Shrink: Ανάλυσέ το, Κέβιν!

Η επιστροφή του Κέβιν Σπέισι στην μεγάλη οθόνη είναι μία αμήχανη προσπάθεια να απομυθοποιηθεί το Χόλυγουντ, με υπερβολικά στημένο σενάριο και τυποποιημένη σκηνοθεσία. Αποκλειστικά και μόνο για τους φάνς του -κατά τα άλλα- συμπαθέστατου ηθοποιού.
Shrink: Ανάλυσέ το, Κέβιν!
του Λουκά Τσουκνίδα

Πριν από μερικούς μήνες, είδαμε τον Μπεν Κίνγκσλεϊ να γίνεται από ψυχαναλυτής χασικλής στο «Wackness». Προφανώς, το ζουμί ήταν στο ότι μπορούσε να βοηθήσει τους άλλους, αλλά όχι πια τον εαυτό του, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει. Φαίνεται ότι μετά τους εκτελεστές που περνούν κρίση ταυτότητας (ρόλο που επίσης έχει παίξει πρόσφατα ο Κίνγκσλεϊ στο «You Kill Me») ήρθε κι η σειρά των ψυχαναλυτών. Το «Shrink» του Τζόνας Πέιτ, λοιπόν, είναι η δεύτερη ταινία για φέτος που ασχολείται μ' έναν ψυχαναλυτή που γίνεται χασικλής. Στην πραγματικότητα όμως, είναι μια ταινία για το Χόλιγουντ από κάποιον που, μάλλον, το αγαπά πολύ για να το κρίνει.

Πρωταγωνιστής είναι ο Χένρι Κάρτερ, ένας διάσημος ψυχαναλυτής με σελέμπριτι πελάτες που μετά την αυτοκτονία της γυναίκας του πέφτει σε μια διαρκή εναλλαγή δουλειάς με κραιπάλη. Το φάρμακο της αρεσκείας του είναι το χασίς και φροντίζει να το παίρνει σε τακτικές δόσεις, με κάθε ευκαιρία. Γύρω του περιστρέφονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο διάφοροι χαρακτήρες, στερεοτυπικοί του Χολιγουντιανού σύμπαντος. Η διάσημη ηθοποιός Κέιτ Άμπερσον (Σάφρον Μπάροουζ), η οποία δεν είναι πια στην πρώτη νιότη της κι έχει έναν ονειροπαρμένο ροκ-σταρ σύζυγο που την παραμελεί, ο άφραγκος σεναριογράφος Τζέρεμι (Μαρκ Γουέμπερ) που φιλοδοξεί να δει ένα σύγγραμά του να γίνεται ταινία, ο νευρωτικός ατζέντης Πάτρικ (Ντάλας Ρόμπερτς) κι η καλόκαρδη βοηθός του Ντέιζι, ο νεαρός αγχώδης σταρ Σέιμους (Τζακ Χιούστον) κι ο σεξομανής, γερασμένος σταρ Τζακ (Ρόμπιν Γουίλιαμς).

Ενώ ο Χένρι καταρρέει, δείχνοντας πλήρη απάθεια στα προβλήματα των πελατών του και ρωτώντας τον «προμηθευτή» του, Τζίσους, αν έχει νιώσει ποτέ ανήμπορος να βοηθήσει τους δικούς του, ο πατέρας του (Ρόμπερτ Λότζια) του πασάρει την περίπτωση μιας μικρής αφροαμερικάνας, η οποία παρουσιάζει προβληματική συμπεριφορά μετά την αυτοκτονία ης μητέρας της. Η σταδιακή γνωριμία του με την πανέξυπνη Τζέμα (Κίκι Πάλμερ) και όσα συμβαίνουν μετά την εμφάνισή της θα τον βοηθήσουν να βγει απ' το αδιέξοδο...
 
