ΕΥΕΞΙΑΥΓΕΙΑ

Πόσες ώρες πρέπει να κοιμόμαστε τελικά;

Η μεγαλύτερη έρευνα που πραγματοποιήθηκε ποτέ για το πώς και πόσο κοιμόμαστε αποκαλύπτει πως οι λίγες ώρες ύπνου είναι εξίσου επιβλαβείς με τις πολλές.

Πόσες ώρες πρέπει να κοιμόμαστε τελικά;

Απάντηση στο αιώνιο ερώτημα «είναι ή όχι απαραίτητο τελικά το οκτάωρο του ύπνου;» έρχεται να δώσει η μεγαλύτερη έρευνα που πραγματοποιήθηκε ποτέ για τον ύπνο, και τα αποτελέσματά της μάλλον δεν είναι αυτά που περιμέναμε.

Για την ακρίβεια, η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα πως τόσο ο λίγος σε χρονική διάρκεια ύπνος όσο και ο πολύς, έχει αρνητικό αντίκτυπο στη γνωστική ικανότητα –αν και δε φαίνεται να επηρεάζουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη μας.

Η μελέτη ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2017 από Καναδούς επιστήμονες, οι οποίοι συνέλεξαν και ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερους από 40.000 εθελοντές συμμετέχοντες, που υπέβαλαν τις απαντήσεις τους μέσω online ερωτηματολογίου.

Με τον τρόπο αυτό, οι ερευνητές κατάφεραν να καταγράψουν τις συνήθειες ύπνου ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο αριθμός και η ποικιλία των συμμετεχόντων τούς επέτρεψε να συγκρίνουν τις επιπτώσεις της στέρησης του ύπνου σε άτομα διαφορετικών ηλικιών, επαγγελμάτων και τρόπων ζωής.

Το ερωτηματολόγιο περιλάμβανε ερωτήσεις σχετικά με την ηλικία και τον τόπο διαμονής των συμμετεχόντων, αλλά και περαιτέρω πληροφορίες που αφορούσαν από την εκπαίδευσή τους μέχρι τα φάρμακα που λάμβαναν. Παράλληλα, οι εθελοντές υποβλήθηκαν σε μια σειρά 12 καθιερωμένων γνωστικών εξετάσεων, έτσι ώστε η ποσότητα του ύπνου να μπορεί να συσχετιστεί με την νοητική τους ικανότητα.

Τα προκαταρκτικά συμπεράσματα της έρευνας, βασισμένα σε ανάλυση 10.000 ατόμων, δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο περιοδικό SLEEP. Σύμφωνα με αυτά, περίπου οι μισοί από τους συμμετέχοντες κοιμούνταν για 6,3 ώρες ή λιγότερο, καθημερινά: Αυτή η χρονική διάρκεια ύπνου είναι κατά περίπου μία ώρα μικρότερη από την προτεινόμενη.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι ο ύπνος 7-8 ωρών συνδέθηκε με υψηλότερη γνωστική λειτουργία. Αντίθετα, τόσο η μικρότερη όσο και η μεγαλύτερη διάρκεια συνδέθηκαν με χαμηλότερη απόδοση.

Το παραπάνω συμπέρασμα ήταν σταθερό, ανεξαρτήτως ηλικίας. Αυτό σημαίνει ότι οι πιο ηλικιωμένοι, που συνήθως κοιμούνται λιγότερες ώρες, επηρεάζονται περισσότερο και καθημερινά από τη στέρηση του ύπνου.

Επίσης, ο λίγος ή ο πολύς ύπνος επηρέασε αρνητικά μια σειρά γνωστικών λειτουργιών, όπως η αναγνώριση περίπλοκων μοτίβων και ο χειρισμός πληροφοριών για την επίλυση προβλημάτων. Επίσης, η λεκτική ικανότητα των ανθρώπων αυτών επηρεάστηκε σημαντικά.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα της μελέτης ήταν ότι τα άτομα που κοιμούνταν μόλις 4 ώρες (ή λιγότερο) καθημερινά, είχαν απόδοση που έμοιαζε με εκείνη ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας, κατά περίπου 8 έτη.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η βραχυπρόθεσμη μνήμη ήταν σχετικά ανέπαφη από τη διάρκεια του ύπνου. Πρόκειται για ακόμα ένα αξιοσημείωτο εύρημα, καθώς είναι γνωστό −με βάση παλαιότερες έρευνες− ότι ο ύπνος είναι καθοριστικός για τη μνήμη.

Αναλυτικά η έρευνα είναι δημοσιευμένη εδώ.

Πηγή: Η Εφημερίδα των Συντακτών

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Δεν είμαστε τίποτα. Αυτό που ψάχνουμε είναι το παν."

Φρήντριχ Χαίλντερλιν, 1770-1843, Γερμανός ποιητής

  • 1864 - Νέο Σύνταγμα στην Ελλάδα μετά την Επανάσταση της 3ης Σεπτέμβρη.
    1974 - Πεθαίνει ο Βιτόριο ντε Σίκα, Ιταλός σκηνοθέτης.
    1979 – Πεθαίνει ο Δημήτρης Ψαθάς, δημοσιογράφος και θεατρικός συγγραφέας.
    1985 - Η έκρηξη του ηφαιστείου Νεβάδο ντελ Ρουίς στην Κολομβία δημιουργεί ένα λαχάρ που προκαλεί το θάνατο περίπου 25.000 θανάτους.
    1990 - Ξεκινά τη λειτουργία του ο Παγκόσμιος Ιστός.
    2002 - Το πετρελαιοφόρο πλοίο Prestige βυθίζεται ανοιχτά της Γαλικίας προκαλώντας οικολογική καταστροφή.

© 2002-2019 MEDIA2DAY