Half Nelson: Η γοητεία του ανεξάρτητου (updated)

Με ένα σενάριο που ξεφεύγει από τα κλισέ, εκπληκτικές ερμηνείες, αργούς ρυθμούς, ιδιαίτερη μουσική και αυθεντικούς χαρακτήρες, η δεύτερη ανεξάρτητη αμερικάνικη ταινία της χρονιάς, μετά το Little Miss Sunshine, κερδίζει τις εντυπώσεις.
Half Nelson: Η γοητεία του ανεξάρτητου (updated)

* Λόγω έκτακτης αλλαγής στον προγραμματισμό της εταιρείας διανομής, η ταινία θα ξεκινήσει να προβάλλεται στις 29/3.

Μία υποψηφιότητα για Όσκαρ, ήταν ίσως η καλύτερη επιβράβευση για μια ανεξάρτητη ταινία που δεν πόνταρε στη χιουμοριστική γοητεία του (επίσης ανεξάρτητου) ”Little Miss Sunshine” και η ηχηρή επιβεβαίωση ότι ο πρωταγωνιστής Ράιαν Γκόσλινγκ έρχεται για να μείνει. Το ”Half Nelson” είναι η γλυκόπικρη ιστορία ενός δασκάλου που δίδασκε αλλά νόμο δεν κρατούσε.

Ο Νταν είναι δάσκαλος σε ένα παραμελημένο σχολείο σε μια τυπική αμερικάνικη φτωχογειτονιά. Προσπαθεί πολύ να τονώσει το ενδιαφέρον των παιδιών, κάνει το μάθημά του ακόμα και πολιτικό και κάνει χρέη προπονητή στην ομάδα μπάσκετ των κοριτσιών. Μετά από έναν αγώνα, η μικρή Ντρέι που άργησε να φύγει, τον βρίσκει ημιαναίσθητο στα αποδυτήρια, υπό την επήρεια ναρκωτικών...

Ο Ράιαν Φλεκ έχει στα χέρια του ένα κλισέ, έτοιμο να εξελιχθεί όπως η κλασσική φιλμογραφία μας έχει διδάξει. Ο δάσκαλος, παρ’ ότι εμφανώς χαρισματικός, οδεύει από κάποια μυστήρια αιτία προς την αυτοκαταστροφή, μέχρι που βρίσκει έμπνευση σ’ ένα παιδί ή σε μία τάξη, αποκτά σκοπό και σώζεται την τελευταία στιγμή. Κι όμως αυτή δεν είναι η ιστορία του ”Half Nelson”.

Ο Νταν, ένας προοδευτικός πολιτικά άνθρωπος, αν και φαίνεται πεισματάρης στην προσπάθειά του να διδάξει στα παιδιά πράγματα ουσιαστικά, έξω από κάθε σχολική ύλη και πλαίσιο είναι κι απογοητευμένος. Κουβαλάει συνέχεια τη γνώση ότι ίσως όλ’ αυτά να μην έχουν κανένα νόημα και η κοινωνία να έχει ήδη αποφασίσει γι’ αυτούς τους μικρούς μη-προνομιούχους.

Είναι φανερά απελπισμένος και μάλλον γι’ αυτό δε μαθαίνουμε ποτέ λεπτομέρειες για το πώς εθίστηκε στο κρακ και στον έκλυτο νυχτερινό βίο. Η ουσία εδώ είναι ότι κρατάει με νύχια και με δόντια μια ευαίσθητη ισορροπία η οποία σπάει τη στιγμή που αρχίζει να βλέπει με προστατευτικό μάτι τη μικρή Νρέι.

Η μικρή όμως δεν έχει ιδιαίτερη ανάγκη την προστασία, ο αδελφός της είναι φυλακή για ναρκωτικά και εκείνη κάνει που και που ”μεταφορές” για τον οικογενειακό ”φίλο” Φρανκ τελείως συνειδητά. Αν κάποιος από τους δυο φαίνεται να επιβιώνει αυτή είναι η μικρή και όχι ο πολύξερος δάσκαλος.

Η ταινία έχει σαφώς την αίσθηση της ανεξάρτητης αμερικάνικης, η κάμερα στο χέρι, η ιδιαίτερη μουσική και η αλήθεια των χαρακτήρων είναι παρόντα. Το χιούμορ είναι πικρό και ο δημιουργός δεν ποντάρει ποτέ σ’ αυτό. Ο Φλεκ είναι σίγουρος πως θα αγαπήσουμε τον ήρωά του παρά τα ελαττώματά του. Σ’ αυτό βοηθά και η εκπληκτική ερμηνεία του Ράιαν Γκόσλινγκ. Άψογη φυσικά και η μικρή Σαρίκα Επς.

Μια υπέροχη ταινία με αργούς ρυθμούς και αληθινούς ανθρώπους.

Βγαίνουν ακόμα:

- Το ”The Fountain” του Ντάρεν Αρονόφσκι. Η ταινία που είχε γίνει σαν το γεφύρι της Άρτας δεν αποζημιώνει στο ελάχιστο για την αναμονή. Τρεις ιστορίες στο χρόνο με τον ίδιο θεματικό άξονα αλλά ελλιπείς και απλοϊκές. Υπάρχει πιο χιλιοειπωμένο πράγμα από το φόβο του θανάτου;

- Οι ”Παρέες” του Σωτήρη Γκορίτσα, με τους ”μαϊντανούς” (με τη καλή έννοια, που δίνουν γεύση) του Ελληνικού σινεμά, Ερρίκο Λίτση και Βαγγέλη Μουρίκη μεταξύ άλλων.

Λουκάς Τσουκνίδας

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v