Νέα μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής χωρητικότητας στο ανανεωμένο Lexus RZ
Η νέα μπαταρία 77 kWh του Lexus RZ προσφέρει αυξημένη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση και βελτιωμένη απόδοση μέσω τεχνολογιών ψύξης και ανασχεδιασμένων eAxles.

Η νέα μπαταρία 77 kWh του Lexus RZ προσφέρει αυξημένη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση και βελτιωμένη απόδοση μέσω τεχνολογιών ψύξης και ανασχεδιασμένων eAxles.
Αποστολή στην Πορτογαλία
Καίριος είναι ο ρόλος της μπαταρίας στην απόδοση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς η συστοιχία της μπαταρίας αποτελεί την μοναδική πηγή τροφοδοσίας του ηλεκτρικού συστήματος παραγωγής ενέργειας σε κάθε EV.
Κατα την διάρκεια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του ανανεωμένου Lexus RZ, στο Φάρο, της Πορτογαλίας, δόθηκε έμφαση και στην νέα μπαταρία που εξοπλίζει το πολυτελές αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Η υιοθέτηση μιας νέας μπαταρίας ιόντων λιθίου υψηλής χωρητικότητας αποτελεί κλειδί για τη βελτιωμένη απόδοση του RZ. Η χωρητικότητά της έχει αυξηθεί στα 77 kWh.
Η διάταξη των κυψελών έχει ανασχεδιαστεί και ο αριθμός τους αυξήθηκε, ενισχύοντας την απόδοση των eAxles. Και όλα αυτά χωρίς να τροποποιηθούν οι εξωτερικές διαστάσεις της μπαταρίας, η οποία παραμένει πλήρως τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο του οχήματος.
Η μπαταρία επωφελείται από ένα νέο σύστημα υγρόψυξης, το οποίο μεγιστοποιεί την απόδοσή της και περιορίζει τη φθορά των κυψελών, ακόμη και υπό σκληρές συνθήκες λειτουργίας — όπως η ταχυφόρτιση, οι επαναλαμβανόμενες ή παρατεταμένες επιταχύνσεις, οι ανηφόρες, η ικανότητα ρυμούλκησης και η οδήγηση εκτός δρόμου.
Το σύστημα ελέγχου της ψύξης συνεργάζεται αρμονικά με το σύστημα κλιματισμού του RZ, αξιοποιώντας πηγές ψύξης είτε από το φρέον είτε από το ψυγείο, ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία. Το στοιχείο ψύξης βρίσκεται σε άμεση επαφή με το κάτω μέρος της μπαταρίας, εξασφαλίζοντας αποδοτική και ομοιόμορφη ψύξη.
Η απόδοση φόρτισης έχει βελτιωθεί με τη χρήση της νέας μπαταρίας και ενός ισχυρότερου onboard φορτιστή 22 kW (στάνταρ εξοπλισμός), στη θέση της προηγούμενης μονάδας των 11 kW. Αυτό ευθυγραμμίζεται με την αναμενόμενη αύξηση της διαθεσιμότητας δημόσιων σταθμών ταχείας φόρτισης.
Για τη βελτίωση των χρόνων φόρτισης σε ψυχρά κλίματα, το νέο RZ διαθέτει σύστημα προετοιμασίας της μπαταρίας, το οποίο την φέρνει στην ιδανική θερμοκρασία πριν την έναρξη της φόρτισης. Αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπου η διάρκεια φόρτισης μειώνεται σημαντικά. Η Lexus εκτιμά ότι με τη χρήση του εν λόγω συστήματος, η πλήρωση του 10% - 80% ολοκληρώνεται σε 30 λεπτά, σε αντίθεση με τα 55 λεπτά χωρίς αυτό (στους -10 °C).
