ΕΥΕΞΙΑΥΓΕΙΑ

Μελαγχολία εορτών: Πώς θα την αντιμετωπίσετε

Σας πιάνει μια θλίψη τα Χριστούγεννα; Πού οφείλετε και πώς θα την αντιμετωπίσετε.

Μελαγχολία εορτών: Πώς θα την αντιμετωπίσετε

Το φαινόμενο που ονομάζεται «μελαγχολία των γιορτών» (Holiday Blues) είναι μια μορφή εποχικής δυσθυμίας.

Συνήθως, συνοδεύεται από πεσμένη διάθεση, κόπωση, άγχος, έντονο εκνευρισμό, ψυχοσωματικά συμπτώματα (π.χ πονοκεφάλους), προβλήματα ύπνου (αϋπνία ή υπερυπνία), προβλήματα όρεξης (ανορεξία ή υπερφαγία) και γενικά μειωμένο ενδιαφέρον σε οτιδήποτε προκαλεί χαρά.

«Το βασικό αίτιο για την ύπαρξη της «μελαγχολίας των γιορτών» είναι τα αγχογόνα ερεθίσματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ο οργανισμός την περίοδο αυτή και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορεί να αντεπεξέλθει», αναφέρει στο Iatronet η Ψυχολόγος Άννα Χατζηδημητρίου.

Αυτά μπορεί να είναι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες όπως αίσθηση μοναξιάς, συναισθηματική φόρτιση στην οικογένεια, πίεση για κοινωνικοποίηση και συγκρίσεις με άλλες παρελθοντικές αναμνήσεις εορτών, αλλά και οικονομικοί, όπως μια δυσκολία να αντεπεξέλθουμε στις οικονομικές απατήσεις των γιορτών και των κοινωνικών υποχρεώσεων.

Ενίοτε, τα αίτια είναι και οργανικά, όπως η σωματική κούραση, το άγχος και ο εκνευρισμός που προκύπτει όταν οι υποχρεώσεις και οι προετοιμασίες για τις γιορτές γίνονται βεβιασμένα.

Πώς μπορούμε να αντιδράσουμε;

«Το κλειδί που θα μας ανοίξει για να βγούμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο είναι να αναγνωρίσουμε ποιοι από τους παραπάνω παράγοντες ενεργοποιούν σε μας την «μελαγχολία» και να αντιμετωπίσουμε τα συναισθήματα άγχους και θλίψης τροποποιώντας το σκεπτικό μας, θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους», αναφέρει η ειδικός.

Στόχος μας δηλαδή, θα πρέπει να είναι να χαρούμε τις γιορτές για αυτό που μπορούμε να ζήσουμε και όχι για αυτό που ιδανικά θα θέλαμε να ζήσουμε. «Η χαρά των γιορτών κρύβεται στην ευχαρίστηση μικρών απολαύσεων και στιγμών που ο καθένας μπορεί να προσπαθήσει να βιώσει ανεξάρτητα από τους ψυχοκοινωνικούς, οικονομικούς και οργανικούς παράγοντες», επισημαίνει και προτείνει της εξής πρακτικές λύσεις:

* Φροντίστε να αναλάβετε τόσες ευθύνες που να μην χρειάζεται να πιεστείτε για να τις πραγματοποιήσετε.

* Ιεραρχήστε τις δραστηριότητες σας, καταγράψτε όσα θέλετε να κάνετε και αφιερώστε ανάλογα τον χρόνο και την ενέργεια που αντιστοιχεί στην κάθε δραστηριότητα.

* Μην διοχετεύετε όλη σας την ενέργεια σε ένα γιορτινό γεγονός για να βγει όσο πιο «τέλειο», απλά ζήστε την παρούσα στιγμή και να θυμάστε πως θα υπάρξουν και άλλες όμορφες στιγμές όταν αυτές τελειώσουν.

* Κάντε τον οικονομικό σας απολογισμό και κινηθείτε στα πλαίσια που μπορείτε, μην κάνετε υπερβάσεις αν κρίνεται ότι θα σας αγχώσουν στο μέλλον. Υπάρχουν στιγμές αλλά και δώρα που δεν χρειάζονται να είναι τα ιδανικά για να είναι όμορφα.

* Αφιερώστε χρόνο για να κάνετε απλά καθημερινά πράγματα για τον εαυτό σας και τους δικούς σας τα οποία οι ρυθμοί της ζωής σας τα είχανε πιθανά περιορίσει.

* Αποφύγετε τις συγκρίσεις: δεν βοηθάει να συγκρίνετε προηγούμενες γιορτές που είχατε ή πώς μπορεί να περνάνε άλλοι γνωστοί σας, απολαύστε τη διαφορετικότητα της κάθε φοράς και κάντε την να αξίζει για εσάς.

Πηγή: Iatronet.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

"Το καλό πρέπει να το παίρνουμε όπου το βρίσκουμε."

Κωστής Παλαμάς, 1859-1943, Ποιητής

  • 1740 – Η Μαρία Θηρεσία αναλαμβάνει τον θρόνο της Αυστρίας.
    1827 - Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ναυμαχία του Ναυαρίνου.
    1922 - Έναρξη διαπραγματεύσεων για την Συνθήκη της Λωζάνης.

© 2002-2019 MEDIA2DAY