Μύθοι και αλήθειες για τα ταξίδια με αεροπλάνο

Θα ανοίξουν οι πόρτες στα καλά καθούμενα; Μπορώ να μπω στο ίντερνετ την ώρα της πτήσης; Και άλλες απορίες για τα ταξίδια με αεροπλάνο... με τις απαντήσεις τους.

Μύθοι και αλήθειες για τα ταξίδια με αεροπλάνο

Ο φόβος των πτήσεων, το να ταξιδεύει δηλαδή κανείς με αεροπλάνο, ονομάζεται πετοφοβία και συγκαταλέγεται ανάμεσα στις αμέτρητες καθημερινές φοβίες που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι. Δεν αποτελεί κάποιο τεράστιο εμπόδιο στην καθημερινότητά μας, κάνει ωστόσο τη ζωή μας λίγο πιο δύσκολη.

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι δεν πάσχουν από πετοφοβία σε βαθμό που να μην μπορούν να ταξιδέψουν καθόλου με αεροπλάνο, για πολλούς ένα τέτοιο ταξίδι συνδέεται με ένα αίσθημα άγχους. Οι λόγοι ποικίλλουν: μπορεί να είναι η πλήρης απουσία ελέγχου που έχουμε κατά τη διάρκεια της πτήσης, οι συνθήκες πίεσης που επικρατούν μέσα στην καμπίνα, η έλλειψη προσωπικού χώρου και άλλα.

Όπως συμβαίνει συνήθως, η επαρκής πληροφόρηση μπορεί να βάλει φρένο σε κάποιους φόβους και να μας βοηθήσει να εκλογικέψουμε μια κατάσταση για να κάνουμε τη ζωή μας – και τις μετακινήσεις μας – πιο άνετες και ευχάριστες.

Ας ρίξουμε, λοιπόν, μια ματιά σε κάποιους κοινούς μύθους γύρω από τα ταξίδια με αεροπλάνο και ας τους απομυθοποιήσουμε!

1. Θα πεθάνουμε όλοι!

Μια από τις πιο συνηθισμένες παρανοήσεις είναι ότι τα αεροπορικά ατυχήματα συνδέονται αυτόματα με αμέτρητους νεκρούς. Η θεματολογία δεκάδων ταινιών περιστρέφεται γύρω από επικίνδυνες πτήσεις και τραγικά δυστυχήματα ενώ οι πραγματικές περιπτώσεις αεροπορικών τραγωδιών, όπως η πτήση 522 της Helios Airways γίνονται αντικείμενα ντοκιμαντέρ και απασχολούν την επικαιρότητα για εβδομάδες και μήνες.

Στην πραγματικότητα, το αεροπλάνο είναι μακράν το ασφαλέστερο μέσο μετακίνησης με τα ποσοστά ατυχήματος σε αεροπορικά ταξίδια να ωχριά μπροστά στα αντίστοιχα νούμερα ενός ταξιδιού με αυτοκίνητο, τρένο ή πλοίο. Αυτό που συμβαίνει είναι πως στα υπόλοιπα μέσα οι περισσότεροι διατηρούμε μια αίσθηση ελέγχου. Νιώθουμε ότι θα προλάβουμε να κάνουμε έναν ελιγμό με το τιμόνι ή ότι θα κολυμπήσουμε αν χρειαστεί. Στο αεροπλάνο ο έλεγχος αυτός χάνεται και αισθανόμαστε αβοήθητοι.

Ακόμα κι έτσι, όμως, τα ποσοστά επιβίωσης είναι πολύ υψηλότερα απ’ ότι γενικά πιστεύουμε. Η τεχνολογία που διαθέτουν τα σύγχρονα αεροσκάφη, οι αυστηροί κανονισμοί ασφάλειας, η εκπαίδευση και η εμπειρία του προσωπικού καθώς και οι διαδικασίες ασφαλούς εγκατάλειψης του αεροσκάφους εξασφαλίζουν ότι τα περισσότερα ατυχήματα δεν αφήνουν πίσω τους νεκρούς.

2. Να σερφάρει κανείς στο διαδίκτυο ή όχι;

Με τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο να προσφέρουν πλέον υπηρεσίες wi-fi στους πελάτες τους (έναντι πληρωμής προς το παρόν) κατά τη διάρκεια των πτήσεων και τους ταξιδιώτες να είναι τα πιο συνήθη θύματα επίδοξων hacker, το ζήτημα της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο ταλαιπωρεί τους επιβάτες.

