Για μια χούφτα γιαούρτια!...

Κάνω ένα διάλειμμα και βγαίνω εκτός οινο-γαστρονομικής θεματολογίας, με την ανοχή σας. Θέλω όμως να συζητήσω ένα θέμα που με έχει εξοργίσει. Κι αυτό γιατί, έχοντας ζήσει το ένα τρίτο (σχεδόν) της ζωής μου στο εξωτερικό, έχω βαρεθεί πραγματικά η Ελλάδα να αντιμετωπίζεται με χαζά στερεότυπα του παρελθόντος. Όταν μάλιστα αυτό συμβαίνει για κερδοσκοπικούς λόγους, τότε το θεωρώ πραγματικά απαράδεκτο.

Και εξηγούμαι: την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε να τρέχει στην Αμερικάνικη τηλεόραση μία νέα διαφημιστική καμπάνια για την σειρά "Ελληνικών" (τα εισαγωγικά είναι εσκεμμένα) προϊόντων της Kraft Foods με την επωνυμία "Athenos". Στο επίκεντρο της καμπάνιας βρίσκεται μία στερεοτυπική Ελληνίδα γιαγιά (για να ακριβολογούμε... yiayia, με τον τόνο στο πρώτο... yia), σε 3 εξίσου ενοχλητικές παραλλαγές, η οποία γκρινιάζει για τα πάντα και καταδικάζει οτιδήποτε σύγχρονο με τον χειρότερο τρόπο - ωστόσο εγκρίνει απόλυτα την αυθεντική και πεντανόστιμη γεύση των προϊόντων της σειράς Athenos, οπότε εν τέλει είμαστε όλοι χαρούμενοι. Συγκεκριμένα, η yiayia (κλασικά μαυροντυμένη και με το απαραίτητο τσεμπέρι στο κεφάλι) θεωρεί την εγγονή της πόρνη επειδή φοράει ένα ανάλαφρο καλοκαιρινό φουστανάκι, καταριέται ένα νέο ζευγάρι να καεί στην κόλαση επειδή συζούν ενώ δεν είναι παντρεμένοι, ενώ θεωρεί ότι ένας άντρας που μένει στο σπίτι για να φυλάξει τα παιδιά ενώ η γυναίκα του εργάζεται είναι ουσιαστικά "η σύζυγος" στην οικογένεια. Τα προϊόντα Athenos, όμως, τυγχάνουν της απόλυτης εκτίμησης και έγκρισής της. Με άλλα λόγια, μπορεί η Ελλάδα να είναι μία οπισθοδρομική χώρα, τα γιαούρτια της όμως δεν παίζονται!...

Παρεμπιπτόντως, η σειρά Athenos περιλαμβάνει γιαούρτια με χαμηλά λιπαρά, χούμους (!!!), τυριά όπως φέτα, blue cheese και gorgonzola (ξανά !!!), καθώς και pita chips με χαμηλά λιπαρά. Μη με ρωτήσετε τι σημαίνει Athenos, γιατί δεν έχω απάντηση. Έχει να κάνει με την Αθήνα, την Θεά Αθηνά, τον πρώτο γαστρονόμο της ιστορίας, τον Αθήναιο, ή κάτι άλλο που δεν μπορώ να σκεφτώ; Αν έχετε καμιά ιδέα, σας παρακαλώ να με διαφωτίσετε κι εμένα. Γιατί προσωπικά μου "μυρίζει" η κλασική συνταγή μίας λέξης που δημιουργήθηκε από κάποιους συμβούλους marketing/branding πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, και η οποία κρίθηκε αρκούντως Ελληνο-φανής, στολίστηκε με ένα λογότυπο με κεντρικό γραφικό ένα κλαδί ελιάς, και - ως δια μαγείας - μία νέα μάρκα "Ελληνικών" προϊόντων γεννήθηκε!