[Το trailer της ταινίας]


Το «Shrink» είναι μια ταινία χαρακτήρων, μια σειρά από διαπλεκόμενες ιστορίες ανθρώπων που φιλοδοξούν να μας αποκαλύψουν κάτι για την ανθρώπινη φύση και τις ψευδαισθήσεις με τις οποίες την τρέφουμε. Όμως, το Χόλιγουντ του σεναριογράφου Τόμας Μόφετ, που αποτελεί το σκηνικό γι' αυτή την ενδοσκόπηση, μοιάζει πάρα πολύ μικρό, φτιαγμένο έτσι ώστε να υπακούει στις προσταγές του υπερβολικά στημένου σεναρίου. Οι χαρακτήρες, παρ' ότι έχουν εξαιρετικά χαλαρή σχέση μεταξύ τους, πέφτουν διαρκώς ο ένας πάνω στον άλλον με αποκορύφωμα κάποιες συμπτώσεις που μας απαγορεύουν να ξεχαστούμε και να υποθέσουμε ότι οι άνθρωποι αυτοί ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Επιπλέον, πέρα απ' τον Χένρι και τη Τζέμα, τους δυο πιο απλούς και πιστευτούς πολίτες του «μικρού» Χόλιγουντ, οι υπόλοιποι είναι γραμμένοι τόσο καλοπροαίρετα που μοιάζουν ψεύτικοι. Έστω κι έτσι, βέβαια, μπορεί να κερδίσουν τη συμπάθεια μας.

Ο Τζόνας Πέιτ είναι ο υπεύθυνος για την οπτικοποίηση αυτού του δήθεν απομυθοποιητικού μωσαϊκού ανθρώπινων ιστοριών και καταφέρνει ν' αφηγηθεί τη διαπλοκή τους με τρόπο διασκεδαστικό κι ευχάριστο, παράλληλα όμως, εκατό τοις εκατό τυποποιημένο. Βλέπετε, αυτό που κάποτε αποτελούσε το ρευστό, ανοιχτό σε άπειρες παραλλαγές και πειραματισμούς, ύφος των λόου-μπάτζετ, ανεξάρτητων ταινιών, είναι πλέον ένα ακόμη παγιωμένο πρετ-α-πορτέ στιλ, που κάποιος ανασύρει απ' το ράφι για να δώσει στη δουλειά του μία συγκεκριμένη αισθητική εντύπωση. Κανένα πρόβλημα, όμως το ύφος δεν καθορίζει την ποιότητα του περιεχομένου, που εδώ κρέμεται τελικά από μία κλωστή, την ερμηνεία του Κέβιν Σπέισι και σ' ένα βαθμό, σώζεται.

Παρ' ότι σπανίζει πλέον η παρουσία του στη μεγάλη οθόνη, ο υπέροχος αυτός ηθοποιός επιστρέφει χωρίς καμία βιασύνη ή πίεση να επαναλάβει το ρόλο της ζωής του. Δεν καταφεύγει σε υπερβολές ούτε μιμήσεις και ο Χένρι Κάρτερ του περνά σχεδόν απαρατήρητος δίπλα στις πιο κραυγαλέες περσόνες των συμπρωταγωνιστών του. Σχεδόν μόνος του (βοηθά κι η επίσης χαμηλότονη παρουσία της Κίκι Πάλμερ) κρατά ζωντανό το στοιχειώδες ενδιαφέρον που απαιτείται για να μείνουμε εκεί μέχρι το τέλος. Οι υπόλοιποι κάνουν ότι μπορούν, με τον Ρόμπιν Γουίλιαμς να μένει πιο έντονα στη μνήμη, παρά τις τρεις μόνο, πολύ σύντομες σκηνές του. Η μία απ' αυτές είναι κι η μοναδική όπου ο Μόφετ γίνεται κυνικός απέναντι στο Χόλιγουντ, το οποίο προσπαθεί να ψυχαναλύσει, αντί να κατακεραυνώσει.

Το «Shrink» είναι ένα επιτηδευμένο δράμα για φαν του Κέβιν Σπέισι.

Βγαίνουν ακόμα:
- Το ιταλικό δράμα της Maria Sole Tognazzi "Ο Άνδρας που Αγαπά" και η γαλλική κωμωδία "Ο Κατάσκοπος που Γύρισε από το... Ρίο Μυστικός Πράκτορας OSS 117".
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v