Vicky Christina Barcelona: Νέοθ Γούντι Άλλεν!

Ο Γούντι Άλλεν αφήνει το Λονδίνο για την καταλανική πρωτεύουσα, απ' όπου μας στέλνει μια όμορφη ταινία για τις γυναίκες και τις παλινδρομήσεις τους. Χωρίς να αποφεύγει την παγίδα της επανάληψης, προσθέτει, τουλάχιστον, το απαραίτητο αλατοπίπερο με την τολμηρή λύση που προτείνει.
Vicky Christina Barcelona: Νέοθ Γούντι Άλλεν!
του Λουκά Τσουκνίδα

Ε, ναι! Έφτασε πάλι εκείνη η μέρα του χρόνου που πρέπει να γράψω για την καινούρια ταινία του Γούντι Άλεν. Ευχάριστη ρουτίνα, δε λέω, αλλά μετά το στράβωμα μου με το “Match Point” η σχέση μας έχει πέσει σε μια ηρεμία που ο ίδιος δε θα 'βρισκε καθόλου δημιουργική. Βέβαια, ούτε κι εγώ βρίσκω ιδιαίτερα δημιουργική τη νέα αυτή “ξενιτεμένη” περίοδο του αγαπημένου, παρ' όλ' αυτά, νεοϋορκέζου, αλλά κι ο μέτριος Γούντι μου κάνει. Περισσότερο σίγουρα απ' τον σοβαρό κοινωνιολογικοφανή Άλεν. Πόσο μάλλον όταν βάζει τη Σκάρλετ και την Πενέλοπε στην ίδια ταινία, όπως κάνει στο τελευταίο του φιλμ “Vicky Cristina Barcelona”.

Η Βίκι (Ρεμπέκα Χολ) και η Κριστίνα (Σκάρλετ Γιόχανσον) είναι δυο φίλες, που έρχονται απ' την Αμερική στη Βαρκελώνη για το καλοκαίρι. Η πρώτη είναι αρραβωνιασμένη κι έρχεται για να ολοκληρώσει την εργασία της στην... καταλανική ταυτότητα, ενώ η δεύτερη είναι σε περίοδο αναζήτησης και δε θα έλεγε όχι σε μια εξωτική καλοκαιρινή περιπέτεια. Και οι δυο φιλοξενούνται στο σπίτι της Τζούντι Νας (Πατρίσια Κλάρκσον) και του πετυχημένου άντρα της Μαρκ. Σε κάποια γκαλερί, η Κριστίνα σταμπάρει τον ζωγράφο Χουάν Αντόνιο (Χαβιέ Μπαρδέμ) και παρ' ότι δεν κάνει τίποτα, εκείνος τη συναντά σ' ένα εστιατόριο και απευθύνει σ' αυτήν και τη Βίκι, μια πολύ ειλικρινή πρόταση. Να πετάξουν μαζί του στο Οβιέδο και να περάσουν ως φιλοξενούμενές του ένα Σαββατοκύριακο γεμάτο καλό φαγητό, καλό κρασί και καλό σεξ.

Η συγκρατημένη και λογική Βίκι αρνείται ευγενικά, όμως η παρορμητική και αλλοπαρμένη Κριστίνα δέχεται κι έτσι βρίσκονται κι οι δυο τους σ' ένα ελικοφόρο μ' ένα ζωγράφο για πιλότο. Στο Οβιέδο, ο υπερβολικά άνετος Χουάν Αντόνιο ρίχνει την Κριστίνα στο κρεβάτι, όμως λογαριάζει χωρίς το έλκος της. Όσο η μικρή αναρρώνει η Βίκι χαλαρώνει και πέφτει στα δίχτυα του ζωγράφου. Στο γυρισμό, οι δυο περιστασιακοί εραστές αποφασίζουν ότι ήταν απλά μια παρόρμηση και ο Χουάν Αντόνιο μπλέκει με την, πιο ταιριαστή, Κριστίνα, που μετακομίζει μαζί του για να γίνει η μούσα του. Όταν η θερμόαιμη πρώην σύζυγος του καλλιτέχνη, Μαρία Ελένα (Πενέλοπε Κρουζ), εμφανίζεται απ' το πουθενά τα πράγματα περιπλέκονται...

