Klute: Απολαυστική επανέκδοση από τα 70's

Οι αριστουργηματικές ερμηνείες της Τζέιν Φόντα και του Ντόναλντ Σάδερλαντ σε συνδυασμό με το σπουδαίο σκηνοθετικό ταλέντο του Άλαν Πάκουλα, συντελούν ώστε μία επανέκδοση του 1971 να αποτελεί το κινηματογραφικό highlight της εβδομάδας.
Klute: Απολαυστική επανέκδοση από τα 70s
του Λουκά Τσουκνίδα

Η περίοδος που διανύουμε είναι σχετικά στεγνή από ελκυστικές ταινίες κι επειδή το “Get Smart” με τον Στιβ Κάρελ, είναι απλά μια επέκταση της περσόνας του απ' το αμερικάνικο “The Office” (για όσους το έχουν δει τουλάχιστον), βρίσκω πιο ενδιαφέρουσα αυτή την εβδομάδα την επανέκδοση ενός φιλμ του Άλαν Πάκουλα απ' το 1971.

Οι αρχές του '70 ήταν μέρος μιας περιόδου αναγέννησης του αμερικάνικου σινεμά, της εξόδου του απ' τα στενά όρια των στούντιο και της ανόδου των σκηνοθετών-δημιουργών. Πριν ο Πάκουλα γυρίσει τα “The Parallax View” και “All the President's Men”, που τον έχρισαν μάστορα του θρίλερ-παράνοιας, είχε σκηνοθετήσει το “Klute”, μια ταινία στην οποία η δουλειά του επισκιάστηκε απ' την εντυπωσιακή ερμηνεία και το Όσκαρ της Τζέιν Φόντα.

Ο Τομ Γκρούνεμαν, στέλεχος μιας εταιρείας στην Πενσιλβάνια, εξαφανίζεται. Ο συνάδελφός του, Πίτερ Κέιμπλ, προσλαμβάνει τον τοπικό αστυνομικό και φίλο του αγνοουμένου, Τζον Κλουτ (Ντόναλντ Σάδερλαντ), για να εξιχνιάσει ιδιωτικά την υπόθεση. Τα στοιχεία τον οδηγούν στη Νέα Υόρκη, σε μια πόρνη πολυτελείας ονόματι Μπρι Ντάνιελς (Τζέιν Φόντα), στην οποία ο Γκρούνεμαν πιθανόν να είχε στείλει κάποια χυδαία γράμματα που βρέθηκαν στο γραφείο του. Η Μπρι είναι απασχολημένη με τα προσωπικά της προβλήματα και δεν προθυμοποιείται να βοηθήσει. Όμως ο Κλουτ είναι επίμονος και προσηλωμένος στη δουλειά του. Τραβά την προσοχή της και μαθαίνει για ακόμα δυο κορίτσια κι έναν νταβατζή (Ρόι Σάιντερ) που ίσως ήξεραν τον Γκρούνεμαν. Κι ενώ ο επαρχιώτης μπάτσος και η καπάτσα γυναίκα της μεγαλούπολης αρχίζουν να μπλέκουν κι ερωτικά, η λύση του μυστηρίου παίρνει νέα τροπή...
 
[Δείτε το trailer της ταινίας]

