Οι άστεγοι της Αθήνας φορούν τα κόκκινα γιλέκα τους και πωλούν ένα πολύ ενδιαφέρον περιοδικό. Οι δημιουργοί της Σχεδίας μας εξηγούν την ιδέα και τη φιλοσοφία της.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Δεκατέσσερις χιλιάδες άστεγοι σε σαράντα πόλεις στον κόσμο εξασφαλίζουν τα προς το ζην πουλώντας περιοδικά και εφημερίδες δρόμου σε εικοσιεφτά εκατομμύρια αναγνώστες κάθε χρόνο. Πρόσφατα, σε αυτό το παγκόσμιο δίκτυο προστέθηκε και η Αθήνα, με το πρώτο περιοδικό που πωλείται αποκλειστικά από άστεγους στους δρόμους της πόλης. Και το όνομα αυτού; Σχεδία.
Μια Σχεδία για τους άστεγους της πόλης
Το πρώτο περιοδικό δρόμου της Αθήνας ξεκίνησε την διαδρομή του στις γειτονιές της πόλης πριν από δύο μήνες. Η φιλοσοφία του είναι ότι πωλείται αποκλειστικά από άστεγους, οι οποίοι αγοράζουν το περιοδικό προς 1,5€ και το πωλούν 3€, βγάζοντας έτσι κέρδος και –το σημαντικότερο– αποκτώντας κάποιου είδους εργασία.
«Η ανταπόκριση μέχρι στιγμής είναι πολύ καλή. Ο κόσμος καταλαβαίνει τι συμβαίνει, και τι ακριβώς κάνουμε –γιατί μιλάμε πρώτα για κοινωνικό και εν συνεχεία για εκδοτικό project: κανείς δεν ξεκινάει μέσα στο 2013 να βγάλει περιοδικό στην Ελλάδα» λέει ο Χρήστος Αλεφάντης, διευθυντής σύνταξης της Σχεδίας και μέλος της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Διογένης, «παιδί» της οποίας, εκτός από το περιοδικό, είναι και το Ποδοσφαιρικό Πρωτάθλημα Αστέγων, «Γκολ στη Φτώχεια».
«Οι πωλητές μας είναι ικανοποιημένοι. Όχι μόνο γιατί μετά από χρόνια έχουν ένα minimum έσοδο, αλλά και γιατί ξυπνούν το πρωί και έχουν κάπου να πάνε. Αυτή είναι η σημαντικότερη διάσταση, τελικά. Για έναν άστεγο, και χρόνια άνεργο, είναι πολύ εύκολο να περάσει το σκοτεινό τούνελ του περιθωρίου. Μια απασχόληση όπως αυτή κρατά τον άνθρωπο ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας. Κι αυτό είναι σημαντικότερο ζήτημα από το οικονομικό».