Ιron Μan: Η επιστροφή του αγαπημένου ήρωα

Ο ήρωας της Marvel παίρνει μορφή από τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε μία ταινία που ενώ εκ πρώτης μοιάζει προβλέψιμη, καταφέρνει τελικά να διεγείρει το ενδιαφέρον και να πρωταγωνιστήσει σε μία ψυχαγωγική ταινία δράσης και πλοκής που πρόκειται να έχει και συνέχεια.
Ιron Μan: Η επιστροφή του αγαπημένου ήρωα
του Λουκά Τσουκνίδα

Διάβαζα πρόσφατα σ' αυτό το άρθρο, πώς το μισητό hangover μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα όταν πυροδοτεί, με τη βοήθεια των ενοχών για τη χαμένη μέρα, αποφάσεις για πράγματα που αναβάλλαμε ή δημιουργικές δραστηριότητες που συνεχώς καταπιέζαμε. Αυτό που λέμε, δηλαδή, πως όταν πιάσεις πάτο, πατάς γερά και πηδάς προς τα πάνω. Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, μετά τα πρώτα του χρόνια ως ανερχόμενος σταρ, έζησε ένα hangover διαρκείας όπου αντί να σηκωθεί απ' τον πάτο, κατά κάποιον τρόπο έμεινε εκεί. Σχετικά πρόσφατα βρήκε τη διάθεση να κάνει το άλμα προς τα πάνω και μοιάζει ευεργετημένος, όχι μόνο ως “ποιοτικός” ηθοποιός, αλλά κι ως σταρ σε μπλοκμπάστερ σαν το “Iron Man”, που δε θα μπορούσε να ονειρευτεί στην πρώτη του καριέρα.

Στην ταινία λοιπόν του Τζον Φάβρο, ο Ντάουνι καλείται να ενσαρκώσει τον ήρωα της Marvel, που από πολεμοκάπηλη ιδιοφυία γίνεται, μέσα από μια επώδυνη διαδικασία, ο σιδερένιος εκδικητής. Παράξενη επιλογή, εκ πρώτης όψεως, όχι όμως αν σκεφτεί κανείς ότι μια αντίστοιχη σταδιακή μεταμόρφωση πέρασε κι ο ίδιος ο ηθοποιός στην προσωπική του ζωή. Καταφέρνει λοιπόν, όχι απλά να κάνει μια προβλέψιμη ταινία ενδιαφέρουσα, αλλά να μας δώσει κι έναν ήρωα που θέλουμε να ξαναδούμε. Αυτό δεν είναι το ζητούμενο;

Ο Τόνι Σταρκ είναι ένας πετυχημένος σχεδιαστής κι έμπορος όπλων, μια ιδιοφυία του βιομηχανικού σχεδίου, που διοικεί την εταιρεία του συχωρεμένου πατέρα του μαζί με τον παλιό του συνέταιρο, Ομπαντάια Στέιν (Τζεφ Μπρίτζες). Πάνω σ' όλ' αυτά είναι και διαβόητος μπον-βιβέρ και πλέι-μπόι. Σε μια επίσκεψή του στη Μέση Ανατολή για την προώθηση των νέων του πυραύλων, πέφτει θύμα επίθεσης κι απαγωγής από μια ομάδα τρομοκρατών. Συνέρχεται με τη βοήθεια ενός άραβα γιατρού (Σον Τουμπ) ο οποίος τοποθετεί έναν ηλεκτρομαγνήτη στο στήθος του για να μην προχωρήσουν τα θραύσματα στην καρδιά του. Οι τρομοκράτες, που χρησιμοποιούν τα δικά του όπλα, του ζητούν να φτιάξει τους νέους πυραύλους του για 'κείνους με αντάλλαγμα τη ζωή του. Ο Σταρκ φτιάχνει ένα μεταλλικό κοστούμι-όπλο και δραπετεύει. Πίσω στην Αμερική, προσπαθεί να πείσει τον Στέιν ότι οι μέρες της πολεμοκαπηλείας πρέπει να τελιώσουν για την εταιρεία τους, ενώ τελειοποιεί σιγά σιγά τη μεταλλική του πανοπλία κι αρχίζει να προσέχει τις αρετές της βοηθού του Πέπερ Ποτς (Γκουίνεθ Πάλτροου). Όμως τα πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ τόσο εύκολα κι ο Τόνι Σταρκ θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει το τελευταίο του όπλο, κόντρα σ' έναν αναπάντεχο εχθρό...

[Το trailer της ταινίας]

Ο Τζον Φάβρο, ένας πολύ καλός καρατερίστας, δεν έχει ιδιαίτερες περγαμηνές, μέχρι τώρα, ως σκηνοθέτης. Εδώ όμως καταφέρνει να κρατήσει άψογα την ισορροπία ανάμεσα στη δράση και την πλοκή, έχοντας πλήρη αντίληψη πως πρόκειται για το πρώτο μέρος μιας επικείμενης σειράς ταινιών. Μια αντίληψη που είχαν και οι σεναριογράφοι όταν αποφάσισαν να κρατήσουν το χαρτί του ρομάντσου μεταξύ Ντάουνι και Πάλτροου για τη συνέχεια. Αυτή η ταινία, έγινε για να γνωρίσουμε και ν' αγαπήσουμε τον Τόνι Σταρκ. Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ φέρνει σε πέρας την αποστολή και αποδίδει τέλεια τη μετάβαση του ήρωα, απ' τον ενοχλητικά κυνικό κι υπερόπτη λεφτά, αρχικά, στον χιουμορίστα αναβαπτισμένο οραματιστή, στη συνέχεια. Δίπλα του, με νέο λουκ, ο πληθωρικός Τζεφ Μπρίτζες, η (πρώτη φορά μου φάνηκε έτσι) γοητευτικότατη Γκουίνεθ Πάλτροου και οι πολύ καλοί Τέρενς Χάουαρντ (ο, στρατιωτικός σύνδεσμος και φίλος του Σταρκ, Τζιμ Ρόουντς) και Σον Τουμπ.

Στα συν της ταινίας και η απουσία υπερβολικά διδακτικού τόνου σε σχέση με τον πόλεμο, τη Μέση Ανατολή κλπ. Στις μέρες μας αρχίζει και γίνεται προσόν του σεναριογράφου ν' αντιστέκεται στον πειρασμό να κάνει πολιτική διατηρώντας την αίσθηση του μέσου που χρησιμοποιεί. Μια ψυχαγωγική ταινία δράσης, είναι ακριβώς αυτό και κανείς δε θέλει κυρήγματα όταν πάει να διασκεδάσει.

Τα εφέ είναι όσο εμφανή χρειάζεται, η δράση αρκετή και η εισαγωγή στον χαρακτήρα ανοίγει την όρεξη στους μύστες του είδους. Αποστολή εξετελέσθη.

Βγαίνουν ακόμα: 
- Το πολύ όμορφο βραζιλιάνικο road-movie “Cinema, Aspirinas e Urubus”, η παλιά ταινία του Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν, “Kasaba” και το επίσης βραζιλιάνικο, μέτριο οικογενειακό δράμα, “A Casa de Alice”.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v