62ο Φεστιβάλ Καννών: Ο σινεφίλ τουρισμός στα καλύτερά του

Με μία "παράνομη" και 15 εξαιρετικές ταινίες, στο διαγωνιστικό τμήμα, αλλά και με μία νέα ταινία εκτός συναγωνισμού του Γιαν Κουνέν, θα πραγματοποιηθεί και φέτος το 62ο Φεστιβάλ Καννών, το οποίο ξεκινά το βράδυ της 13ης Μαΐου.
62ο Φεστιβάλ Καννών: Ο σινεφίλ τουρισμός στα καλύτερά του
Στο φετινό διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών, συμμετέχει και μία ταινία που θα μπορούσε να μην έχει γίνει ποτέ. Το «Spring Fever» του Κινέζου Λου Γιε, γυρίστηκε κρυφά στην Κίνα και μονταρίστηκε στο Παρίσι, μακριά απ' τη δικαιοδοσία των αρχών εκείνων που απαγόρευσαν στον σκηνοθέτη να ξανακάνει ταινία για 5 χρόνια. Αιτία ήταν η άνευ άδειας συμμετοχή του στον διαγωνισμό του 2006 με το «Summer Palace», ένα φιλμ με επικίνδυνο θέμα, σχετικό με τα γεγονότα της πλατείας Τιεν-α-μεν. Ο ίδιος είχε δηλώσει πως σκοπεύει ν' αψηφήσει την απαγόρευση κι έτσι έκανε. Είναι η τρίτη του συμμετοχή, να δούμε αν θα είναι κι η τυχερή.

Η έναρξη της 62ης διοργάνωσης (με το φρέσκο, προσαρμοσμένο σε Web 2.0 πρότυπα, website), θα γίνει το βράδυ της 13ης Μαΐου με μια ταινία κινουμένων σχεδίων, το «Up» του Πιτ Ντόκτερ, σκηνοθέτη του «Monsters Inc». Στις δέκα επόμενες ημέρες, όπως πάντα, η Κριτική Επιτροπή θ' αποφασίσει ποιες ταινίες θα φύγουν με τα πιο σημαντικά βραβεία. Πρόεδρος των κριτών είναι φέτος η ηθοποιός Ιζαμπέλ Ιπέρ και μέλη οι, επίσης ηθοποιοί, Ρόμπιν Ράιτ Πεν, Σου Κι, Σαρμίλα Ταγκόρε και Άσια Αρτζέντο, οι σκηνοθέτες Λι Τσανγκ-Ντονγκ, Τζέιμς Γκρέι και Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν κι ο συγγραφέας Χανίφ Κιουρέισι.

Το έργο τους φέτος μοιάζει ιδιαίτερα δύσκολο αφού έχουν να διαλέξουν, εκτός απ' την «παράνομη» ταινία του Λου Γιε, μέσα απ' τις ολοκαίνουργιες ταινίες των Λαρς Φον Τρίερ (Antichrist), Παρκ Τσαν-Γουκ (Thirst), Τζέιν Κάμπιον (Bright Star), Μίκαελ Χάνεκε (The White Ribbon), Γκασπάρ Νοέ (Enter the Void), Κουέντιν Ταραντίνο (Inglourious Basterds), Αλέν Ρενέ (Wild Grass), Κεν Λόουτς (Looking for Eric), Πέδρο Αλμοδοβάρ (Broken Embraces), Ιζαμπέλ Κοισέ (Map of the Sounds of Tokyo), Ανγκ Λι (Taking Woodstock), Ζακ Οντιάρ (A Prophet), Τζόνι Το (Vengeance), Μάρκο Μπελόκιο (Vincere) και Τσάι Μινγκ-Λιανγκ (Face). Τα ονόματα είναι πολύ βαριά κι η επιτροπή μοιάζει να είναι περισσότερο «αρτιστίκ» παρά «πολιτίκ», κάτι που ίσως παίξει ρόλο στην επιλογή κι ευνοήσει, πιθανώς, τις πιο «μικρές» ταινίες της λίστας, εκείνες της Βρετανής Αντρέα Άρνολντ (Fish Tank), του ντόπιου Ζαβιέ Τζιανολί (In the Beginning), του Φιλιππινέζου Μπριγιάντε Μεντόσα (Kinatay) ή του Παλαιστίνου Ελία Σουλεϊμάν (The Time That Remains).

Σε άλλες ειδικές προβολές, εκτός συναγωνισμού ή μεταμεσονύχτιες, θα προβληθούν τα καινούργια, όλα εξαιρετικά ενδιαφέροντα, πονήματα των Αλεχάντρο Αμενάμπαρ (Agora), Σαμ Ράιμι (Drag me to Hell), Τέρι Γκίλιαμ (The Imaginarium of Dr Parnassus), Ντενί Ντερκούρ (Tomorrow at Dawn), Μπαχμάν Γκομπαντί (No One Knows About Persian Cats), Χιροκάζου Κόρε-Έντα (Air Doll), Γιουν-Χο Μπονγκ (Mother), Κορνέλιου Πορουμπόιου (Police, Adjective), Φανί Αρντάν (Ashes and Blood) και το ντοκιμαντέρ του Μισέλ Γκοντρί (The Thorn in the Heart). Καταλαβαίνει κανείς ότι με δύο ταινίες π.χ. την ημέρα, μπορεί να δει μόνο τις τρανταχτές συμμετοχές, χωρίς να βουτήξει καθόλου στ' άγνωστα νερά των δευτερευόντων τμημάτων ή να πάρει γεύση από την επιλογή παλιότερων ταινιών, όπως το φημισμένο, τετράωρο (!) «A Brighter Summer Day» του Ταϊβανού Έντουαρντ Γιανγκ. Φέτος, το ρετρό πρόγραμμα καλείται να παρουσιάσει ο Μάρτιν Σκορτσέζε.

Η γιορτή θα τελειώσει όπως πάντα με τα βραβεία και με την προβολή της νέας ταινίας του Γιαν Κουνέν, «Coco Chanel & Igor Stravinsky».

Καλή θέαση σ' όποιον αποφασίσει να επιδοθεί σε σινεφίλ τουρισμό.

Λουκάς Τσουκνίδας
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v