Συμπερασματικός Οιδίπους: η νέα πρόταση του Τσόκλη

Δεκατρείς πίνακες ”ζωντανής ζωγραφικής” του Κώστα Τσόκλη, εμπνευσμένους από την τραγική πορεία ζωής του Οιδίποδα, παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη έως τις 28 Μαΐου. Συνδυάζοντας τη ζωγραφική με τη βιντεοσκοπημένη εικόνα, η οποία μεταμορφώνει τους πίνακες, ο Τσόκλης εξωτερικεύει σύγχρονους προβληματισμούς.

Τη Δευτέρα 10 Απριλίου στο Μουσείο Μπενάκη, στο κτήριο της οδού Πειραιώς, ξεκίνησε η παρουσίαση του νέου πολυμορφικού έργου του Κώστα Τσόκλη ”Συμπερασματικός Οιδίπους”.

Το έργο αποτελεί συνέχεια των πειραματισμών του γύρω από την σχέση στατικού ζωγραφικού πίνακα και κινούμενης βιντεοσκοπημένης εικόνας και συνδυάζει την αναφορά στις γνωστές τραγωδίες του Σοφοκλή με μια σύγχρονη θεματική.

Με το τελευταίο του έργο ”Συμπερασματικός Οιδίπους” ο Τσόκλης, διατηρώντας την διάθεση πειραματισμού των προηγούμενων χρόνων, συνεχίζει τις έρευνές του γύρω από την ”ζωντανή ζωγραφική”.

”Όταν το 1990 πραγματοποίησα το έργο Μήδεια”, γράφει, ”ονειρεύτηκα έναν μόνιμο χώρο, όπου θα μπορούσαν να παρουσιάζονται εναλλάξ, επτά ή οκτώ ανάλογα έργα μου, με πρόσχημα τις αρχαίες τραγωδίες. Έτσι, ως φόρο τιμής στους υποθετικούς μας προγόνους που τόσο θαύμασα στα νεανικά μου χρόνια, αλλά και τόσο αρνήθηκα αργότερα, θέλοντας να απελευθερωθώ και να πατήσω χωρίς δεκανίκια, εμπνεόμενος από άλλες μικρές, καθημερινές, αλλά εξίσου διαχρονικές τραγωδίες ή θαύματα.

Ο Οιδίπους είναι λοιπόν το δεύτερο έργο αυτού του ανέφικτου τώρα πια ονείρου και πιθανώς το τελευταίο...Έμαθα την γλώσσα της σύγχρονης τέχνης. Κι αφού χόρτασα την πείνα μου, δεν μου μένει πια, παρά ν’αποφασίσω: ή να επιδεικνύω κι εγώ συνεχώς σε παραλλαγές, το παραδεκτό και αναγνωρίσιμο πρόσωπό μου ή να συνεχίσω να συνομιλώ με τον κόσμο γύρω μου, αφήνοντας τον εαυτό μου να παρασυρθεί στην δίνη των γεγονότων, μήπως και καταλάβω, ει δυνατόν προβλέψω, το συνεχώς μεταλασσόμενο πρόσωπο της κοινωνίας, της τέχνης συνεπώς, ώστε να έχω ακόμα λόγο υπάρξεως.”

Το έργο αποτελείται από δεκατρείς ζωγραφισμένους πίνακες (210 x 280 εκ.) που παρατίθενται δημιουργώντας ένα ημικύκλιο. Την οπτική επαφή του θεατή με τους έγχρωμους πίνακες κατά τα δέκα πρώτα λεπτά διαδέχεται η μεταμόρφωση του κάθε πίνακα, ο οποίος ”ζωντανεύει” κινηματογραφικά με τη βοήθεια προβολής μέχρι το σημείο όπου σταθεροποιείται ως, φωτεινή πλέον, στατική ζωγραφική εικόνα.

Με την ίδια διαδικασία μεταμορφώνονται, ο ένας μετά τον άλλο, οι δεκατρείς πίνακες του έργου που αφηγούνται επεισόδια από την τραγική ζωή του Οιδίποδα.

Ο Τσόκλης προσπαθεί με αυτό το έργο να αναδείξει την Τέχνη όπως ο ίδιος την αντιλαμβάνεται σήμερα. Εκφράζει την πεποίθηση ότι η ζωγραφική ήταν η μάνα της φωτογραφίας και αργότερα του κινηματογράφου, τα οποία, σαν καλά παιδιά, θέλησαν να την απαλλάξουν από την κουραστική προσπάθεια της δια χειρός απεικόνισης, που συχνά την αποπροσανατόλιζε και την καθυστερούσε.

Θεωρεί όμως ότι οι ρόλοι έχουν πλέον αντιστραφεί και είναι πια η παθητική φωτογραφική εικόνα που έχει την ανάγκη της ζωγραφικής επέμβασης, για να μπορέσει να μετουσιωθεί και να γίνει από απλή καταγραφή, δημιουργία. Έτσι η ζωγραφική έρχεται τώρα, όπως σημειώνει, ”να συμπαρασταθεί στα αγωνιόντα τέκνα της”.

Ο τίτλος ”Συμπερασματικός Οιδίπους” προσδιορίζει ακριβώς την αποσπασματικότητα της αφήγησης και τον περιληπτικό της χαρακτήρα που οφείλεται στη χρήση σύγχρονων εικόνων που μόνο συμπερασματικά μπορούν να οδηγήσουν τον θεατή στη συσχέτισή τους με τον οιδιπόδειο μύθο.

Κάθε εικόνα εμπνέεται από τον αρχαίο μύθο -αναφέρεται όμως παράλληλα και σε σύγχρονες καταστάσεις και προβλήματα τα οποία καταγγέλλει ο καλλιτέχνης.

Η διάρκεια του έργου είναι 60 λεπτά. Οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν στον χώρο κατά τα πρώτα 20 λεπτά του θεάματος ενώ στη συνέχεια οι πόρτες θα παραμείνουν κλειστές.

Η παρουσίαση θα διαρκέσει έως τις 28 Μαΐου.

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ.: 210 3453111

Ωράριο λειτουργίας:

Τετάρτη, Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00

Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00

Δευτέρα, Τρίτη: Κλειστά

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v