Εισπρακτικές εταιρείες: Μίνι οδηγός επιβίωσης

Σας έχουν ζαλίσει στα τηλέφωνα και δεν ξέρετε πώς να τους ξεφορτωθείτε. Οκτώ σοβαρές και λιγότερο σοβαρές επιλογές για να γλιτώσετε από τις εισπρακτικές.
Εισπρακτικές εταιρείες: Μίνι οδηγός επιβίωσης
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Πήρατε δάνειο, χρεώσατε την κάρτα και αδυνατείτε να πληρώσετε τις δόσεις. Καλωσορίσατε στον κόσμο των χρεωμένων δανειοληπτών. Δεν θα σας κακίσουμε για την επιλογή σας να πάρετε δάνειο, προφανώς θα είχατε τους λόγους σας. Όμως όπως πολύ καλά θα γνωρίζετε ήδη, από την στιγμή που «σκάει» η πρώτη ληξιπρόθεσμη οφειλή, ξεκινάει από τις εισπρακτικές εταιρείες – τσιράκια των τραπεζών η επιχείρηση «σπάω τα τηλέφωνα και τα @@ του δανειολήπτη».

Αφού περάσουν δύο με τρεις μήνες, η επιχείρηση αυτή εντείνεται και οι τηλεφωνικές επιθέσεις γίνονται ακόμα πιο πιεστικές και σε αρκετές περιπτώσεις «διανθίζονται» από έμμεσες ή άμεσες απειλές για κατασχέσεις και λοιπές πρακτικές ψυχολογικής πίεσης.
Μη μασάτε. Την δουλειά τους κάνουν και δεν υπάρχει λόγος να ξεσπάτε πάνω τους. Στη τελική, δεν φταίει ο υπάλληλος. Αυτός το μεροκάματό του προσπαθεί να βγάλει. Εσείς όμως, μπορείτε να τον αντιμετωπίσετε ευγενικά και με χιούμορ. 

Know your enemy

Είναι πολύ σημαντικό πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία αντιμετώπισης των τηλεφωνημάτων, να γνωρίζετε ότι βάσει νόμου ισχύουν τα εξής:

* Απαγορεύεται να σας καλεί εισπρακτική εταιρεία, χωρίς τη δική σας εξουσιοδότηση. Δηλαδή, η τράπεζα στην οποία έχετε το δάνειο ή την πιστωτική κάρτα θα πρέπει να σας ενημερώσει για την εταιρεία με την θα οποία συνεργάζεται και θα σας καλεί για την οφειλή σας.
* Θα πρέπει να δώσετε την έγγραφη συγκατάθεση σας, δηλαδή ότι συναινείτε να ενημερώνεστε από την εισπρακτική εταιρεία. Συνήθως αυτή την συγκατάθεση οι τράπεζες την βάζουν στα «ψιλά γράμματα» του συμβολαίου.
* Απαγορεύεται να σας καλούν σε καθημερινή βάση, για την ίδια οφειλή.
* Απαγορεύεται να σας καλούν στο χώρο εργασίας, ή να ενημερώνουν τρίτους για το είδος της οφειλής σας.
* Η εισπρακτική εταιρεία μπορεί να σας καλεί κάθε δεύτερη μέρα (μόνο τις εργάσιμες) και μόνο από 9 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ.
* Απαγορεύεται η άσκηση ψυχολογικής βίας, η προσβλητική συμπεριφορά και χρήση προσβλητικών εκφράσεων.

Επιλογή 1: Δεν (το) σηκώνω, δεν (το) σηκώνω
«Παραδοσιακή» λύση, αρκεί να έχετε ορίσει ως τηλέφωνο επικοινωνίας το κινητό σας και να γνωρίζετε/αποθηκεύσετε το εκάστοτε νούμερο της εισπρακτικής εταιρείας. Αν κάτι τέτοιο είναι αδύνατο γιατί σας… κατατρέχουν παραπάνω από μία, στο αρχείο word που θα βρείτε στα Σχετικά Έγγραφα του άρθρου, αναγράφονται όλοι οι αριθμοί των εισπρακτικών εταιρειών της Ελλάδας, όπως τις κατέγραψαν οι χρήστες του http://www.daneiakartes.info . Προς γνώση και… αποφυγή.
 
Επιλογή 2: Ban-άκι μανάκι
Αν η κατάσταση έχει φτάσει στο αποκορύφωμα και τα τηλεφωνήματα σας έχουν εξοργίσει, υπάρχει και η επιλογή της φραγής εισερχομένων κλήσεων.

Για τους κατόχους smartphone, οι εφαρμογές Blacklist, Call Blocker και Mr. Number για Android σας επιτρέπουν να ορίσετε μέχρι έναν συγκεκριμένο αριθμό τηλεφώνων ως «μαύρα» και η συσκευή σας να τα αγνοεί κάθε φορά που καλούν.

