουράνιων σωμάτων και το εξίσου τεράστιο κενό στο ενδιάμεσο. Η μελαγχολία του κοσμοναύτη δεν είναι μια απλή μεταφορά σε αυτή την παραγωγή, που από εικαστική άποψη είναι ίσως η πιο εντυπωσιακή δουλειά του Καναδού μάγου της σκηνής Ρομπέρ Λεπάζ, ο οποίος επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ Σοβι­ετικών και Αμερικανών κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, το πρόγραμμα Εξωγήινης Νοημοσύνης και οι αναμνήσεις από την παιδική και εφηβική ηλικία δύο αδερφών που έρχονται σε σύγκρουση μετά το θάνατο της μητέρας τους, αποτελούν την πρώτη ύλη αυτής της μοναδικής θεατρικής εμπειρίας που ασχολείται με το θεμελιώδες ερώτημα: Είμαστε μόνοι στο σύμπαν; Το The Far Side of the Moon, που πλαισιώνεται από την πρωτότυπη μουσική της Laurie Anderson, είναι μια παράσταση-σταθμός στο παγκόσμιο θέατρο.

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Robert Lepage
Ερμηνεύει: Yves Jacques
Μουσική σύνθεση: Laurie Anderson
Επιπλέον μουσική: Beethoven, John Coltrane, Led Zeppelin
Παγκόσμια πρεμιέρα: 29 Φεβρουαρίου 2000, Κεμπέκ, Καναδάς



Θοδωρής Αμπαζής / ΟΠΕRΑ
Οι έμποροι των εθνών
του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Μικρή Σκηνή
19 Οκτωβρίου – 6 Νοεμβρίου 2011

Μετά από δέκα χρόνια πειραματισμού, σε επίπεδο τόσο υποκριτικής όσο και απόκτησης ενός κοινού κώδικα σκηνικής επικοινωνίας, η Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ ανεβάζει στη σκηνή το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμά­ντη Οι έμποροι των εθνών με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από το θά­νατο του συγγραφέα. Τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι μουσικοί που θα παίζουν ζωντανά στη σκηνή υπηρετούν την αφήγηση της ιστορίας αλλά ταυτόχρονα διευρύνουν τα όρια του θεάτρου μέσα από τις δυνατότητες που τους προ­σφέρει η τεχνολογία. Πρόκειται για ένα ιδιότυπο μουσικό θέατρο όπου οι τα νέα μέσα συνδιαλέγονται δημιουργικά με το γλωσσικό ιδίωμα του Παπα­διαμάντη και την πρωτότυπη μουσική σύνθεση δημιουργώντας ένα ερεθιστικό σκηνικό περιβάλλον.

Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία-Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ


 
Toshiki Okada / Chelfitsch
Hot Pepper, Air Conditioner and the Farewell Speech
Μικρή Σκηνή
10-13 Νοεμβρίου 2011

Δίνοντας έμφαση στις εργασιακές συνθήκες της σύγχρονης Ιαπωνίας και στην κενότητα της καθημερινής επικοινωνίας, το ανερχόμενο αστέρι της διεθνούς σκηνής Τοσίκι Οκάντα σκιαγραφεί με κοφτερό και ταυτόχρονα ποιητικό λόγο τις αυξανόμενες πιέσεις που ασκούνται στην παγκόσμια αγορά εργασίας, ιδι­αίτερα στη νεότερη γενιά που έρχεται αντιμέτωπη με την απειλή της ανεργίας και την αβεβαιότητα της εποχικής εργασίας. Ο νεαρός συγγραφέας και σκη­νοθέτης από τη Γιοκοχάμα κατορθώνει μέσα από τρεις καθημερινές ιστορίες και μία αριστοτεχνικά δομημένη χορογραφία εμπνευσμένη από τζαζ αυτοσχε­διασμούς του Αμερικανού σαξοφωνίστα Τζων Κολτρέην να μεταφέρει σκηνικά τα άγχη, τους φόβους και τη μοναξιά μιας κοινωνίας που καταρρέει, τόσο σε Ανατολή όσο και σε Δύση.

