Death Defying Acts: Αδικώντας τον μύθο του Χάρι Χουντίνι

Μάλλον χλιαρή η ταινία της Αυστραλέζας Γκίλιαν Άρμστρονγκ για την περίοδο που ο Χάρι Χουντίνι προσπαθούσε να ξεσκεπάσει τους απατεώνες πνευματιστές, σώζεται εν μέρει από το ικανότατο καστ της και το ενδιαφέρον θέμα, το οποίο, όμως, δεν αρκεί.
Death Defying Acts: Αδικώντας τον μύθο του Χάρι Χουντίνι
του Λουκά Τσουκνίδα

Απ' ότι φαίνεται, ο θρυλικός Χάρι Χουντίνι μπορούσε να αποδράσει από παντού και τα κόλπα του αψηφούσαν τον ίδιο το θάνατο, μπροστά στα μάτια χιλιάδων συγκλονισμένων θεατών. Ο θάνατος όμως είναι ξεροκέφαλος κι επιστρέφει. Αιτία της μοιραίας επιστροφής, η φουσκωμένη αυτοπεποίθησή του μάγου, που θεώρησε ότι η πρησμένη σκωληκοειδίτιδά του δε χρειάζεται γιατρούς και συνέχισε τη δουλειά του μέχρι εκείνη να σκάσει, κι αυτός να σβήσει από περιτονίτιδα...

Η ταινία της Αυστραλέζας Γκίλιαν Άρμστρονγκ, με τον εύλογο τίτλο “Death Defying Acts”, εστιάζει στην περίοδο που ο Χουντίνι επιχειρούσε να ξεσκεπάσει τους απατεώνες πνευματιστές σε συνεργασία με το περιοδικό “Scientific American”. Ενδιαφέρουσα προσπάθεια και πετυχημένη βραχυπρόθεσμα, όμως η επιμονή των ανθρώπων να πιστεύουν πιο εύκολα σ' ότι δε βλέπουν απ' ότι σ' όσα βλέπουν, κατέστησε σε λίγο μόνο καιρό τη νίκη του Χουντίνι ξεχασμένη υπόθεση. Άλλωστε ένας από τους κύριους πολέμιούς του και οπαδός του πνευματισμού, ήταν (εδώ σηκώνω τα χέρια ψηλά) ο συγγραφέας του Σέρλοκ Χολμς, Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, που έστησε αργότερα και την υποτιθέμενη επιστροφή του Χάρι απ' τους νεκρούς.

Εμείς παρακολουθούμε την διασταύρωση των πεπρωμένων του Χάρι Χουντίνι (Γκάι Πιρς) και του διδύμου της Μέρι Μαγκάρβι (Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς) και της κόρης της Μπέντζι (Σίρσα -κάπως έτσι προφέρεται στα Γαϊλικά- Ρόναν) στους βροχερούς δρόμους του Εδιμβούργου. Ο Χάρι, το scientific American κι ο μάνατζέρ του, Σούγκαρμαν (Τίμοθι Σπολ), δίνουν $10.000 σε όποιο μέντιουμ βρει ποια ήταν τα τελευταία λόγια της μητέρας του μάγου προς αυτόν. Η Μέρι, ανύπαντρη μητέρα και ημιαπασχολούμενη ως μέντιουμ μεταξύ άλλων, αποφασίζει μαζί με τη Μπέντζι να κάνουν το κόλπο της ζωής τους, μπαίνοντας στη ζωή του Χάρι. Εκείνος γοητεύεται και γοητεύει τη δυναμική αλλά μοναχική Σκωτσέζα κι έτσι ο διαγωνισμός περνά για λίγο στο παρασκήνιο. Όμως ο Σούγκαρμαν και η Μπέντζι, δεν σκοπεύουν ν' αφήσουν τους δύο πρωταγωνιστές να ξεφύγουν απ' την τροχιά που έχουν χαράξει...

[Το trailer της ταινίας]


Για μία τόσο συζητημένη και πολύπλοκη προσωπικότητα όπως ο Χουντίνι, η αντίστοιχη ταινία φαντάζει ιδιαίτερα απλοϊκή, ένα ρομάντσο με πνευματιστικές προεκτάσεις και μικρές φιλοδοξίες. Οι τέσσερις κεντρικοί χαρακτήρες είναι ιδιαίτερα προβλέψιμοι κι αν δεν ήταν η ικανότητα του καστ θα χανόταν και η μαγεία που, έτσι κι αλλιώς, διαθέτει ένα φιλμ για τον απόλυτο καλλιτέχνη των αποδράσεων. Ο Πιρς διατηρεί τη γοητεία του χωρίς πολύ κόπο, αν κι υποσκελίζεται κάποιες φορές από τη λάμψη της πανέμορφης Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς ενώ η Ρόναν με τον Τίμοθι Σπολ, είναι φανερό ότι χαραμίστηκαν στους προχειρογραμμένους ρόλους τους. Παρ' ολ' αυτά, κάνουν αισθητή την παρουσία και το ταλέντο τους.

Τα διάσημα κόλπα του Χουντίνι δε θα μπορούσαν να λείπουν κι έτσι υπάρχει κάτι ακόμα για να κρατήσει περιοδικά το ενδιαφέρον μας αφού είναι φανερό στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, πως η απατεώνας Μέρι δεν πρόκειται να κάνει την υπέρβαση και να λύσει το γρίφο. Οι σουρεαλιστικές πινελιές εδώ κι εκεί, υποθέτω ότι δίνουν την πνευματική διάσταση που δε θ' αποκαλυφθεί ποτέ, αυτό που τρέχει δηλαδή πραγματικά στ' άδυτα των πρωταγωνιστών, αλλά περισσότερο μπερδεύουν κι αποροσανατολίζουν παρά ξεκαθαρίζουν την κατάσταση. Το αποτέλεσμα είναι μια ανατροπή που δε δικαιολογείται ιδιαίτερα, ούτε μοιάζει απαραίτητη σαν κατάληξη.

Μια μέτρια ταινία, με καλούς ηθοποιούς κι ενδιαφέρον αντικείμενο. Ο μύθος του Χάρι Χουντίνι όμως, δεν μπορεί ν' αποδοθεί με χλιαρά σινερομάντσα.

Βγαίνουν ακόμα: 
- Το “Mr. Magorium`s Wonder Emporium”, μια ταινία φαντασίας για παιδιά ή όχι, με τον φανερά γερασμένο Ντάστιν Χόφμαν και τους φρέσκους Τζέισον Μπέιτμαν και Νάταλι Πόρτμαν να μην έχουν και πολλά να κάνουν. Πιο ενδιαφέρουσα παρουσία είναι εκείνη του πιτσιρικά Ζακ Μιλς. 
- Η ανθρώπινη, συμπαθητική κωμωδία, “Empties”, του τσέχου Γιαν Σβέρακ και το νέο σίκουελ του σουξέ του Νίκου Περράκη “Λούφα και Απαλλαγή Αϊ Φορ”, φόρος τιμής στους απανταχού γιωτάδες υποθέτω. Αν δε γελάς ούτε με το τρέιλερ...
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v