Becoming Jane: Ένα σινερομάντζο ολίγον... βιογραφικό

Παρά το γεγονός ότι υποπίπτει πολλές φορές στην παγίδα των κινηματογραφικών κλισέ, η ταινία του Τζούλιαν Τζάρολντ για τα πρώτα χρόνια της ζωής της Τζέιν Όστεν είναι ένα ευχάριστο σινερομάντζο, με δύο πρωταγωνιστές που στηρίζουν επαρκώς τους ρόλους τους.
Becoming Jane: Ένα σινερομάντζο ολίγον... βιογραφικό
του Λουκά Τσουκνίδα

Δεν έχω καμία απολύτως επαφή με τον παλιομοδίτικο κόσμο της Τζέιν Όστεν, δεν έχω διαβάσει κανένα βιβλίο της και δεν είδα ποτέ τις ταινίες που ξεπήδησαν από αυτά. Τώρα που ομολόγησα και ξαλάφρωσα, θυμήθηκα ότι μια φίλη μου είναι ένθερμη οπαδός και προσπάθησε κάποια στιγμή να μου προκαλέσει το ενδιαφέρον για το σύμπαν της αγαπητής συγγραφέως. Αυτό που ξεχώρισα ήταν φυσικά το πιο προφανές προσόν της, η διεισδυτική ειρωνεία που μάλλον στην εποχή της δε βοηθούσε μια γυναίκα να παντρευτεί, πόσο μάλλον ν’ αποδεχτεί τις συμβάσεις χωρίς να τα βάλει με τον εαυτό της. Θα έλεγα ότι μάλλον, παραήταν έξυπνη για το καλό της.

Κι εκεί που φαίνεται ότι η «Οστενομανία» είναι τελευταία πολύ της μόδας έρχεται και η απαραίτητη ψευδοβιογραφία να συμπληρώσει το τοπίο, κάνοντας μια υπόθεση για το πώς η Τζέιν Όστεν βίωσε το φλερτ και τον έρωτα λίγο πριν γίνει η συγγραφέας που τώρα γνωρίζουμε. Το «Becoming Jane» του Τζούλιαν Τζάρολντ -που μεταφέρθηκε ως «Ερωτευμένη Τζέιν» στα ελληνικά, ακυρώνοντας την ταύτιση του τίτλου με τις προθέσεις των σεναριογράφων- δεν είναι και τόσο αποκαλυπτικό για τους φανς της Όστεν, ίσως όμως πείσει όσους φανς του μελοδράματος εποχής δεν το έχουν κάνει –ελάχιστοι φαντάζομαι- να δώσουν μια ευκαιρία στα βιβλία της.

Η Τζέιν (Αν Χάθαγουεϊ) είναι μια κοπέλα της αγγλικής επαρχίας, όπου μεγαλώνει με τον φτωχό κληρικό πατέρα της, τη μητέρα και τ’ αδέλφια της. Όπως κάθε κοπέλα της εποχής, για να παντρευτεί, περιμένει μια πρόταση από κάποιον εύπορο νεαρό. Ο νεαρός βρίσκεται αλλά η Τζέιν δεν ψήνεται. Είναι όμορφη, είρων και επίδοξη συγγραφέας, που ονειρεύεται ένα σωστό ρομάντζο. Στη ζωή της μπαίνει μια μέρα ο Τομ Λεφρόι (Τζέιμς Μακ Αβόι), ένας γόης φοιτητής της νομικής, που ζει έκλυτο βίο στην πόλη με το χαρτζιλίκι του αρχιδικαστή θείου του. Ο έρωτας μεταξύ τους είναι κεραυνοβόλος αλλά απαγορευμένος αφού είναι και οι δύο πρακτικά άποροι. Εκείνοι πάντως θα το παλέψουν παρά τις ελάχιστες ελπίδες που τους δίνει η εποχή…

Οι σεναριογράφοι βασίστηκαν στα λίγα που είναι γνωστά για τη ζωή της Όστεν, σε κάποια γράμματα δηλαδή προς την αδερφή της Κασάνδρα, όπου αναφέρει κάποιες φορές τον εν λόγω νομικάριο, ο οποίος μάλλον αποτέλεσε το πρότυπο για τον κύριο Ντάρσι του «Pride and Prejudice». Προσπάθησαν σε γενικές γραμμές να φανταστούν μια περίοδο στη ζωή της συγγραφέως, όταν ήταν μια άμαθη κοπέλα με δίψα για εμπειρίες, και να την αποδώσουν με το ύφος που εκείνη χρησιμοποίησε στα μυθιστορήματά της. Αυτό είναι προφανές –από την μικρή εικόνα που διαθέτω- στους διαλόγους, αλλά έχω την εντύπωση ότι ο χαρακτήρας του Λεφρόι και η μελοδραματική εξέλιξη ακολουθούν πιο κινηματογραφικά, παρά «Οστενικά» κλισέ.

Με λίγα λόγια η εισαγωγή στον κουλ, αλανιάρη Τομ, γόη του σαλονιού αλλά και του λιμανιού, καθώς και η προβλέψιμη εξέλιξη στο ρομάντζο του με τη Τζέιν, είναι άψογα κινηματογραφημένα –διακριτικότατη εδώ η παρουσία του σκηνοθέτη- αλλά υπερβολικά στημένα, ακυρώνοντας οποιαδήποτε προσπάθεια αυθυπονόμευσης και ειρωνείας, κατά το ομολογούμενο ύφος της Όστεν.

Η Αν Χάθαγουεϊ, μπορεί να μη μοιάζει πολύ στο μοναδικό υπάρχον πορτρέτο της πραγματικής ηρωίδας, αλλά νομίζω ότι τα μεγάλα μάτια της υποδηλώνουν την αντίστοιχη σπιρτάδα και είναι κι ερωτεύσιμη, κάτι που χρειαζόταν πολύ η συγκεκριμένη ταινία. Ο Τζέιμς Μακ Αβόι, είναι ο γοητευτικός εαυτός του, με τα γνωστά χαμόγελα, τα υπονοούμενα και την ακίνδυνη εγωπάθεια. Τυποποιημένος αλλά ταιριαστός.

Τίποτε το εξαιρετικό, αλλά σίγουρα ένα ευχάριστο σινερομάντζο.

Βγαίνουν ακόμα:

- Το παλιό (1990) θρίλερ του Φίλιπ Ρίντλεϊ «Διάφανο Δέρμα», εξερευνεί τα όρια της παιδικής φαντασίας και της αγριότητας που κρύβει ο κόσμος των μεγάλων. Αξιόλογο αλλά κάπως παλιομοδίτικο με την εκνευριστικά υποβλητική μουσική υπόκρουση και το άδειο εξοχικό τοπίο που βρίθει αμερικάνικης γκοθιάς.
- Το ριμέικ του κλασικού «Invasion of the Body Snatchers» με τον τίτλο «The Invasion» και τη Νικόλ Κίντμαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η δραματική «Πανδώρα» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου, η δραματική κομεντί «Year of the Dog» και η ρομαντική κωμωδία «I Could Never Be your Woman» με την Μισέλ Φάιφερ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v