Σκηνοθεσία: Toshiki Okada
Ήχος: Norimasa Ushikawa
Φωτισμοί: Tomomi Ohira
Ερμηνεύουν: Taichi Yamagata, Mari Ando, Saho Ito, Kei Namba, Riki Takeda, Fumie Yokoo
 

 
Άντζελα Μπρούσκου
Μαμά – Η ζωή είναι αγρίως απίθανη
Κεντρική Σκηνή
23 Νοεμβρίου – 4 Δεκεμβρίου 2011

Τα ημερολόγια της Μαργαρίτας Καραπάνου, που εκδόθηκαν με τον τίτλο Η ζωή είναι αγρίως απίθανη, μαζί με το τελευταίο της μυθιστόρημα Μαμά που απευθυνόταν στη νεκρή πια μητέρα της, Μαργαρίτα Λυμπεράκη, ενέπνευσαν τη νέα δουλειά της Άντζελας Μπρούσκου. Μητέρα και κόρη, και οι δύο συγ­γραφείς, ξεδιπλώνουν το νήμα της ζωής τους μέσα σ’ έναν ίλιγγο συνεχών μεταμορφώσεων στα όρια μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Μια σχέση λα­τρείας και μίσους, ταύτισης, ανταγωνισμού και υπέρβασης. Οι δύο γυναίκες θα βιώσουν την αγωνία για την ύπαρξη, την τέχνη, το φύλο, τη μητρότητα, τον έρωτα, το θάνατο. Στην παράσταση συμβάλλουν καθοριστικά η δημιουρ­γική χρήση του βίντεο και η πρωτότυπη μουσική από τη Μόνικα.

Δραματουργία-Σκηνοθεσία-Κοστούμια: Άντζελα Μπρούσκου
Σκηνικά: Γκάι Στεφάνου
Μουσική: Μόνικα
Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος
Ερμηνεύουν: Άντζελα Μπρούσκου, Παρθενόπη Μπουζούρη
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Εκτέλεση παραγωγής: Prologos


 
Για όλες τις ηλικίες

Νέο Τσίρκο Βιετνάμ
Lang toi – Το χωριό μου
Κεντρική Σκηνή
22-29 Δεκεμβρίου 2011

Ένα ποιητικό ταξίδι στη μακρινή χώρα της Ανατολής μας προτείνει το Νέο Τσίρκο από το Ανόι. Μια εξαιρετική ομάδα νέων καλλιτεχνών, από τους χώ­ρους του τσίρκου, της μουσικής, του θεάτρου και της τέχνης του δρόμου, αναπαράγει εικόνες και αισθήσεις από την καθημερινότητα ενός ειρηνικού χωριού χαμένου στους ορυζώνες. Με λιτά μέσα και πρωτότυπα σκηνικά κα­τασκευασμένα από μπαμπού, το Lang toi αντλεί έμπνευση από την πλούσια βιετναμέζικη παράδοση αλλά και από τις νέες τεχνικές του τσίρκου τέχνης προσφέροντας σε μικρούς και μεγάλους μια μοναδική σκηνική εμπειρία που καταρρίπτει τους νόμους της βαρύτητας.


 
Θωμάς Μοσχόπουλος
Μακμπέθ
του William Shakespeare
Κεντρική Σκηνή
18 Ιανουαρίου – 26 Φεβρουαρίου 2012

Αυτό το αριστούργημα της ελισαβετιανής εποχής είναι από τα ελάχιστα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας που δεν χρειάζονται συστάσεις. Ο Μακμπέθ είναι μια τραγωδία που μπορεί να αποτελέσει υλικό για ένα θέατρο ζωντανό, παλλόμενο και συγκλονιστικό. Τρομοκρατία, καταστολή, κοινωνική και ιδεο­λογική αστάθεια είναι ο σκηνικός χώρος της καθημερινότητας των συγχρό­νων του Σαίξπηρ. Το έργο είναι γραμμένο σε μια εποχή δραματικών κρίσεων και μεταβολών σε πολιτικό, κοινωνικό και ιδεολογικό επίπεδο για τη Βρετανία αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη. Οι αναγωγές στην εποχή μας θα μπορού­σαν να θεωρηθούν παρακινδυνευμένες, πλην όμως είναι αναπόφευκτες. Γνω­στός για την έμφαση που δίνει στις παραστάσεις συνόλου, ο Θωμάς Μοσχό­πουλος συνεργάζεται στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα με ξεχωριστούς καλλι­τέχνες, στην πλειονότητά τους σταθερούς συνοδοιπόρους των θεατρικών δι­αδρομών του.

Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-Kοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Ερμηνεύουν: Αργύρης Ξάφης, Κατερίνα Μάσχα, Ξένια Καλογεροπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Θάνος Τοκάκης, Αστέρης Πελτέκης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Δημήτρης Νασιούλας
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Εκτέλεση παραγωγής: Polyplanity


 
Amir Reza Koohestani / Mehr Theatre Group
Amid the Clouds
Μικρή Σκηνή
15-18 Μαρτίου 2012

Ένας Ιρανός που προσπαθεί να φτάσει στην Αγγλία συναντά μια νεαρή έγκυο και οι δυο πρόσφυγες αποφασίζουν να ακολουθήσουν κοινή πορεία στο τα­ξίδι. Γραμμένο κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Royal Court του Λον­δίνου, το έργο του ταλαντούχου Αμίρ Ρεζά Κουχεστάνι απο την Τεχεράνη μεταφέρει στη σκηνή το ρυθμό της περσικής αφηγηματικής παράδοσης μαζί με τη σκληρή πραγματικότητα των προσφυγικών καταυλισμών. Μέσα από τις ποιητικές εικόνες του νερού –έμμεση αναφορά στο Στενό της Μάγχης που χωρίζει τους πρόσφυγες από τον τελικό προορισμό τους, την Αγγλία– ο Ιρα­νός συγγραφέας και σκηνοθέτης καταθέτει μια παράσταση σπάνιας ευαισθη­σίας και ποιητικότητας.

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Amir Reza Koohestani
Μουσική: Ali Bahrami
Σχεδιασμός φωτισμών: Farshid Mosadequ
Ερμηνεύουν: Baran Kosari, Hassan Madjooni


 
Θέατρο για Παιδιά

Anima Theatre
Τo όνειρο της Τζοκόντα
Μικρή Σκηνή
26 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2012

Το 1911, ένας Ιταλός εργάτης στο Μουσείο του Λούβρου έκλεψε τον πίνακα της Τζοκόντα. Οι γαλλικές αρχές αναζήτησαν τον πίνακα παντού, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Για δύο ολόκληρα χρόνια η Τζοκόντα παρέμεινε κρυμμένη κάτω από το κρεβάτι του απαγωγέα της. Τι της συνέβη αυτά τα δύο χρόνια, μακριά από τα βλέμματα του κόσμου; Έζησε μια απίστευτη περιπέτεια-όνειρο, ένα ταξίδι στην τέχνη από τις μέρες της μέχρι σήμερα. Η παράσταση του Γιώρ­γου Καρακάντζα και της ομάδας του Anima από τη Μασσαλία κινείται στα όρια μεταξύ θεάτρου και εικαστικών τεχνών: Οι πίνακες γίνονται τοπία, στα οποία ταξιδεύει η Τζοκόντα, οι χαρακτήρες ζωντανεύουν και η ίδια μεταλλάσ­σεται μέσα από την επαφή της με τη σύγχρονη τέχνη. Η παράσταση προτεί­νει μια πρώτη επαφή των παιδιών (από τριών ετών και άνω) με τα έργα με­γάλων καλλιτεχνών, αλλά αποτελεί συγχρόνως και ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία της τέχνης για όλη την οικογένεια.

Δραματουργία: Γιώργος Καρακάντζας
Σκηνοθεσία: Gilles Debenat
Ερμηνεύουν: Γιώργος Καρακάντζας, Polina Borisova
Μουσική σύνθεση: Stephane Chapoutot



Θεατρική Ομάδα Pequod
Το διπλό βιβλίο
του Δημήτρη Χατζή
Μικρή Σκηνή
18 Απριλίου – 6 Μαΐου 2012

Με την πτώση της χούντας και μετά από 28 χρόνια εξορίας στην Ανατολική Ευ­ρώπη, ο Δημήτρης Χατζής (1913-1981) επιστρέφει στην Ελλάδα το 1975 και το επό­μενο έτος δημοσιεύει Το διπλό βιβλίο, ένα από τα πιο σημαντικά μυθιστορήματα της μεταπολεμικής περιόδου. Ακολουθώντας τη ζωή του βασικού του ήρωα Κώ­στα, ο Χατζής καταφέρνει να διατρέξει τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας - όχι σαν παρατηρητής, ούτε με έναν ιστορικό ή πολιτικό τρόπο, αλλά αποτυπώνο­ντας το ψυχικό τοπίο που διαμόρφωσαν αυτές οι στιγμές της ιστορίας μας. Έτσι, η ιστορία του Κώστα γίνεται η ιστορία της χώρας μας, φωτίζοντας τις πτυχές του «ρωμαίικου» που δημιούργησαν την Ελλάδα του σήμερα. Συγχρόνως, όμως, η ιστορία του καταφέρνει να γίνει πανανθρώπινη, ένας στοχασμός για τη θέση του ανθρώπου «στο δικό μας κόσμο το σημερινό», ανεξάρτητα από φύλο, χρώμα ή πατρίδα. Έπειτα από τον ιδιαίτερα επιτυχημένο Γλάρο του Τσέχωφ, η νεοσύστατη θεατρική ομάδα Pequod της Αγγελικής Παπαθεμελή, του Δημήτρη Ξανθόπουλου και του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη ανεβάζει στη σκηνή Το διπλό βιβλίο σε μια πρωτό­τυπη προσέγγιση που αναζητά με λιτά μέσα και μια ουσιαστική δουλειά συνόλου νέες μορφές αφήγησης και επαφής με το κοινό.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ξανθόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης / Pequod
Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Θεατρική Oμάδα Pequod



