Η Ανατομία μιας Πτώσης: Είδαμε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα
Ο πανηγυρικός φετινός Χρυσός Φοίνικας των Καννών είναι ένα δικαστικό θρίλερ, αλλά ταυτόχρονα και ένα εγκεφαλικό οικογενειακό δράμα από εκείνα που μεταβολίζονται δύσκολα.

Ο πανηγυρικός φετινός Χρυσός Φοίνικας των Καννών είναι ένα δικαστικό θρίλερ, αλλά ταυτόχρονα και ένα εγκεφαλικό οικογενειακό δράμα από εκείνα που μεταβολίζονται δύσκολα.
Στην τέταρτη μεγάλου μήκους της ταινία, η Ζιστίν Τριέ των Age of Panic (2013), Victoria (2016) και Sibyl (2019) πέτυχε διάνα στο να κερδίσει τις καρδιές της επιτροπής και ομόφωνα τον φετινό Χρυσό Φοίνικα από τα χέρια του Ρούμπεν Έστλουντ.
Χωρίς γιούχες, χωρίς αντιρρήσεις, έτσι απλά και όμορφα.
Με φόντο τη Γαλλία, η Ανατομία μιας Πτώσης επικεντρώνεται στις νομικές συνέπειες μετά τον ύποπτο θάνατο ενός συζύγου και πατέρα που πέφτει (;) από το μπαλκόνι. Ο κύριος ύποπτος για τον θάνατο του Σάμουελ (Σαμουέλ Τεΐς) είναι η σύζυγός του, Σάντρα (Σάντρα Ούλερ), η οποία είναι Γερμανίδα. Το μόνο άλλο άτομο που θα μπορούσε να έχει δει οτιδήποτε είναι ο μικρός τους γιος, ο Ντάνιελ (Μίλο Μασάντο Γκράνερ), ο οποίος είναι τυφλός.
Καθώς οι ανακριτές ξεκινούν της ερωτήσεις, αρχίζουν να σχηματίζουν δικογραφία εναντίον της Σάντρα, ανακρίνοντας εκείνη και τον Ντάνιελ χωριστά. Ο Ντάνιελ παραδέχεται ότι μερικές φορές οι γονείς του τσακώνονται και φωνάζουν ο ένας στον άλλον, αλλά ότι προτιμά να φεύγει από το σπίτι με τον αγαπημένο του σκύλο Σνουπ (που παρεμπιπτόντως κέρδισε το Palme Dog στις Κάννες!), όταν το κάνουν, επομένως δεν ήταν σπίτι όταν συνέβη η πτώση και ο επακόλουθος θάνατος του πατέρα του.
Η Σάντρα υποστηρίζει ότι είναι αθώα για αυτές τις κατηγορίες, αλλά επειδή είναι Γερμανίδα και μιλά κυρίως αγγλικά με τους Γάλλους ντετέκτιβ, το ελαφρύ αυτό γλωσσικό εμπόδιο κάνει την ιστορία της λιγότερο πιστευτή. Εκτός από αυτό, οι ερευνητές ανακαλύπτουν στοιχεία ότι είχε απατήσει τον σύζυγό της στο παρελθόν, κάτι που προκάλεσε πολλούς από τους καβγάδες τους τον περασμένο χρόνο. Δεν αρνείται την υπόθεση, αλλά παραμένει σταθερή στον ισχυρισμό της ότι ο θάνατος του συζύγου της ήταν τυχαίος.
Μήπως όμως δεν ήταν;
Μπλέκοντας μοναδικά το δικαστικό θρίλερ δωματίου, με το οικογενειακό δράμα, η Τριέ και ο συν-σεναριογράφος της, Αρτίρ Αραρί χωράνε μέσα σε δυόμιση περίπου ώρες όλα εκείνα τα ανομολόγητα ενός ζευγαριού σε κρίση. Μιας οικογένειας που τα τραύματα καραδοκούν σιωπηρά μέχρι να βγουν βίαια στην επιφάνεια.
Οι τύψεις, η ζήλεια, η απιστία, η αποτυχία σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο, ξετυλίγονται αργά από τη στιγμή που μπαίνουμε ως θεατές στην αίθουσα του δικαστηρίου. Εκεί που τίποτα δεν μένει πλέον κρυφό, και η ηρωίδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με το σκληρό πρόσωπο του νόμου (εξαιρετικός ο εισαγγελέας Αντουάν Ράιναρτς), αλλά εν τέλει και με τα δικά της λάθη, δικαιολογημένα και μη.
Η κάμερα της Τριέ καδράρει τα πρόσωπα, ακόμα και αυτά των… σκύλων, προσπαθώντας να πει την αλήθεια τους, μια αλήθεια τόσο ρευστή, ιδωμένη από τα μάτια της σοκαριστικά ψυχρής πρωταγωνίστριας και ενίοτε του γιου της.
Ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα; Τον σκότωσε τελικά ή όχι;
Λίγη σημασία έχει, μιας κι εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα κλασικό whodunit. Ούτε όμως και μία διδακτική οικογενειακή ιστορία που θα πάρει το μέρος της μίας ή της άλλης πλευράς. Εδώ όλοι είναι συναισθηματικά αναλώσιμοι, όλοι κάνουν λάθη, όλοι θα κριθούν – ακόμα και μετά θάνατον, για τις επιλογές τους.
Και όσο το κουβάρι της υπόθεσης ξετυλίγεται, και νέα μυστικά έρχονται στο φως, η σφιχτοδεμένη σκηνοθεσία της Τριέ κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον, όχι τόσο για την τελική έκβαση της δίκης, ούτε για κάποια μεγάλη ανατροπή.
Αλλά για τα μυστικά και τα ανομολόγητα μιας σχέσης σε πτώση και φθορά, από εκείνες που συχνά βλέπουμε τριγύρω μας ή έχουμε ακόμα κι εμείς οι ίδιοι βιώσει.
Η ταινία «Ανατομία μιας Πτώσης» θα κυκλοφορήσει 31 Αυγούστου στις ελληνικές αίθουσες από την Spentzos Film.