Knocked Up: Μια κωμωδία που... λέει πολλά

Το "Knocked up" ακούγεται η ιδανική ταινία για να περιμένει κανείς να δει σε DVD. Δεν είναι ακριβώς έτσι, αφού αυτή η αμερικάνικη κωμωδία έχει πράγματα να πει και γέλιο να προσφέρει. Μια "συμβατική" ταινία εκτός των ορίων που έχουμε συνηθίσει. Αξίζει.

Knocked Up: Μια κωμωδία που... λέει πολλά
του Λουκά Τσουκνίδα

Είναι κοινωνιολογικό φαινόμενο πλέον παρά διαπίστωση, ότι η γενιά μου και οι επόμενες –όπως και αρκετά μέλη της προηγούμενης, προπομποί δηλαδή– απλά αρνούνται να μεγαλώσουν. Επιμένουμε στις εφηβικές εμμονές μας, οι σχέσεις μας φαίνονται μπελάς και γενικώς αναβάλλουμε για αύριο, ό,τι βαριόμαστε –ή φοβόμαστε– να κάνουμε σήμερα.

Όταν βγήκε η πρώτη ταινία του Τζαντ Άπατοου, «Ο Σαραντάχρονος Παρθένος» δε μου γέμισε το μάτι. Μιας και δεν έγραφα ακόμη για ταινίες, δεν βρέθηκα ποτέ απέναντι στην κωμωδία του Άπατοου κι έτσι έμεινα στο σκοτάδι σε σχέση με αυτή την καινούργια, δημιουργική δύναμη. Μέχρι πρόσφατα.

Λόγω της κυκλοφορίας της δεύτερης ταινίας του, το «Knocked Up» και πριν το δω για να το κρίνω, σκέφτηκα ότι έπρεπε να δω την κωμωδία για την οποία μόνο καλά λόγια είχα ακούσει και τόσο πολύ αδικούσε ο τίτλος της. Νοίκιασα τον «Σαραντάχρονο Παρθένο» και έμαθα τι εστί Άπατοου, είδα το επόμενο «Frat Pack» της αμερικάνικης κωμωδίας να σχηματίζεται μπροστά μου και απόκτησα πραγματική ανυπομονησία για την καινούργια του δουλειά.

Στο «Knocked Up», ο Άπατοου παίρνει έναν πολύ συνηθισμένο φόβο του σημερινού νέου, εκείνον της απότομης ενηλικίωσης, και χτίζει επάνω σ’ αυτόν μια κωμωδία που δε φοβάται να εξετάσει και τις δυο πλευρές του φορέα του: εκείνη του ευθυνόφοβου «κάφρου» κι εκείνη του αμήχανου, απέναντι στα συναισθήματά του, αιώνιου έφηβου.

Ο Μπεν (Σεθ Ρόγκεν) μένει με τους άνεργους φίλους του, με τους οποίους σχεδιάζουν το θρίαμβό τους ως επιχειρηματίες του ίντερνετ. Η Άλισον (Κάθριν Χέιγκλ), κορίτσι καριέρας στην τηλεόραση, μένει δίπλα στην αδερφή της, η οποία είναι παντρεμένη με δυο παιδιά. Όταν μάθει για την προαγωγή της βγαίνουν μαζί να το γιορτάσουν με λίγο άγριο κλάμπινγκ. Εκεί είναι κι ο Μπεν με την παλιοπαρέα επειδή… δεν έχει τίποτε καλύτερο να κάνει. Η συγκυρία, φέρνει τον, συνήθως ατζαμή, Μπεν και την πανέμορφη –άπιαστο όνειρο για εκείνον– Άλισον, να χορεύουν μαζί από την πίστα ως το κρεβάτι της. Την άλλη μέρα είναι προφανές πόσο αταίριαστοι είναι και το διαλύουν αμήχανοι και ησύχως.

Όμως η Άλισον ανακαλύπτει ότι η ατσαλοσύνη του Μπεν εκείνη τη νύχτα, της φέρνει ναυτίες κι έτσι καταλαβαίνει ότι είναι έγκυος. Αποφασίζει να του το πει και να τον θέσει προ των ευθυνών του. Εκείνος το σκέφτεται και βάζει μπρος τη διαδικασία, να σοβαρευτεί…

Ως κωμωδία νέας κοπής, η ταινία του Άπατοου έχει όλα εκείνα τα προσόντα που δημιουργούν πιστούς οπαδούς. Φρέσκες αλλά πιασάρικες φάτσες στους αντρικούς ρόλους, με ατάκες και αστεία-αναφορές στην ποπ κουλτούρα που κολάνε και γοητευτικές γυναίκες που σιγοντάρουν αυτά τα κωμικά στοιχεία χωρίς να φαίνονται παράταιρες. Η «αντρική καφρίλα» είναι εκεί, η λατρεία για τον κόσμο των κόμικς, των βίντεο-γκέιμς και της τηλεόρασης παρούσα και το χοντροκομμένο χιούμορ που διακρίνει τον «αμερικάνικο τρόπο», σερβίρεται σε σωστές δόσεις. Το γέλιο είναι ο σκοπός και εκπληρώνεται.

Εκεί όμως που όλα αυτά, θα ήταν για κάποιον άλλον υπεραρκετά για μια ταινία γέλιου, ο Άπατοου δε σταματά. Πίσω από τα κλισέ, αποκαλύπτει πραγματικούς χαρακτήρες, ανθρώπους που δεν είναι όσο χάρτινες είναι οι ποπ αναφορές τους. Ζούνε σε σχέση με το κλισέ που αντιπροσωπεύουν, αλλά δε διστάζουν να περάσουν στην άλλη πλευρά, αν η ζωή το απαιτήσει, δε διστάζουν να εκτεθούν, να επαναπροσδιοριστούν.

Φαίνεται ότι ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος, καταλαβαίνει πολύ καλά τα δημιουργήματά του και γι’ αυτό τα κατευθύνει με μαεστρία κι όχι απλά κουνώντας πάνω κάτω τα σχοινιά. Ο Ρόγκεν δε φαίνεται χαρισματικός, δε θα έλεγα πριν το δω ότι θα μπορούσε να κρατήσει την ταινία. Το κάνει όμως πολύ καλά, με την βοήθεια της Κάθριν Χέιγκλ, που φαίνεται ιδιαίτερα άνετη σ’ αυτό το αντροκρατούμενο σύμπαν του Άπατοου. Από τους υπόλοιπους, ο Πολ Ραντ και η Λέσλι Μαν ξεχωρίζουν ως το προβληματικό παντρεμένο ζευγάρι και ο Τζόνα Χιλ, ως κάφρος κολλητός, πριν τον δούμε του χρόνου, στην πρώτη του πρωταγωνιστική εμφάνιση στο «Superbad».

Μια κωμωδία που εκτείνεται πέρα από τα στενά όρια που έχουμε συνηθίσει, με κανονικούς ανθρώπους αντί για κλισέ με πόδια. Αξίζει.

Βγαίνουν ακόμα:

- Η αμερικανική ταινία τρόμου 1408, με τον Τζον Κιούζακ στον πρωταγωνιστικό ρόλο και η επανέκδοση του θρίλερ La Piscine, του 1970, με τον Αλέν Ντελόν και τη Ρόμι Σνάιντερ.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v