Το “Klute” είναι κατά βάση ένα αργόσυρτο θρίλερ που χτίζει μια ατμόσφαιρα παράνοιας πριν αποκαλύψει την αλήθεια σε μας και στον πρωταγωνιστή του. Όμως θα ήταν ένα μέτριο, για το είδος του, θρίλερ αν δεν είχε τους συγκεκριμένους κεντρικούς χαρακτήρες που καθιστούν την πλοκή δευτερεύουσα υπόθεση, μια απλή αφορμή για να βρεθούν μεταξύ τους. Τα δυο στερεότυπα, του επαρχιώτη αυστηρού αστυνομικού και της πρωτευουσιάνας αμοραλίστριας πόρνης, συγκρούονται απόλυτα δημιουργικά στο σενάριο των Άντι και Ντέιβ Λιούις, που προτάθηκαν κι εκείνοι για Όσκαρ. Παρ' ό,τι φαινομενικά αταίριαστοι, έχουν ένα κοινό σημείο που μοιραία τους φέρνει κοντά. Είναι απόλυτοι επαγγελματίες, που δεν κρίνουν ηθικολογικά τους άλλους, είτε είναι πελάτες είτε συνεργάτες. Η διαφορά είναι ότι η Μπρι συνήθως κρίνεται σκληρά απ' τους άλλους, λόγω του επαγγέλματός της κι αυτό είναι που κάνει το χαρακτήρα της πιο πολύπλοκο κι ενδιαφέροντα.

Η Τζέιν Φόντα, εκτός από εκθαμβωτική κι απόλυτα ερωτεύσιμη, καταφέρνει να δώσει μια γοητεία στη Μπρι, που έρχεται πίσω από την επιφάνεια. Οι σφιχτές εκφράσεις του προσώπου, που θυμίζουν τον πατέρα της, ο τρόπος με τον οποίο κινείται μέσα κι έξω απ' τις σκηνές και η όλη ερμηνευτική προσέγγισή της οδηγούν σ' αυτό που είναι το κύριο ζητούμενο από έναν ηθοποιό: να κάνει το θεατή να ενδιαφερθεί ειλικρινά για τον χαρακτήρα του. Ο Τζον Κλουτ του Ντόναλντ Σάδερλαντ είναι πιο άκαμπτος, είναι εισβολέας στον κόσμο της Μπρι, θέλει να κάνει τη δουλειά του και να τελειώσει. Όμως μια τέτοια γυναίκα, αξίζει να βρει γνήσιο ερωτικό ενδιαφέρον κι ο συγκρατημένος Κλουτ της το προσφέρει ανέλπιστα, προερχόμενος μάλιστα απ' το χώρο του νόμου κι απ' την ηθικολογική επαρχιακή κοινωνία. Μέχρι τη λύση λοιπόν του μυστηρίου διακυβεύονται, πλέον και για τους δυο, πολύ περισσότερα απ' όταν πρωτοβρέθηκαν.

Οι δυο τους, γίνονται σταδιακά και το κύριο σημείο προσοχής της σκηνοθεσίας του Πάκουλα, που ξεχνάει ότι στήνει ένα θρίλερ και αφοσιώνεται κι ο ίδιος στους χαρακτήρες, υπονομεύοντας το είδος της ταινίας του. Βέβαια, αν προκαλέσεις το ενδιαφέρον για τα πρόσωπα, τότε η αγωνία για την τύχη τους έρχεται από μόνη της και δεν χρειάζεται σκηνοθετικά κόλπα για να την υποβάλλεις, οπότε...

Το “Klute” είναι μια καλή, ψυχαγωγική ταινία χαρακτήρων, αφού το θρίλερ μυστηρίου έζησε πολύ καλύτερες στιγμές τη δεκαετία του '70. Αποτελεί, επίσης, μια καλή εισαγωγή στο έργο του αδικοχαμένου Άλαν Πάκουλα.

Βγαίνουν ακόμα:
* Η φαρσοκωμωδία Get Smartμε τον Στιβ Κάρελ και οι αισθηματικές κομεντί, “Smother” και “Made of Honor”.
* Η ελληνοϊταλική κωμωδία του Αγγελόπουλου, “Ένας Ήρωας στη Ρώμη”, το γαλλικό ντοκιμαντέρ “Le Premier Cri” και η ταινία εποχής “Voleurs de Chevaux”.
* Η δεύτερη πολύ διασκεδαστική επανέκδοση της εβδομάδας, το “Breakfast at Tiffany's” του Μπλέικ Έντουαρντς, απ' το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τρούμαν Καπότε.
Δείτε πού παίζονται οι ταινίες...
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v