Capote: Κινηματογραφική ”ανατομία” ενός εγκλήματος

Τη σχέση ανάμεσα σε ένα διάσημο συγγραφέα (Τ. Καπότε) και την υπόθεση του επόμενου βιβλίου του περιγράφει η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Μπένετ Μίλερ. Εξαιρετική αφήγηση και αιχμηρή σκιαγράφηση του ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη. Αξιοπρόσεκτη φυσικά η ερμηνεία του Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν, που διεκδικεί επάξια το Οσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου.
Capote: Κινηματογραφική ”ανατομία” ενός εγκλήματος

του Λουκά Τσουκνίδα

Το 1966 ο Τρούμαν Καπότε εξέδωσε το ”Εν ψυχρώ”, ένα βιβλίο βασισμένο στη μαζική δολοφονία μιας οικογένειας σ’ ένα χωριό του Κάνσας.

Το βιβλίο αυτό πρότεινε ένα νέο τρόπο γραφής, αλλά η προεργασία επηρέασε έντονα τη ζωή του συγγραφέα. Ο Καπότε δεν κατάφερε να τελειώσει άλλο έργο του και παρήκμασε φτάνοντας στον άχαρο θάνατό του.

Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Μπένετ Μίλερ αφηγείται απλώς την ιστορία πίσω από το διάσημο βιβλίο, την εμφάνιση του Καπότε στο χωριό, τις συναναστροφές του με τους τοπικούς παράγοντες, αλλά κυρίως τη σχέση του με τον έναν από τους δολοφόνους. Πάνω σ’ αυτήν χτίστηκε ο μύθος του βιβλίου και γκρεμίστηκε ο μύθος του συγγραφέα...

Με τη βοήθεια του οσκαρικού Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν ο σκηνοθέτης μας βάζει σταδιακά στο μύθο της προσωπικότητας που λεγόταν Τρούμαν Καπότε. Ο ήδη πετυχημένος συγγραφέας (Πρωινό στο Τίφανις) μας αποκαλύπτεται ως ένας εγωπαθής και πομπώδης ανεκδοτολόγος, περιζήτητος στις καλλιτεχνικές παρέες. Μόλις η προσοχή φεύγει από πάνω του, έρχεται η καλή του φίλη Νελ Χάρπερ Λι (Κάθριν Κίνερ) να τον προσγειώσει με την ειλικρινή κριτική της. Όταν αποφασίζει να ερευνήσει τη δολοφονία για να εμπνευστεί το επόμενο ”αριστούργημά” του, της ζητάει να τον ακολουθήσει.

Στο επαρχιακό περιβάλλον, μακριά από τους χώρους όπου λατρεύεται, ο Καπότε έρχεται σε επαφή με τα παιδικά του χρόνια, όταν η διαφορετικότητά του ήταν μειονέκτημα.

Ταράζεται ακόμα πιο πολύ όταν στα σκίτσα και τα ημερολόγια του Πέρι Σμιθ, ενός από τους δολοφόνους, ανακαλύπτει κάτι από την ψυχοσύνθεσή του. Με το πρόσχημα του βιβλίου του έρχεται όλο και πιο κοντά στον Σμιθ δοκιμάζοντας τις αντοχές του ερωμένου και της φίλης του.

Όταν τελικά κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταδικασμένου να πεθάνει φονιά, ανακαλύπτει ότι ο ίδιος ήταν καταδικασμένος να τον προδώσει και το ήξεραν όλοι από την αρχή. Ο εγωκεντρικός Καπότε δεν σταματούσε μπροστά σε τίποτε προκειμένου να συγκεντρώσει τους προβολείς επάνω του. Το βιβλίο ήταν η αφορμή να αντιμετωπίσει τον εαυτό του και η επιτυχία δεν μπόρεσε ποτέ να καλύψει το σοκ.

Η ταινία δίνει στο θεατή την ευκαιρία να αντιληφθεί και να παρακολουθήσει από πολύ κοντά την πορεία του ήρωα προς την προκαθορισμένη κατάληξη του ηθικού διλήμματός του.

Εξαιρετική αφήγηση και αιχμηρή σκιαγράφηση του ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη.

Οι υπόλοιπες

Η νορβηγική ταινία ”Χαβάη-Όσλο” είναι μια ταινία για ανθρώπους που οι ζωές τους διασταυρώνονται, κάτι σαν ευρωπαϊκή εκδοχή του ”Crash”. Χωρίς πολιτικές αναφορές και με το μεταφυσικό στοιχείο για συνδετικό κρίκο, είναι απολαυστική και ανθρώπινη.

Ο Στιβ Μάρτιν είναι ικανός για πολλά, αλλά η κληρονομιά είναι βαριά κι έτσι ο ”Ροζ Πάνθηρας” δεν καταφέρνει να αναβιώσει τίποτε περισσότερο από εύκολα γέλια.

Η ”Οδύσσεια του κυρίου Λαζαρέσκου” είναι μια μαύρη κωμωδία από τη Ρουμανία, ακατάλληλη για υποχόνδριους, ενώ το ”Τσότσι” είναι η ενδιαφέρουσα ιστορία ενός συμμορίτη στους άγριους νοτιοαφρικανικούς δρόμους.

Το ”The eye infinity” είναι το γιαπωνέζικο μεταφυσικό θρίλερ του μήνα, ενώ το ”Derailed” εκτροχιάζεται μαζί με τον άκαμπτο Κλάιβ Όουεν και την αιώνια ”Ρέιτσελ” Τζένιφερ Άνιστον.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v