Η αντίληψη, όμως, ότι το σερφάρισμα στο διαδίκτυο είναι πιο επικίνδυνο μέσα στο αεροπλάνο απ’ ότι είναι στον καναπέ του σπιτιού μας είναι λανθασμένη. Αν κατά τη διάρκεια μιας πτήσης κάποιος θέλει να εκμεταλλευτεί τις ώρες του ταξιδιού για να χαλαρώσει παίζοντας στο αγαπημένο του online καζίνο ή να συνδεθεί στους λογαριασμούς τους για να κάνει συναλλαγές ή ακόμα και να συνεχίσει τη δουλειά του βάζοντας τους εταιρικούς κωδικούς στο σύστημα, η αλήθεια είναι ότι μπορεί να το κάνει με την ίδια ασφάλεια που απολαμβάνει οπουδήποτε αλλού.

Φυσικά και υπάρχουν κίνδυνοι, αλλά είναι οι ίδιοι που υπάρχουν πάντα γιατί ακόμα και οι πιο προηγμένες δικλείδες ασφαλείας δεν μπορούν να εγγυηθούν 100% προστασία από κυβερνοεπιθέσεις.

3. Ψυχολογική πίεση και σωματικά συμπτώματα

Δεν είναι όλα μέσα στο μυαλό μας. Παράγοντες που σχετίζονται τόσο με την όλη διαδικασία του ταξιδιού όσο και τις συνθήκες που επικρατούν εντός της καμπίνας μπορούν να κάνουν την πτήση με αεροπλάνο μια ιδιαίτερα δυσάρεστη εμπειρία. Δεν είναι τυχαίο ότι τα ταξίδια με αεροπλάνο συνδέονται με έντονα συναισθήματα που οδηγούν πολλούς επιβάτες σε κλάματα.

Το να φτάσει κανείς στο αεροδρόμιο έγκαιρα, να έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα έγγραφα, να περάσει από πολλαπλούς ελέγχους ενώ περιστοιχίζεται και συχνά συνωστίζεται με αγνώστους για να στριμωχτεί τελικά σε μια θέση με ελάχιστο προσωπικό χώρο είναι μια ιδιαίτερα στρεσογόνος κατάσταση που επηρεάζει αρνητικά τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Οι συνθήκες πίεσης που επικρατούν μέσα στην καμπίνα μπορούν να εντείνουν τα συμπτώματα υποξίας, του φαινομένου μη επαρκούς οξυγόνωσης του εγκεφάλου, ενώ η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να λειτουργεί ως μέσο χαλάρωσης για κάποιους αλλά να καθιστά πιο συναισθηματικά ευάλωτους κάποιους άλλους.

4. Αναταράξεις, τουαλέτες και πόρτες που πετάνε

Οι αναταράξεις κατά τη διάρκεια του ταξιδιού δεν είναι ευχάριστες αλλά δεν είναι και επικίνδυνες. Πρόκειται για ένα φαινόμενο λόγω των διαφορετικών καιρικών συνθηκών που δεν προκαλεί ανησυχία στους πιλότους και το πλήρωμα αφού οι επιβάτες είναι απόλυτα ασφαλείς αρκεί να βρίσκονται στις θέσεις τους και να φορούν τη ζώνη τους.

Στη σφαίρα του αστικού μύθου είναι και ο φόβος πολλών ανθρώπων ότι το κενό που δημιουργείται όταν τραβούν το καζανάκι στην τουαλέτα του αεροπλάνου μπορεί να τους ρουφήξει και να τους εκσφενδονίσει εκτός αεροσκάφους. Κάτι τέτοιο απλά δεν ισχύει. Ούτε βέβαια και τα λύματα των αεροπλάνων προσγειώνονται στα κεφάλια ανίδεων περαστικών. Όπως συμβαίνει με κάθε τουαλέτα που βρίσκεται σε δημόσιο χώρο, η μόνη μας έγνοια πρέπει να είναι η καθαριότητα και η υγιεινή.

Τέλος, ένας από τους συνηθισμένους φόβους που συχνά απεικονίζεται σε ταινίες είναι ότι ξαφνικά και ενώ το αεροπλάνο βρίσκεται εν πτήσει, οι πόρτες της καμπίνας θα ανοίξουν διάπλατα από το πουθενά. Η διαφορά πίεσης που επικρατεί μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού της καμπίνας καθώς και τα πολύπλοκα συστήματα κλειδώματος εγγυώνται ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Οι πόρτες των αεροσκαφών ξεκλειδώνουν μόνο όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος και, ακόμα και τότε, είναι μια σύνθετη και χρονοβόρα διαδικασία. Αρκεί κανείς να σκεφτεί πόση ώρα περιμένουμε συνήθως για να αποβιβαστούμε.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v