VW: Ένα… βουνό προβλήματα

Ο νέος CEO της Volkswagen, Ματίας Μίλερ, καλείτε να μαζέψει τα κομμάτια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Θα τα καταφέρει;
VW: Ένα… βουνό προβλήματα
του Σπύρου Ρέκκα

Ουσιαστικά από σήμερα ξεκινά η προσπάθεια του νέου διευθύνοντος σύμβουλου της VW, Ματίας Μίλερ, να ανασυντάξει τις σκόρπιες δυνάμεις της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας του κόσμου. Ανέλαβε την ηγεσία του ομίλου VW, μετά την αναγκαστική παραίτηση του Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος θεωρήθηκε υπεύθυνος για την χειραγώγηση των εκπομπών ρύπων στους γερμανικούς κινητήρες ντίζελ.

Η VW βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα και αποτελεί ένα παράδειγμα προς αποφυγή. Ουσιαστικά τα ανώτατα στελέχη της, -που σταδιακά θα πάνε σπίτι τους- έχυσαν την καρδάρα με το γάλα στη θάλασσα. Όλο το γάλα που μάζευαν τις τελευταίες δεκαετίες με τόσο κόπο και ξοδεύοντας τους πόρους του γερμανικού κολοσσού, χάθηκε. Η αγέρωχη VW, έχασε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και πλέον όσοι την εμπιστεύθηκαν νοιώθουν προδομένοι. Η ζημιά τόσο σε χρήμα όσο και στη φήμη του ομίλου που ελέγχεται από πολιτικές δυνάμεις της Γερμανίας, είναι ανυπολόγιστη.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ματίας Μίλερ, μόλις έβγαλε το καπέλο της Porsche και τοποθέτησε προσεκτικά στο κεφάλι του το ολοκαίνουργιο καπέλο της VW, δήλωσε πως ‘’η βασική του προτεραιότητα είναι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στον όμιλο VW’’.

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου στον τομέα των πωλήσεων μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2015, έχασε την αίγλη της μετρά την αποκάλυψη των αμερικάνικων αρχών για την ύπαρξη παράνομου και παραπλανητικού λογισμικού σε πετρελαιοκίνητα μοντέλα που φέρουν τα σήματα των εταιρειών VW και Audi.

Ο όμιλος κάτω από την πίεση της Αμερικής και πολλών άλλων κρατών, αναγκάστηκε να δώσει μερικά αποκαλυπτικά στοιχεία στη δημοσιότητα και να παραδεχθεί ότι έκανε χρήση ειδικού λογισμικού που παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων.

Το πιο συγκλονιστικό στοιχείο είναι ότι τα αυτοκίνητα με το πονηρό λογισμικό που κατασκεύασε η VW σε συνεργασία με άλλη εταιρεία ειδικευμένη στα ηλεκτρονικά συστήματα, δεν είναι μόνο τα 482.000 που κυκλοφορήσαν στην Αμερική από το 2009. Ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 11 εκατ. και έχουν κυκλοφορήσει σε όλο τον κόσμο. Επίσης στο στόχαστρο δεν μπήκαν μόνο τα μοτέρ 2.000 κ.εκ. Προστέθηκαν οι μονάδες 1.600 κ.εκ. καθώς και πολλά μοντέλα των μάρκων VW, Audi, Skoda, Seat και Porsche.

Μετά από αυτή την αποκάλυψη, τα τηλέφωνα πήραν φωτιά και πολλά κράτη - μέχρι τώρα απουσιάζει από την λίστα η Ελλάδα - ζήτησαν εξηγήσεις για την μεγάλη κομπίνα από έναν όμιλο, που δεν δεχόταν μύγα στο σπαθί του.

Το ΔΣ της VW δεν δίστασε να ανακοινώσει ότι πρόκειται για ‘’ηθική και πολιτική καταστροφή για τον όμιλο αυτό το σκάνδαλο΄΄. Η μετοχή της VW έχει βουλιάξει πάρα τις προσπάθειες διάφορων παραγόντων να την κρατήσουν σε ένα καλό επίπεδο. Έγραψε απώλειες 40% την περασμένη εβδομάδα και όσοι κατέχουν τις μετοχές της VW, τραβάνε τα μαλλιά τους.

Η λαίλαπα του σκανδάλου της VW, πλήττει όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες για δυο κυρίως λόγους: Οι καταναλωτές δεν έχουν πλέον εμπιστοσύνη στη μάρκα που επιλέγουν και αμφισβητούν την πιστότητα του μοντέλου που θέλουν να αγοράσουν. Μεγάλος αριθμός εταιρειών αυτοκίνητων έχουν στενή συνεργασία με την VW, σε διάφορους τομείς ενώ αρκετές μάρκες αγοράζουν όλο το πακέτο των κινητήρων ντίζελ(μοτέρ και όλα παρελκόμενα τμήματα) από τον γερμανικό όμιλο. Ένα ακόμη θέμα που πρέπει να εξετάσει άμεσα ο Ματίας Μίλερ είναι η ανάκληση των 11 εκατ. αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο.

Στο παζλ του πρωτοφανούς σκανδάλου της VW, προστέθηκαν άλλα δυο τμήματα τα οποία αποτελούν πήγες νέων προβλημάτων:

- Η ισπανική κυβέρνηση σκέπτεται να ζητήσει από την Seat την επιστροφή των επιδοτήσεων που έδινε τα τελευταία χρόνια. Η ισπανική κυβέρνηση εφαρμόζει από το 2009 ένα πρόγραμμα απόσυρσης, το οποίο δίνει κίνητρο έως 2.000 ευρώ σε όσους αποσύρουν το παλιό τους όχημα και αγοράσουν καινούργιο με νέες προδιάγραφες ρύπων.

Η Seat, ανήκει στον όμιλο VW και μερίδα των Ισπανών, δεν έχει δει με καλό μάτι την κατάκτηση της μοναδικής σημαντικής ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας από τους Γερμανούς. Η VW διαθέτει στην Ισπανία εργοστάσια στην Καταλονία και τη Ναβάρα. Οι γραμμές παραγωγής κατασκευάζουν μοντέλα της Seat και της Audi.

Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ισπανίας Χοσέ Μανουέλ Σορία, δήλωσε ‘’αν τα αυτοκίνητα με το αυτό το λογισμικό πουλήθηκαν χάρη στις επιδοτήσεις που δίνονταν από το κράτος, θα προτείνουμε την επιστροφή των ανάλογων χρηματικών ποσών.΄΄ Επίσης, ο Σορία περιμένει από τη Seat να ανακοινώσει λεπτομέρειες για τα αυτοκίνητα που έχουν το πρόβλημα με το λογισμικό. Ρεπορτάζ της εφημερίδα El Pais, αναφέρει ότι ‘’η Seat έχει τοποθετήσει περισσότερους από 500.000 τέτοιους κινητήρες στα οχήματά της από το 2009 και μετά.

- Ανήσυχος εμφανίστηκε και ο υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας , Κάρλο Ποντοάν. Σύμφωνα με τηλεγράφημα του ΑΠΕ- ΜΠΕ, εκτιμά ότι ‘’θα ακολουθήσουν αλυσιδωτές αντιδράσεις και επιπτώσεις στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία από το σκάνδαλο VW’’.

Ο υφυπουργός Μεταφορών της Ιταλίας Ρικάρντο Νεντσίνι, δήλωσε ότι οι πρώτες εκτιμήσεις ανεβάζουν τον αριθμό των επίμαχων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ιταλία στο 1 εκατ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v