Ακούμε: Δήμητρα Παπίου και Ηρώ Σαΐα

Δύο δίσκοι λυρικοί, με ποιητικούς στίχους κι ενδιαφέρουσες ενορχηστρώσεις, που διαφέρουν στις ερμηνείες αλλά ταυτίζονται στη γλυκόπικρη αίσθηση που αφήνουν στο τέλος.
Ακούμε: Δήμητρα Παπίου και Ηρώ Σαΐα
της Φιλουμένας Ζλατάνου

Όταν πρωτοακούστηκε το τραγούδι «Αυτή η νύχτα μένει», κανείς δεν έμεινε ασυγκίνητος από τη δύναμη και τη ζέση των στίχων και της μουσικής που ήρθαν σαν γροθιά να ξυπνήσουν συναισθήματα, να κάψουν κρεβάτια και να μουσκέψουν χαρτομάντιλα. Ο Σταμάτης Κραουνάκης είχε κάνει το θαύμα του για ακόμη μία φορά. Η έκπληξη ήρθε με την επιλογή της φωνής που θα το ερμήνευε. Η Δήμητρα Παπίου μετά από χρόνια απουσίας επιλέχθηκε από τον συνθέτη ως η καταλληλότερη για να πει με τον δικό της τρόπο το κομμάτι που έμελλε να περάσει στη χορεία του διαχρονικού.

Στη συνέχεια ήρθε η παράσταση «Νέα, γυναίκα, μόνη τραγουδά» και η ηχογράφηση της, η συμμετοχή της σε άλλο ένα soundtrack, πάλι με τραγούδια του Κραουνάκη, και τέλος τη βρίσκουμε στο δίσκο «Carte postale» του Νότη Μαυρουδή και του Ηλία Κατσούλη, μ’ ένα τραγούδι για τη Σωτηρία Μπέλλου, για να φτάσουμε στην προσωπική της δισκογραφική δουλειά «Όσα έμαθε η καρδιά».

Με εφόδια την επικοινωνία προς το κοινό που της έμαθε ο δάσκαλος Κραουνάκης και τραγούδια που της εμπιστεύτηκαν σημαντικοί συνθέτες και στιχουργοί, η Δήμητρα Παπίου μας χαρίζει μυστικά για την καρδιά, μέσα από έντεκα τραγούδια και ένα ορχηστρικό. Κραουνάκης, Μαρίνος Καρβέλας, Κώστας Λειβαδάς, Κώστας Μπαλταζάνης, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Δάφνη Αλεξανδρή, Γιώργος Καλογερόπουλος, Δήμος Αναστασιάδης και οι κυρίες, Λίνα Νικολακοπούλου –η οποία υπογράφει τους στίχους σε πέντε τραγούδια– και Λίνα Δημοπούλου –στίχους στο «Μάντη»- είναι η ομάδα που εργάστηκε για τη δισκογραφική επανεμφάνιση της Παπίου. Δυνατά ονόματα σίγουρα, καλό αποτέλεσμα όμως;

Διαβάζουμε τους στίχους και θαμπωνόμαστε. Στίχοι ποιητικοί, εξυμνούν την αγάπη, τη συντροφικότητα, τη θλίψη και τη νύχτα με τρόπο τόσο παραστατικό και αλληγορικό πολλές φορές. Οι στιχουργοί εργάστηκαν σκληρά, σαν ζωγράφοι πάνω από τον καμβά. Συναντάμε δυο τραγούδια που όσοι είχαν την τύχη να ακούσουν σε δυο διαφορετικές στιγμές στο παρελθόν, σιγοτραγουδούσαν για καιρό. Η «Μάγια Μελάγια», μια δημιουργία των Κραουνάκη- Λειβαδά για τον διαγωνισμό τραγουδιού Θεσσαλονίκης και το «Τανγκό», του Κραουνάκη για την παράσταση «Ας μείνει μεταξύ μας», είναι δυο πολύ δυνατά σημεία του δίσκου.