[Το trailer της ταινίας]

Στο νέο του περιβάλλον, την αστική κι επαρχιακή Καταλωνία, ο Γούντι Άλεν μοιάζει να βρίσκει κάτι που δε βρήκε, κατ' εμέ, στο Λονδίνο. Ένα ολοκαινούργιο τοπίο ν' ανακαλύψει και να τοποθετήσει τις ιστορίες του, εντελώς διαφορετικό απ' το Μανχάταν (οι δρόμοι του Λονδίνου λειτούργησαν σαν υποκατάστατο). Έτσι, οι αμερικάνες του, σίγουρα πιο γνήσιες απ' τους βρετανούς του, βρίσκονται σ' ένα αυθεντικά ξένο κι εξωτικό περιβάλλον, όπου μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλύτερα η απελευθέρωση απ' τις αναστολές κι η σταδιακή ψυχανάλυσή τους.

Η Βίκι κι η Κριστίνα, μοιάζουν με δύο όψεις μιας γνώριμης (δυτικού τύπου νομίζω) γυναικείας σύγχυσης γύρω απ' το αν πρέπει να είναι παρορμητικές και να ζουν τη στιγμή ή να προγραμματίζουν τα βήματά τους και να επιζητούν την ασφάλεια. Ξεκινούν από αντίθετες αφετηρίες πριν αμφισβητήσουν κι οι δυο τον εαυτό τους, στην όψη των, υπερβολικά εξωτικών, Χουάν Αντόνιο και Μαρία Ελένα. Το θερμόαιμο ζευγάρι που αναστατώνει τη ζωή των κοριτσιών ανταποκρίνεται περισσότερο σε κάποιο μύθο για τους ευρωπαίους καλλιτέχνες που φωλιάζει στη φαντασία τους, παρά στην πραγματικότητα. Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ αποδίδουν δυο πολύ γλαφυρούς χαρακτήρες που κάνουν τις πρωταγωνίστριες να μοιάζουν αυτό ακριβώς που φοβούνται πως είναι, βαρετές και συμβατικές. Και οι δύο. Καθρεφτίζουν το μεγάλο τους φόβο, πριν απομυθοποιηθούν κι αυτοί με τη σειρά τους...

Όπως είναι αναμενόμενο, ο Γούντι επαναλαμβάνεται επικίνδυνα, αλλά πρέπει να παραδεχτώ πως η τολμηρή λύση που προτείνει προς στιγμήν, είναι το αλατοπίπερο στην ταινία του. Η Σκάρλετ Γιόχανσον κι η Ρεμπέκα Χολ, είναι άψογες στην εναλλαγή τους ως τα κλασικά φερέφωνα του σκηνοθέτη στις ταινίες όπου δεν εμφανίζεται ο ίδιος, ενώ μαζί με την Κρουζ ομορφαίνουν όποιο πλάνο κι αν τις περικλείει.

Μια όμορφη ταινία για τις γυναίκες και τις παλινδρομήσεις τους, μ' ένα τέλειο πλάνο κλεισίματος, που συνοψίζει την ουσία όσων έχουν διαδραματιστεί. Απ' την πλευρά ενός άνδρα φυσικά.

Βγαίνουν ακόμα: 
- Η νέα ταινία του Νορβηγού Μπεντ Χάμερ “O' Horten”, η τρίτη περιπέτεια της σειράς “The Mummy 3” με τον Μπρένταν Φρέιζερ και τον Τζετ Λι, η τελευταία δουλειά του Ζακ Ριβέτ “The Duchess of Langeais”, το τουρκικό δράμα “Summer Book”, η περιπέτεια κινουμένων σχεδίων “Star Wars: The Clone Wars” και η επανέκδοση της ταινίας “I am Cuba” απ' το 1964.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v