Τι κρυβεται πίσω από την ετικέτα;...

Έτσι δεν λέμε καμιά φορά όταν θέλουμε να αναφερθούμε στην ουσία του κρασιού; Αξίζει όμως να σκεφτούμε και τι ακριβώς μπορεί να είναι αυτό που βρίσκεται πίσω από την ετικέτα του μπουκαλιού που συχνά κρατάμε στα χέρια μας. Και πώς γίνεται και δεν ξεκολλάει από τη χρήση, την υγρασία, το χρόνο, και τι τεχνολογία απαιτείται μέχρι να φτάσει να κολλήσει στο μπουκάλι μας...

Ομολογώ ότι κι εγώ όλα αυτά τα έπαιρνα σαν δεδομένα, μέχρι που επισκέφτηκα σήμερα, μαζί με ένα γκρουπ συναδέλφων (αφού φορέσαμε πλήρη εξάρτηση επικίνδυνων εργασιών), το εργοστάσιο της Avery Dennison, εδώ στο Λουξεμβούργο. Τη συγκεκριμένη εταιρεία την ήξερα από τις ετικέτες και τα αυτοκόλλητα που χρησιμοποιώ καμμιά φορά στον εκτυπωτή μου. Δεν μου είχε πάει το μυαλό ότι εμπλέκεται και στον τομέα των αυτοκόλλητων ετικετών για φιάλες κρασιού. Σήμερα λοιπόν έμαθα ότι όχι μόνο εμπλέκεται, αλλά έχει μερίδιο αγοράς στον συγκεκριμένο χώρο που αγγίζει το 40%, παράγοντας περίπου 15 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα χαρτιού μόνο για ετικέτες κρασιού το χρόνο!

|ig:1-4|

Παλαιότερα οι ετικέτες ήταν απλώς τυπωμένα χαρτιά που εφαρμόζονταν στη φιάλη με ειδική κόλλα. Αυτό συνεχίζεται, ως ένα βαθμό, μέχρι σήμερα, ωστόσο δεν είναι ούτε σύγχρονο, ούτε πρακτικό, ούτε όσο αξιόπιστο είναι το αυτοκόλλητο. Στις εγκαταστάσεις της Avery Dennison, σήμερα, παρακολουθήσαμε όλη την διαδικασία, από την αρχή ως το τέλος. Δηλαδή από την παραλαβή του χαρτιού, την επεξεργασία του, την "μεταμόρφωσή" του σε αυτοκόλλητο, και την επανα-συσκευασία του σε ρολλά συγκεκριμένων διαστάσεων και στυλ. Και βέβαια δεν πρόκειται μόνο για απλό χαρτί, αλλά για φύλλα αλουμινίου, διάφανες μεμβράνες, χαρτιά με ειδικά εφέ, "νερά", αποχρώσεις και περίεργα σχήματα, κλπ. Και όλα αυτά όσον αφορά στο κρασί. Γιατί η Avery Dennison παράγει μία απίστευτη γκάμα προϊόντων: από ετικέτες για μπουκάλια σαμπουάν, καλλυντικών και άλλων καταναλωτικών αγαθών, μέχρι "δαχτυλίδια" για πούρα!

Αν προσπαθήσουμε να θυμηθούμε διάφορα στυλ ετικετών κρασιού που έχουμε δει κατά καιρούς, αυτά θα περιλαμβάνουν σύγχρονα και ψαγμένα design, ετικέτες που πρέπει να μοιάζουν παλιές και μεγαλοπρεπείς, ετικέτες με σχήματα, ιδιαίτερα κοπτικά, και ούτω καθεξής. Αν αναλογιστούμε, εν τω μεταξύ, ότι η ετικέτα ενός κρασιού - που, σε πολλές περιπτώσεις δίνει στον υποψήφιο αγοραστή την πρώτη εντύπωση για ένα προϊόν που μπορεί να του είναι άγνωστο - πρέπει να εφαρμόζει τέλεια, να "δένει" με το μπουκάλι και να μην αλλοιώνεται στο χρόνο με κανέναν τρόπο. Πόσο μάλλον αν πρόκειται για ένα μπουκάλι Σαμπάνιας, το οποίο, σε πολλές περιπτώσεις, θα παραμείνει βυθισμένο σε νερό μέσα στη σαμπανιέρα για κάμποσες ώρες και πρέπει κάθε φορά που βγαίνει να μοιάζει σαν καινούριο!

|ig:5-8|

Η ετικέτα είναι σε πολλές περιπτώσεις η "βιτρίνα" του κρασιού στην αγορά. Και μπορεί να επενδύεται πολύς χρόνος στον σχεδιασμό της από γραφίστες, καλλιτέχνες, κλπ, η τεχνολογία όμως που κρύβεται στο χαρτί στο οποίο θα τυπωθεί είναι το κλειδί του όλου εγχειρήματος. Η σημερινή επίσκεψη στο εργοστάσιο της Avery Dennison, παρότι βασιζόταν σε μία ξενάγηση ανάμεσα σε τεράστια ρολλά χαρτιού, "διαστημικά" μηχανήματα και ρομπότ, και μεγάλες δεξαμενές με κόλλες, βερνίκια και σιλικόνες, μας έδειξε πόση τεχνογνωσία και πόση λεπτομέρεια μπαίνει καμιά φορά σε καθημερινά πράγματα, που προσπερνάμε ή αγνοούμε.

Παρεμπιπτόντως, έχω αρκετούς φίλους που κάνουν συλλογή από ετικέτες κρασιών αλλά παιδεύονται για να τις αφαιρέσουν από τα μπουκάλια, τις μουλιάζουν πρώτα, κλπ. Με τις καινοτομίες που αναπτύσσουν εταιρείες όπως η Avery Dennison, κάτι τέτοιο θα είναι πολύ πιο εύκολο, ενώ άλλη μία διαδικασία που σχετίζεται με το κρασί θα γίνεται κάθε μέρα και πιο πρακτική, προσιτή οικονομικά και φιλική προς το περιβάλλον...
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v