Η υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ ταινία του Ζάζα Ουρουσάντζε είναι μια τίμια αντιπολεμική κομεντί, με υπέροχες ερμηνείες και διαχρονικό μήνυμα.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Λουκά Τσουκνίδα
Στη τελική πεντάδα των φετινών ξενόγλωσσων Όσκαρ, εκεί όπου ξεχώρισε στο νήμα το “Ida” του Πάβελ Παβλικόφσκι, υπήρχε και η ταινία ενός γεωργιανού δημιουργού, που ήταν υποψήφια με τη σημαία της Εσθονίας. Το αυθεντικά, όσο και απλοϊκά, αντιπολεμικό “Tangerines” του Ζάζα Ουρουσάντζε, είναι μια πικρή, “αντρική” κομεντί μέσα στο σκηνικό των ρωσογεωργιανών συρράξεων στην Αμπχαζία των αρχών του '90. Δε διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας, πιέζει όμως τα κατάλληλα κουμπιά ώστε να μας συγκινήσει και να περάσει συγχρόνως το διαχρονικό –και διαχρονικά καταδικασμένο— μήνυμά της.
Η υπόθεση
Ο Ίβο και ο Μάργκους είναι οι δύο τελευταίοι εσθονοί που παρέμειναν στο μικρό χωριό τους στην Αμπχαζία από τότε που άρχισε ο πόλεμος. Πριν φύγουν κι αυτοί, φιλοδοξούν να μαζέψουν τη σοδειά της χρονιάς, τα μανταρίνια του Μάργκους, για να μην πάνε χαμένα. Δυστυχώς, ο πόλεμος φτάνει και πάλι στην πόρτα τους όταν ο Ίβο βρίσκεται να περιθάλπτει δύο τραυματίες, έναν από κάθε στρατόπεδο. Μόλις σηκώνονται τους βάζει να υποσχεθούν ότι θα τηρήσουν ανακωχή, τουλάχιστον μέχρι να φύγουν απ' το σπίτι του...