Οι στίχοι της Νικολακοπούλου αποδεικνύουν, χωρίς να χρειάζεται, για ακόμη μία φορά πόσο εξαιρετική «μαέστρος» του λόγου είναι. Ο Κώστας Μπαλταζάνης στο πιο γνωστό τραγούδι του δίσκου περιγράφει πώς «…στων αστεριών τις σκόνες» ζουν «δυο άσπρες πολυθρόνες, εσύ κι εγώ». Οι μουσικές κουμπώνουν με τους στίχους ταξιδεύοντας τον νου και μας πείθουν ότι δεν ήταν "αρπαχτή" η σύνθεσή τους. Σε αφήνει ο δίσκος με τη γλύκα ότι «Υπάρχουν μέρες τόσο απαλές, τέλειωσαν λες οι σφαίρες».

Όλα καλά με αυτό το δίσκο λοιπόν; Ίσως, απαντάμε, καθώς η ερμηνεία της Παπίου δεν ξεφεύγει από τη μανιέρα που την έχουμε συνηθίσει, χωρίς να αποτελεί μείον για τα τραγούδια, αλλά αφήνοντας μια γεύση γλυκόπικρη. Ένας δίσκος καλός, που θα μπορούσε να είναι και καλύτερος αν η Παπίου αποδομούσε την ερμηνεία της και τολμούσε περισσότερο. Ακούστε τον και διαφωνείστε.

Λυχνία 2010 

Ηρώ Σαΐα - "Γυναίκα Τριαντάφυλλο"
Η πρώτη δισκογραφική δουλειά της Ηρώς Σαΐα είναι η ζωντανή ηχογράφηση του ρεσιτάλ που έδωσε τον χειμώνα στην Αθηναΐδα υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Σταμάτη Κραουνάκη. Ένα ταξίδι στο ρομαντισμό, με ροδοπέταλα και λευκά φουστάνια που ανεμίζουν, μαλλιά λυτά και τραγούδια που δεν ξυπνούν πάθη αλλά έρωτα και αγάπη και μια γλυκιά επιθυμία να δεις τα αστέρια σε μια παραλία αγκαλιά με το ταίρι σου. Θα αναρωτηθείτε πώς γίνεται να αποπνέει τέτοια συναισθήματα και εικόνες όταν η Σαΐα τραγούδα τη «Μαρκίζα», τη «Θάλασσα», το «Μαμά Γερνάω» και το «Τριανταφυλλάκι». Γίνεται, καθώς όλα είναι θέμα ερμηνείας.

Παίρνεις μια φρέσκια κοπέλα με καθαρή φωνή και άρθρωση, με μια δόση ρομαντισμού και γλυκύτητας, της δίνεις τραγούδια χαράς και λύπης, και την αφήνεις να τα τραγουδήσει με τη δύναμη της νιότης μιας γυναίκας της εποχής μας, που ψάχνει τον λευκό της πρίγκιπα ακόμα και στους αλήτες που συναντά. Μία γυναίκα που αναμετράται με τη μαρκίζα, με τις σκιές και πιστεύει ακόμα στα παραμύθια της Λιλιπούπολης.

Τα τραγούδια των Μάνου Χατζιδάκι, Σταύρου Ξαρχάκου, Κώστα Καλδάρα, Άκη Πάνου, Σταμάτη Κραουνάκη, Θάνου Μικρούτσικου, Νίκου Μαμαγκάκη, Γιάννη Σπανού, Μίμη Πλέσσα, Λένας Πλάτωνος, Νίκου Αντύπα, Stephen Stodheim, Goran Bregovic, τα δένεις με τρία νέα τραγούδια και έχεις ένα κόκκινο τριαντάφυλλο που άλλοτε ανθίζει κι άλλοτε κρύβεται από τις μπόρες. Αυτή είναι και η Ηρώ Σαΐα.

Τα τρία νέα τραγούδια είναι σε μουσική Νεοκλή Νεοφυτίδη και στίχους του ίδιου, του Μάνου Ελευθερίου και του Ανδρέα Νεοφυτίδη. Στο συνολικό αποτέλεσμα, που σίγουρα θα έχει μεγαλύτερη δύναμη στο live, ρόλο σημαντικό παίζουν και οι ενορχηστρώσεις με το πιάνο και το βιολοντσέλο στην πρώτη γραμμή να αναδεικνύουν το εύθραυστο της γυναικείας φύσης. Από τον ερχόμενο Οκτώβριο η Ηρώ Σαΐα θα παρουσιάζει και πάλι το ρεσιτάλ «Γυναίκα Τριαντάφυλλο» μαζί με τους συνεργάτες της. Αξίζει να το παρακολουθήσετε.

Λυχνία 2010
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v