Προλάβετε: Τα θέατρα που κατεβάζουν αυλαία

Πέντε παραστάσεις που συζητήθηκαν φέτος, κατεβάζουν αυλαία αυτό το Σαββατοκύριακο. Μόλις που προλαβαίνετε!
Προλάβετε: Τα θέατρα που κατεβάζουν αυλαία
της Ιωάννας Γκομούζα

Γέμισαν θέατρα, συζητήθηκαν στα πηγαδάκια των θεατρόφιλων, πήραν (μία και δύο) παρατάσεις και, εν όψει Πάσχα, ολοκληρώνουν την πορεία τους στις σκηνές της πόλης. Να κάποιες από τις παραστάσεις που θα βάλετε στην ατζέντα σας μέχρι το Σαββατοκύριακο.

Ο θεός της Σφαγής

Μπορεί ένας καβγάς μεταξύ δύο εντεκάχρονων πιτσιρικάδων, που ως συνέπεια είχε «τη θραύση δύο κοπτήρων και τη βλάβη του νεύρου του δεξιού κοπτήρος» του ενός, να πυροδοτήσει ένα νέο, απολαυστικά εκρηκτικό, γύρο δια-μάχης μεταξύ των γονιών τους αυτή τη φορά; Η πολυβραβευμένη σάτιρα δωματίου της Γιασμίνα Ρεζά βρήκε μια ιδανική διανομή στην παράσταση την οποία σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και συμπρωταγωνιστεί με τους Στεφανία Γουλιώτη, Λουκία Μιχαλοπούλου και Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο.



Κι έτσι, μια συνάντηση που ξεκινά με τις καλύτερες, «πολιτισμένες» προθέσεις και αψεγάδιαστα ταγιέρ οδηγείται σε γενικευμένη σύρραξη αφού μια ατάκα, μία λέξη αρκούν για να πυροδοτήσουν ένα καινούργιο ξέσπασμα με διαφορετικούς πρωταγωνιστές κάθε φορά. Ρυθμός που σε παρασύρει, ξεκαρδιστικές εξάρσεις, μετρημένες σιωπές και ερμηνείες δουλεμένες μέχρι κεραίας: από τις μεγάλες επιτυχίες της φετινής σεζόν, μην την χάσετε.
Θέατρο Αθηνών, Πανεπιστημίου & Βουκουρεστίου 10, Σύνταγμα, 2103312343. Μέχρι 24/4.

Ο Θεατροποιός

Ο Ακύλλας Καραζήσης σκηνοθετεί (τελικά όμως, και όχι μόνο) και ο Νίκος Χατζόπουλος δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας σ’ ένα από τα τελευταία έργα του Τόμας Μπέρνχαρντ (γραμμένο το 1985, πέντε χρόνια πριν τον θάνατό του). Σ’ ένα κείμενο σχεδόν μονολογικό, ο Αυστριακός συγγραφέας καταπιάνεται με τα βασικά μοτίβα που διατρέχουν σταθερά τη δραματουργία του: το θέατρο και τους ανθρώπους του, την ιλαροτραγική διάστασή του, τις οικογενειακές σχέσεις, το μάταιο των ανθρώπινων προσπαθειών.

Αυταρχικός, μεγαλομανής, νάρκισσος, ο ήρωάς του, ο θεατροποιός Μπρουσκόν βρίσκεται με τον περιπλανώμενο θίασό του στο πανδοχείο μιας μικροσκοπικής κοινότητας προκειμένου να ανεβάσει το μοναδικό έργο του, τον «Τροχό της ιστορίας» και δεν σταματά να ξεστομίζει απαξιωτικές προσταγές προς πάσα κατεύθυνση. Μια ενδιαφέρουσα παράσταση, που αν και θα την προτιμούσαμε μικρότερη σε διάρκεια, κερδίζει πόντους χάρη στις απολαυστικά χολερικές ατάκες (που ανέδειξε η ρέουσα μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη) και τη μαεστρία του πρωταγωνιστή να ξεδιπλώνει τις μεταπτώσεις του χαρακτήρα.
Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, 2107711333. Μέχρι 23/4.

Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι

Το δημοψήφισμα, οι εκλογές, οι μαραθώνιες συνεδριάσεις με τους «εταίρους» για το τρίτο μνημόνιο αλλά και οι «αγανακτισμένοι» της Πλατείας Συντάγματος, η τρέχουσα και η πρόσφατη ελληνική πραγματικότητα προσέφεραν γενναιόδωρα υλικό για τη φετινή σκηνική συνάντηση του Βασίλη Παπαβασιλείου με το κοινό. Με τον τριπλό ρόλο που επέλεξε να κρατήσει στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο καταξιωμένος θεατράνθρωπος: όχι μόνο του σκηνοθέτη, αλλά και του ερμηνευτή και του δημιουργού του κειμένου.

«Είμαι Έλλην. Ως εκ τούτου, μου είναι αδύνατον να είμαι σοβαρός. Σας ζητώ συγγνώμη» δηλώνει ο Φωκίων Καπνίδης του. Τρόφιμος του ΑΑΨΟΥ (Άσυλο Ανιάτως Ψεκασθέντων Ολικής Υστερήσεως), αυτοαναγορεύτηκε «ο νεκρός της Αμφιπόλεως» και ως «Τρόφιμος της χρονιάς» δίνει τη διάλεξη-περφόρμανς του μπροστά στους άλλους τροφίμους, συγγενείς, φίλους αλλά και στο προσωπικό του ιδρύματος…
Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Μέχρι 24/4.

Το ’21

Κινείται με τον υπνωτιστικό ρυθμικό βηματισμό ενός περφόρμερ-μουσικού και σαν ραψωδός, «ντυμένος» άλλοτε την ορμή του επαναστατημένου κι άλλοτε τη μανία του αντιδραστικού ιεροκήρυκα, μέσα σε 55 λεπτά παραδίδει το πιο ροκ μάθημα ιστορίας που σας έχει τύχει. Για μια τελευταία Κυριακή, «Το ‘21» του Άρη Μπινιάρη συνεχίζει στο Gazarte το ταξίδι του στη νεότερη ελληνική «περιπέτεια». Εν μέσω ηλεκτρισμένων μπλουζ, ο νεαρός σκηνοθέτης, ερμηνευτής και εμπνευστής αυτής της ενδιαφέρουσας σκηνικής σύνθεσης παντρεύει αποσπάσματα κειμένων από ποικίλες πηγές της επαναστατικής περιόδου σε μια μπαρουτοκαπνισμένη αφήγηση.



Μιλά για εκείνους που «επροξένησαν ταραχήν εις όλο τον φιλήσυχο γένος» βάζοντας φωτιά εις τα φυτίλια και μεθώντας από τη βροντή. Θυμίζει τους ηρωικούς εξοδίτες του Μεσολογγίου. Στηλιτεύει τους εθνοπατέρες, εθνοσωτήρες και τους νέους άρχοντες-απόγονοι κατακτητών κι αναρωτιέμαι πικρά: «Η πατρίς ανυψούται αλλά ποίον είναι τάχα το βραβείον;».
Gazarte, Βουτάδων 32-34, Γκάζι, 2103460347. Στις 24/4.

Το τάβλι

Ένα έργο που θεωρείται σταθμός της σύγχρονης εγχώριας δραματουργίας, δύο ταλαντούχοι ερμηνευτές, πέντε ημέρες παραστάσεων ακόμα. Το μονόπρακτο του Δημήτρη Κεχαϊδη έκανε το ντεμπούτο του στο Θέατρο Τέχνης το 1972, μεσούσης της δικτατορίας, κι έκτοτε βρίσκει συχνά το δρόμο του για το θεατρικό σανίδι. Ο συγγραφέας άλλωστε με την οξυδερκή ματιά του ασχολείται με χαρακτήρες και καταστάσεις γνώριμες στη νεοελληνική πραγματικότητα.

Συν-σκηνοθέτες και συμπρωταγωνιστές, ο Νίκος Κουρής και ο Μάκης Παπαδημητρίου. Ο πρώην αντιστασιακός και νυν λαχειοπώλης Κόλιας και ο κομπιναδόρος Φώντας παίζουν τάβλι στην αυλή του (νοικιασμένου) φτωχόσπιτού τους και κάνουν όνειρα για επικερδείς μπίζνες και συγγραφικά απομνημονεύματα αποδίδοντας το ενδόμυχο όνειρο του νεοέλληνα «να τη βγάλει καθαρή».
Θέατρο Μουσούρη, Πλατεία Καρύτση, 2103310936. Μέχρι 24/4.


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v