Αν τώρα το πρόβλημα έχει μεταφερθεί στο σταθερό του σπιτιού σας, αυτή εδώ η συσκευή της Panasonic σας επιτρέπει να εισάγετε μέχρι και τριάντα αριθμούς στην μαύρη λίστα. Εναλλακτικά, αν το τηλέφωνό σας «παίρνει γραμμή» μέσω Router, το Modem-Router ΑVM FRITZ!Box Fon WLAN 7140 (αγοράστε το από εδώ) σας επιτρέπει να ορίσετε επιλεκτική φραγή εισερχομένων κλήσεων μέσω του μενού του. Απαραίτητη προϋπόθεση το σταθερό σας να είναι συνδεδεμένο στο router και όχι στον τοίχο. Δείτε πώς θα το κάνετε εδώ. Από την στιγμή που θα περάσετε τα «μαύρα» νούμερα, οι εισπρακτικές που θα σας καλούν θα ακούν απλά τον ήχο του κατειλημμένου.

Επιλογή 3: ΑΦΜ; Μπα…
Οι υπάλληλοι των εταιρειών είναι υποχρεωμένοι να επιβεβαιώσουν την ταυτότητά σας πριν ξεκινήσουν να σας λένε οτιδήποτε. Επομένως αν σας ζητήσουν το ΑΦΜ σας ή την ημερομηνία γέννησής σας και εσείς αρνηθείτε να τους τις δώσετε, η συνομιλία δεν μπορεί να συνεχιστεί. Επίσης, έχετε υπ’ όψιν ότι δεν είστε σε καμία περίπτωση υποχρεωμένοι να δώσετε οποιοδήποτε προσωπικό σας στοιχείο στον τηλεφωνητή.

Επιλογή 4: Θα μιλήσεις με τον δικηγόρο μου
Πολλές εταιρείες ισχυρίζονται, ψευδώς, ότι είναι δικηγόροι ή συνεργάζονται με το δείνα δικηγορικό γραφείο. Σε αυτήν την περίπτωση δεν ανοίγετε διάλογο μαζί τους, και λέτε ότι θα τους καλέσετε εσείς για να επικοινωνήσετε με τον δήθεν δικηγόρο. Κατά πάσα πιθανότητα ο υπάλληλος θα αρνηθεί, λέγοντας ότι θα σας τηλεφωνήσει ο ίδιος ο δικηγόρος αργότερα. Πράγμα που δεν συμβαίνει ποτέ.

Επιλογή 5 : Κάντο το όπως ο Αποστόλης από την Ελληνοφρένεια

«Χρωστάμε κυρία μου, χρωστάμε! Δεν θα μας πιείτε και το αίμα!»



Επιλογή 6: Η συνομιλία μας ηχογραφείται
Γιατί να το κάνουν εκείνοι και όχι εσείς; Η ηχογράφηση είναι μια καλή επιλογή για να προστατέψετε τα συμφέροντά σας. Βάσει του νόμου 3674/2008 – ΦΕΚ 136/Α’/10.7.2008, ο οποίος απαιτεί συναίνεση του συνομιλητή, μπορείτε με το που θα καταλάβετε ότι πρόκειται για «εισπρακτικό» τηλεφώνημα να ενημερώσετε τον υπάλληλο ότι η συνομιλία καταγράφεται από εκείνη την στιγμή με τη συναίνεσή του. Αν σας πει ότι είναι παράνομο, τότε του απαντάτε ότι χωρίς τη συναίνεσή του δεν μπορείτε να συνεχίσετε την συνομιλία και κλείνετε το τηλέφωνο. Αν συναινέσει, τότε του ζητάτε να επαναλάβει το ονοματεπώνυμό του, την εταιρεία όπου εργάζεται, τον αριθμό μητρώου της, την τράπεζα που εκπροσωπεί και την ημερομηνία και ώρα κλήσης.

Επιλογή 6: Το μπούμπερανγκ
Σε περίπτωση που σας καλέσουν στο σταθερό του σπιτιού, μπορείτε να πείτε το εξής (εμπνευσμένο από αυτή τη σειρά):

- Καλησπέρα σας, ο κ. Ταδόπουλος;
- Ναι.
- Καλούμε απ..
- Με συγχωρείτε αλλά έχω κόσμο, μπορείτε να μου δώσετε το σταθερό του σπιτιού σας να σας πάρω εγώ;
- Αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε κύριε.
- Κατάλαβα, μάλλον δεν θέλετε να σας παίρνουν τηλέφωνο στο σπίτι.
- Όχι…
- Με καταλαβαίνετε λοιπόν (κλείσιμο).

Επιλογή 7: Τάσεις αυτοκτονίας
Αφού ο υπάλληλος ξεκινήσει το τροπάριο, αρχίστε να ουρλιάζετε κλαίγοντας: «Χρωστάω; Ληξιπρόθεσμη οφειλή; Όχι, δεν αντέχω άλλο! Σας παρακαλώ! Δεν μπορώ, θα αυτοκτονήσω! Τώρα που σας μιλάω βρίσκομαι στο μπαλκόνι, ναι! Θα πέσω σας λέω!». Ο υπάλληλος λογικά δεν θα σας ξαναενοχλήσει (true story).

Επιλογή 8: "Μισό λεπτάκι να τον φωνάξω"
Σε περίπτωση που καλέσουν σπίτι και ζητήσουν να μιλήσουν στον κ. Τάδε, τους λέτε «μισό λεπτό να τον φωνάξω» και αφήνετε το τηλέφωνο ανοικτό. Μετά από μερικά λεπτά, βαριούνται και εκείνοι να περιμένουν και το κλείνουν (true story). Με αυτήν την τακτική, συνήθως ξαναπαίρνουν δύσκολα.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v