The Bank Job: Όταν οι θεωρίες συνωμοσίας μεταφέρονται στο πανί

Βασισμένο σε πραγματικό γεγονός, το The Bank Job, έχοντας να αντεπεξέλθει "μυστικά και ψέματα" έρχεται να φωτίσει με πολύπλευρο και άκρως γοητευτικό τρόπο μία ληστεία που πόνεσε κάποτε πολύ τις βρετανικές αρχές.
The Bank Job: Όταν οι θεωρίες συνωμοσίας μεταφέρονται στο πανί
του Λουκά Τσουκνίδα

Τη νύχτα της 11ης Σεπτέμβρη... του 1971, μια παρέα ληστών έκανε ριφιφί από ένα διπλανό μαγαζί, κατευθείαν στο θησαυροφυλάκιο κεντρικής τράπεζας του Λονδίνου. Οι ληστές επικοινωνούσαν με τον τσιλιαδόρο τους μέσω γουόκι-τόκι, τα σήματα του οποίου, έπιασε κάποιος ραδιοερασιτέχνης στον ασύρματό του. Εκείνος ειδοποίησε την αστυνομία, που αρχικά δεν έδωσε σημασία, όμως αργότερα ακολούθησε τις ενδείξεις και προσπάθησε να βρει την επίμαχη τράπεζα ανάμεσα σε περίπου 700 πιθανές, χωρίς επιτυχία. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα, η συμμορία δραπέτευσε το μεσημέρι της Κυριακής ενώ στο εσωτερικό της κρύπτης βρέθηκε γκράφιτι με την έκφραση: “Let Sherlock Holmes solve this”. Πριν μαθευτούν περισσότερα, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες εξέδωσαν εντολή να σταματήσουν τα δημοσιεύματα για λόγους εθνικής ασφάλειας και η πληροφόρηση έμεινε εκεί. Τέσσερις άνθρωποι, ανώνυμοι μέχρι σήμερα, μπήκαν στη φυλακή το '73 κι ένας, ο νέγρος ακτιβιστής Μάικλ-Χ, κρεμάστηκε για διπλό φόνο το '75. Ο φάκελός του, θα παραμείνει απόρρητος μέχρι το 2054.

Αυτά ήταν τα μόνα δεδομένα που είχαν στα χέρια τους οι σεναριογράφοι του “The Bank Job”. Το αλατοπίπερο, βρέθηκε στο πρώτο σενάριο που γράφτηκε για το γεγονός, από κάποιον Τζορτζ Μάκιντοου, κάπου στα τέλη των σέβεντιζ. Ο Μάκιντοου, που έκανε χρέη συμβούλου στην παραγωγή, διατείνεται ότι μίλησε κρυφά με μέλη της συμμορίας κι έτσι μπόρεσε να γεμίσει κάποια απ' τα κομμάτια του παζλ που ήταν κενά. Από εκεί και πέρα, οι σεναριογράφοι έκαναν τη δουλειά τους κι η ταινία που θα συγκλόνιζε τη σύγχρονη Βρετανία ήταν γεγονός. Η Βρετανία τελικά δε συγκλονίστηκε, αλλά όποιος είδε το φιλμ, σίγουρα διασκέδασε.

Ο Τέρι (Τζέισον Στέιθαμ) είναι ένας μικροαπατεώνας που, αν και πιεσμένος απ' τα χρέη, συντηρεί την οικογένειά του μέσω ενός συνεργείου αυτοκινήτων. Η Μαρτίν (Σάφρον Μπάροουζ) είναι μια παλιά του “γνωστή”, που επιστρέφει στη ζωή του με αποκλειστικές πληροφορίες για ένα πολύ επικερδές ριφιφί. Ο Τέρι έχει χρεωθεί σε επικίνδυνους ανθρώπους οπότε ψήνεται εύκολα και μαζεύει μάνι-μάνι την ομάδα που θα κάνει τη δουλειά. Το σχέδιο καταστρώνεται και η μπούκα μπαίνει σ' εφαρμογή. Παρά τον κίνδυνο να πιαστούν από έναν ραδιοερασιτέχνη που πιάνει τις συνομιλίες τους με τον τσιλιαδόρο στον ασύρματο κι ειδοποιεί την αστυνομία, η δουλειά πηγαίνει ρολόι. Μέσα στο θησαυροφυλάκιο όμως ανακαλύπτουν ότι η Μαρτίν είχε διαφορετικό στόχο απ' αυτούς, στόχο που τους εμπλέκει σε πράγματα μεγαλύτερα απ' όσο μπορούν να διαχειριστούν. Η τοπική μαφία, οι μυστικές υπηρεσίες κι ένας οργισμένος νέγρος ακτιβιστής θέλουν πλέον το τομάρι τους. Εκείνος που αναλαμβάνει να λύσει το γόρδιο δεσμό είναι εκείνος που τους έμπλεξε στα δίχτυα της Μαρτίν, δηλαδή ο Τέρι...

