Φεστιβάλ Αθηνών 2014: Το εικαστικό πρόγραμμα

Μάθετε για το εικαστικό πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που θα πλαισιώσει με εκθέσεις και διαλέξεις την διοργάνωση.
Φεστιβάλ Αθηνών 2014: Το εικαστικό πρόγραμμα
του Γιάννη Ασδραχά

Γράμματα του αρχαϊκού ελληνικού αλφαβήτου φανερώνονται σε ένα ζωγραφικό έργο που θυμίζει κρυπτόλεξο ή ασιατικό παιχνίδι τάγκραμ. Αυτό το έργο σε δύο παραλλαγές με βασική απόχρωση το απαλό πράσινο και τα γράμματα σε δύο χρωματικές παραλλαγές, σε ροζ και μοβ, θα βρίσκεται σε κάθε αφίσα, λάβαρο, φυλλάδιο και μπροσούρα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.

Η παραπάνω δημιουργία της Στεφανίας Στρούζα - δουλειά της οποίας είδαμε πρόσφατα στη μεγάλη έκθεση νέων καλλιτεχνών του ΕΜΣΤ- βρισκόταν πίσω από τον πρόεδρο του Φεστιβάλ, Γιώργο Λούκο, κατά την διάρκεια της παρουσίασης του φετινού προγράμματος του σημαντικότερου πολιτιστικού θεσμού της χώρας.

Αυτή η «οπτική ταυτότητα» του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2014 προαναγγέλλει και το εικαστικό σκέλος της φετινής διοργάνωσης που περιέχει τρεις διαφορετικές δράσεις οι οποίες θα φιλοξενηθούν στους χώρους της «Πειραιώς 260»: μία έκθεση φωτογραφίας, διαλέξεις και μία εγκατάσταση.

*Η έκθεση φωτογραφίας
Με τον τίτλο «Αντένες», ο κοζανίτης φωτογράφος Πάτροκλος Σκαφίδας θα παρουσιάσει τη δουλεία του στους χώρους της «Πειραιώς 260». Ο καλλιτέχνες που έχει δώσει το στίγμα του τόσο σε ατομικές δουλείες όσο και σε θεατρικές παραστάσεις που προβλήθηκαν μέσω της φωτογραφικής του αισθητικής, θα παρουσιάσει έργα με κυρίαρχο στοιχείο τον ουρανό.

Όπως σημειώνει και ο ίδιος, επέλεξε τον ουρανό επειδή «το μόνο μέρος που κατάφερα να αποδράσω ήταν προς τα επάνω». Όσο για τη συλλογή έργων του που θα ντύσουν τους χώρους της Πειραιώς, αφορούν «ένα πρόσωπο στραμμένο προς τον ουρανό φωτογραφημένο μέσα ή γύρω από ελληνικές πόλεις».

*Οι διαλέξεις
Μία συνεργασία που έγινε θεσμός, αυτή του Φεστιβάλ Αθηνών με τον οργανισμό πολιτισμού και ανάπτυξης του Δημήτρη Δασκαλόπουλος «ΝΕΟΝ», πραγματοποιείται για 5η συνεχόμενη χρόνια στον εικαστικό-εκδηλωσιακό χάρτη της διοργάνωσης. Το φετινό θέμα έχει τίτλο «Δημόσια Τέχνη» και πρόκειται για τη συνέχεια του προβληματισμού που αναπτύχθηκε τον Φεβρουάριο του 2014 σε συνεργασία με το ΑΣΚΤ.

Οι δύο διαλέξεις που πραγματοποιούνται σε συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (4 και 8 Ιουνίου στις 20.00) έχουν ως θέμα τη διεύρυνση της σύγχρονης τέχνης στο δημόσιο χώρο σε εποχές κατάρρευσης και ταραχής της δημόσιας ζωής. Τις διαλέξεις επιμελείται και συντονίζει ο επιμελητής τέχνης Θεόφιλος Τραμπούλης.

*Η εικαστική εγκατάσταση

«Σε ένα ορισμένο βαθμό η ιερότητα βρίσκεται στο βλέμμα του θεατή» είναι ο τίτλος της εικαστικής και ηχητικής εγκατάστασης εν εξελίξει που θα συνδημιουργήσουν η εικαστικός Στεφανία Στρούζα και ο επιμελητής Απόστολος Βασιλόπουλος προτείνοντας έναν αναστοχασμό πάνω στη νεότερη ελληνική Ιστορία και τις ασυνέχειες της.

Η θεματική της αφορά τον διάλογο ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή (και αντιστρόφως), ο οποίος, όπως σημειώνεται, βρίσκεται σε εκκρεμότητα ήδη από τότε που «ξεκίνησε, 81 χρόνια πριν με το κίνημα των μοντερνιστών και με δύο ημερομηνίες σταθμούς: το 1933 με το ταξίδι του Λε Κορμπυζιέ και άλλων σημαντικών εκπροσώπων του κινήματος των μοντερνιστών από τη Μασσαλία προς την Αθήνα, και το 1969, με τη ταινία «Μήδεια» του Πιέρ Πάολο Παζολίνι».

Η Στεφανία Στρούζα ζει και εργάζεται στη Βιέννη και την Αθήνα, σπούδασε αρχιτεκτονική, ενώ το 2010 αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Art, Space and Nature» του Edimburgh College of Art. Αυτή την περίοδο συνεχίζει τις σπουδές της στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης ενώ ταυτόχρονα εργάζεται σε μία σειρά νέων έργων, που εξετάζουν τη σχέση μεταξύ μοντερνιστικού λεξιλογίου και ιστορικής τεκμηρίωσης. Πρόσφατα ενέπνευσε μια ομάδα νέων καλλιτεχνών στη Βιέννη, οι οποίοι δημιούργησαν μια έκθεση με θέμα την καθημερινότητα των Ελλήνων στην Ελλάδα της κρίσης με τον τίτλο «329».


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v