Η ενεργοποίηση γίνεται χειροκίνητα μέσω του συστήματος πολυμέσων ή αυτόματα, όταν ένας σταθμός φόρτισης έχει οριστεί ως ενδιάμεση στάση ή τελικός προορισμός στο σύστημα πλοήγησης. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα χρήσης χρονοδιακόπτη, ώστε η προετοιμασία της μπαταρίας να προγραμματιστεί για ένα συγκεκριμένο ταξίδι.
Η βελτιωμένη απόδοση του συστήματος θέρμανσης της μπαταρίας, χάρη στη νέα θέση του θερμαντήρα ψυκτικού υγρού και του εναλλάκτη θερμότητας, συμβάλλει στη μείωση του χρόνου φόρτισης σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Οι εκτενείς βελτιώσεις στα eAxles του RZ μειώνουν τις εσωτερικές τριβές, αυξάνουν την απόδοση των ηλεκτροκινητήρων και προσφέρουν πιο αθόρυβη λειτουργία.
Οι συμπαγείς διαστάσεις των μονάδων συμβάλλουν στη βέλτιστη χωροταξική εκμετάλλευση του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας γενναιόδωρο χώρο στο εσωτερικό. Μπροστά, το μειωμένο μήκος συμβάλλει στην καλύτερη προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης, ενώ στα τετρακίνητα μοντέλα, το χαμηλότερο ύψος της πίσω μονάδας προσφέρει μεγαλύτερο χώρο αποσκευών και επίπεδο δάπεδο. Οι αναλογίες αυτές επέτρεψαν στους σχεδιαστές να τοποθετήσουν τη μπαταρία κάτω από το δάπεδο του αυτοκινήτου.
Στο ανανεωμένο RZ, το ύψος του πίσω eAxle έχει μειωθεί περαιτέρω, χάρη στη μετατόπιση του δεύτερου άξονα.
Μεταξύ των νέων μέτρων είναι η χρήση σφαιρικών ρουλεμάν, που επιτρέπουν ένα πιο συμπαγές σύστημα μετάδοσης με τρεις άξονες και γρανάζια, μειώνοντας τις εσωτερικές τριβές. Η λείανση της οδόντωσης των γραναζιών έχει επίσης μειώσει τις ενεργειακές απώλειες, προσφέροντας ταυτόχρονα πιο ακριβή και αθόρυβη λειτουργία.
Τόσο το εμπρός όσο και το πίσω eAxles φέρουν ανανεωμένο σύστημα λίπανσης, που εξαλείφει την ανάγκη για μηχανική αντλία.
Το inverter χρησιμοποιεί ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου (SiC), που συμβάλλουν στην υψηλότερη ισχύ και τη βελτιωμένη απόδοση.
Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στην κατασκευή του ηλεκτροκινητήρα. Το μέγεθος και το βάρος του ρότορα έχουν μειωθεί, ενώ η προσαρμογή της θέσης των μαγνητών επιτρέπει την επίτευξη υψηλών στροφών και ισχύος. Η βελτιστοποίηση της περιέλιξης του στάτη έχει ενισχύσει τη ροπή και έχει μειώσει τις ενεργειακές απώλειες.
Οι εκτεταμένες τεχνικές αναβαθμίσεις στο σύστημα κίνησης του RZ έχουν συνεισφέρει στη σημαντικά βελτιωμένη αυτονομία. Καθοριστικό ρόλο έχουν διαδραματίσει η μείωση των απωλειών ισχύος στα eAxles, η αυξημένη χωρητικότητα της μπαταρίας και η βελτιστοποίηση των συστημάτων ελέγχου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Lexus, οι επιδόσεις του νέου RZ παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση σε σχέση με το τρέχον μοντέλο – έως και 95 επιπλέον χιλιόμετρα στην έκδοση με κίνηση στους εμπρός τροχούς και ζάντες 18 ιντσών.
Το ανανεωμένο Lexus RZ αναμένεται στην Ελλάδα στο τέλος τους 2025. Η βασική έκδοση θα κοστίζει γύρω στα 60.000 ευρώ.