[Δείτε το trailer της ταινίας]

Ο Ρότζερ Ντόναλντσον καλείται να συνδυάσει τρία είδη ταινιών σ' ένα: μια ταινία ληστείας, ένα πολιτικο-συνωμοσιολογικό θρίλερ και μια ταινία που “βασίζεται σε αληθινά γεγονότα”. Η αλήθεια είναι ότι αν γνωρίζει κανείς τη σκοτεινή υπόθεση γύρω απ' αυτή τη ληστεία, η ταινία αποκτά μια έξτρα γοητεία. Όταν όμως θυμηθούμε ότι βλέπουμε σινεμά κι όχι ρεπορτάζ, αντιλαμβανόμαστε το λόγο που η γοητευτική Μαρτίν σκάει μύτη ως δόλωμα ενώ στην πραγματικότητα δεν υπήρξε ποτέ. Για να εξυπηρετηθεί η αφήγηση, που στην προκειμένη περίπτωση κι άσχετα με το αν ανταποκρίνεται στην αληθινή ιστορία (η οποία είναι προς το παρόν ένα μάτσο υποθέσεις), είναι πυκνογραμμένη, διαθέτει ρυθμό, αληθοφάνεια και πολλούς χαρακτήρες, άλλους καρικατούρες και άλλους όχι.

Η ουσία είναι πως ο Ντόναλντσον κατάφερε με ζογκλερικό τρόπο να εξισορροπήσει πολλές υποπλοκές μαζί: τη ληστεία και τις επιπλοκές της, τη συνωμοσία, τον υπόκοσμο, τη διαφθορά της αστυνομίας, την εμπλοκή της κυβέρνησης, το ρόλο του ακτιβιστή-πολιτικού ηγέτη των δρόμων, αλλά και το ερωτικό ενδιαφέρον που έκανε τον Τέρι πιο εύκολο θύμα εξαρχής. Νομίζω ότι ο θεατής δε θα μπερδευτεί όσον αφορά το ποιος είναι ποιος και τι ζητά μέσα στο μπάχαλο, ενώ τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως η κάλυψη με κάθε κόστος των σημαντικών προσώπων, παραμένουν πάντα στο προσκήνιο. Ο Τζέισον Στέιθαμ είναι φτιαγμένος για τέτοιους ρόλους και δεν μπορεί ν' αποτύχει, η Σάφρον Μπάροουζ είναι σίγουρα μοιραία, ενώ το υπόλοιπο καστ αποτελείται από άγνωστα ονόματα αλλά γνωστές φάτσες, που δικαιώνουν απόλυτα όποιον τους επέλεξε.

Μια χορταστική ταινία δράσης και συνωμοσίας, κατάλληλη και για όσους έχουν καλπάζουσα φαντασία.

Βγαίνουν ακόμα:
Το βρετανικό πολεμικό δράμα (βασισμένο σε ιστορίες βετεράνων του Ιράκ) “The Mark of Cain”, η γαλλική αστυνομική κωμωδία “Cash”, η βρετανική κωμωδία “The Baker” με τον Ντέμιαν Λιούις, η ρομαντική κομεντί (πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Έλεν Χαντ) “Then She Found Me” και η επανέκδοση της ταινίας του Βιμ Βέντερς, “Alice in the Cities”.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v