Επικίνδυνη η υπερβολική χρήση απολυμαντικών, λένε οι επιστήμονες

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει νέα επιστημονική έρευνα για τις χημικές ενώσεις των αντισηπτικών, που μπορεί να είναι επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον.

Επικίνδυνη η υπερβολική χρήση απολυμαντικών, λένε οι επιστήμονες

Προβλήματα υγείας, ανθεκτικότητα των μικροβίων και βλάβες στο περιβάλλον μπορεί να προκαλέσει η αλόγιστη χρήση αντιμικροβιακών χημικών, σύμφωνα με νέα επιστημονική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environmental Science & Technology.

Οι ερευνητές επισημαίνουν πως οι τεταρτοταγείς ενώσεις αμμωνίου (QACs) χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο στο σπίτι, την υγειονομική περίθαλψη, την εκπαίδευση και τους χώρους εργασίας, παρόλο που αφενός υπάρχουν ασφαλέστερες εναλλακτικές, και αφετέρου δεν έχουμε επαρκείς αποδείξεις για τη μείωση στη μετάδοση του Covid-19 με την οποία έχουμε συνδέσει τα εν λόγω αντισηπτικά.

Οι ενώσεις QACs χρησιμοποιούνται σε απολυμαντικά διαλύματα, μαντηλάκια, απολυμαντικά χεριών, σπρέι και νεφελοποιητές, ενώ ενσωματώνονται και σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, υφάσματα, χρώματα, ιατρικά όργανα και άλλα.

Ένα από τα πιο συνηθισμένα τέτοια χημικά είναι το χλωριούχο βενζαλκόνιο, ενώ άλλα αναφέρονται στις ετικέτες των συστατικών με ονόματα που τελειώνουν σε «χλωριούχο αμμώνιο». Ωστόσο, δεν είναι πάντα εύκολο να αναγνωριστούν –ή ακόμα και να αναφερθούν στις ετικέτες. Για παράδειγμα, τα φυτοφάρμακα υποχρεούνται να αναγράφουν τις QACs στις ετικέτες τους, τα χρώματα όμως όχι.

Προηγούμενες μελέτες έχουν συσχετίσει τις QACs με το άσθμα, τη δερματίτιδα και διαφόρων ειδών φλεγμονές. Επίσης, μελέτες σε ζώα εγείρουν ανησυχίες για πιθανές συνδέσεις με στειρότητα και γενετικές ανωμαλίες. Επιπλέον, υπάρχουν στοιχεία που χρονολογούνται ήδη από τη δεκαετία του 1950 ότι οι χημικές αυτές ενώσεις συμβάλλουν στην ανθεκτικότητα των μικροβίων, καθιστώντας ορισμένα είδη βακτηρίων ανθεκτικά τόσο στις QACs όσο και σε κρίσιμα αντιβιοτικά.

«Τα απολυμαντικά μαντηλάκια που περιέχουν QACs χρησιμοποιούνται συχνά στα σχολικά θρανία των παιδιών, στα τραπέζια εξέτασης των νοσοκομείων και στα σπίτια, όπου παραμένουν σε αυτές τις επιφάνειες και στον αέρα» εξήγησε η Κόρτνεϊ Κάριγκναν, επίκουρη καθηγήτρια στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και μία από τους συγγραφείς της μελέτης.

«Συνιστούμε τον τακτικό καθαρισμό με σαπούνι και νερό και την απολύμανση μόνο όταν χρειάζεται, με ασφαλέστερα προϊόντα» πρόσθεσε χαρακτηριστικά η ίδια.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