Εφηβικό Θέατρο

Σοφία Βγενοπούλου / Ομάδα Grasshopper
Στην οθόνη φως
του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη
Μικρή Σκηνή
11-13 Μαΐου 2012

Από στόμα σε στόμα κυκλοφορεί σε ολόκληρο το σχολείο μια εκρηκτική εί­δηση, φήμες μάλιστα λένε πως υπάρχουν και αποδείξεις γραμμένες σε κάμε­ρα! Τα πράγματα εξελίσσονται γρήγορα και παίρνουν περίεργη τροπή: φιλί­ες δοκιμάζονται, άλλες διαλύονται, άλλες στεριώνουν… Έρχεται η ώρα των αποφάσεων: πόσο εύκολα έρχεσαι αντιμέτωπος με όλη σου την τάξη; Σε μια κοινωνία σαν την δική μας πόσο ευάλωτη είναι η ιδιωτική ζωή του καθενός; Τι ρόλο μπορεί να παίζει το φως του φεγγαριού, ή ο φόβος για την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου; Η Σοφία Βγενοπούλου επιστρατεύει τον καταξιωμένο συγγραφέα Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα έργο για εφή­βους. Με το νέο αυτό εγχείρημα η σκηνοθέτις και καλλιτεχνική υπεύθυνη της ομάδας Grasshopper συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της στο χώρο του εφηβικού θεάτρου διεισδύοντας χωρίς προκαταλήψεις και διδακτισμό σε δύ­σκολες αλήθειες για την πορεία προς την ενηλικίωση.

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών



Θέατρο / Χορός

Schaubühne Berlin
Protect Me
Κεντρική Σκηνή
18-20 Μαΐου 2012

«Η κρίση είναι η νέα σταθερή κατάσταση και οι άνθρωποι καταρρέουν, εσω­τερικά και εξωτερικά, από τη διαρκή αίσθηση ανασφάλειας, πανικού, φόβου, νοσταλγίας, υστερίας. Τίποτα δεν είναι πλέον αξιόπιστο. Τα πάντα μπορούν ανά πάσα στιγμή να διαλυθούν. Πώς μπορώ να το αντιμετωπίσω; Σε τι μπο­ρώ να βασιστώ; Ποιον ή τι μπορώ να χρησιμοποιήσω για να προσανατολι­στώ και πώς μπορώ επιτέλους να βιώσω κάτι ουσιαστικό πάλι; Υποχώρηση; Σιωπή; Φυγή;» Ο Φαλκ Ρίχτερ και η Ανούκ βαν Ντάικ συνεχίζουν το ιδιαί­τερα επιτυχημένο μοντέλο συνεργασίας τους, παρουσιάζοντας με το έξοχο ανσάμπλ της βερολινέζικης Schaubuhne μια εκρηκτική παράσταση. Έχοντας καταξιωθεί στο διεθνές στερέωμα ως ένας από τους πλέον σημαντικούς συγ­γραφείς της γενιάς του, ο Ρίχτερ υιοθετεί μια γλώσσα κοφτερή κι ένα βλέμ­μα κριτικό και ταυτόχρονα βαθιά ποιητικό για τις επιπτώσεις της σημερινής παγκόσμιας κρίσης στις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις των νέων.

Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Falk Richter & Anouk van Dijk
Σκηνικά: Katrin Hoffmann
Κοστούμια: Daniela Selig
Μουσική: Malte Beckenbach & Matthias Grubel
Δραματουργία: Bernd Stegemann
Φωτισμοί: Carten Sander
Ερμηνεύουν: Anouk van Dijk, Philipp Fricke, Erhard Marggraf, Franz Rogowski, Judith Rosmair, Kay Bartholomaus Schulze, Stefan Stern, Luise Wolfram, Nina Wollny

άρθρα αφιερώματος

SPONSORED LINKS

"Μια άδικη ειρήνη είναι προτιμότερη από έναν δίκαιο πόλεμο."

Κικέρων, Ρωμαίος ρήτορας & πολιτικός

  • 1952 - Ο Νικόλαος Πλαστήρας αναλαμβάνει Πρωθυπουργός της Ελλάδος

© 2002-2022 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2

v