Βέβαια νομίζω ότι η Ελληνικότητα των προϊόντων Athenos περιορίζεται στον τρόπο παρασκευής τους (made the authentic Greek way, όπως διαβάζω στο site της εταιρείας), γιατί δεν νομίζω ότι οι πρώτες ύλες τους έχουν δει ποτέ Ελλάδα. Λέτε να κάνω λάθος; Μακάρι...

Μα τι ωραία που παρουσιάζεται η σύγχρονη Ελλάδα με κάτι τέτοια... Βαδίζουμε με αποφασιστικά βήματα στον 21ο αιώνα με σημαία τις αναχρονιστικές ιδέες της μαυροφορεμένης γιαγιάς που μαζεύει ξύλα... Δεν ξέρω για εσάς, αλλά η δική μου η γιαγιά είχε πολύ πιο νεωτεριστικές αντιλήψεις από αυτές στη διαφήμιση. Θέλω να πω όμως και κάτι άλλο: αν επρόκειτο με μία τέτοια απεικόνιση της Ελλάδας να προσελκύσουμε περισσότερο διεθνή τουρισμό ή να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας, ίσως ήμουν διατεθειμένος να συζητήσω αυτή την προσέγγιση, κι ας με βρίσκει κατά βάση αντίθετο. Για να πουλήσει όμως μία πολυεθνική εταιρεία περισσότερα γιαούρτια και τυριά, λυπάμαι αλλά δεν το δέχομαι. Και το ακόμα πιο λυπηρό της υπόθεσης είναι ότι η παραγωγή των διαφημίσεων είναι πραγματικά πολύ καλή και υπό άλλες συνθήκες κι εγώ ο ίδιος θα τις έβρισκα αστείες και θα γέλαγα.

Υποψιάζομαι ότι αντίστοιχα θα αντιδράσει μεγάλη μερίδα του κοινού στην Αμερική... Τώρα αν θα σπεύσει να αγοράσει τα προϊόντα Athenos (approved by yiayia), δεν μπορώ να το πω μετά βεβαιότητος, αλλά δεν βλέπω γιατί όχι. Διαβάζω πάντως ότι η καμπάνια έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην Αμερική, τόσο από τους ομογενείς μας, όσο και από ομάδες του Αμερικάνικου κοινού, σε αυτή την περίπτωση όμως κυρίως για τη χρήση της λέξης "πόρνη" (prostitute) σε ένα από τα σποτ.

Α, και κάτι τελευταίο: μπορεί να αναρρωτιέστε από που κι ως που η Λιβανέζικη λιχουδιά χούμους, το Ιταλικό τυρί gorgonzola αλλά και το... Βορειο-Ευρωπαϊκό τελοσπάντων blue cheese βαφτίζονται Ελληνικά και μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα των προϊόντων Athenos. Μην σας κάνει εντύπωση όμως... Διαβάζω στην USA Today ότι, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Nielsen, η δημοτικότητα των προϊόντων τροφίμων που σχετίζονται με την Ελληνική διατροφή έχει απογειωθεί τα τελευταία χρόνια στην Αμερικάνικη αγορά, ενώ οι πωλήσεις Ελληνικού γιαουρτιού έχουν αυξηθεί κατά 160% από πέρυσι, δημιουργώντας πλέον έναν κλάδο αξίας 589 εκατομμυρίων δολαρίων! Δηλαδή εμείς που έχουμε κάθε λόγο να αξιοποιήσουμε την "πέραση" των Ελληνικών προϊόντων στις μεγάλες αγορές μάλλον κοιμόμαστε, ενώ κάποιοι άλλοι που έχουν έστω και την παραμικρή ευκαιρία να την καπηλευτούν, το κάνουν με επιστημονικό τρόπο!

Αυτά είχα να σας πω εγώ. Τα (υπόλοιπα) συμπεράσματα δικά σας, και οποιοδήποτε σχόλιο ευπρόσδεκτο. Αν θέλετε να δείτε τα 3 (ως τώρα) σποτάκια της καμπάνιας των προϊόντων Athenos με πρωταγωνίστρια την... yiayia, πατήστε εδώ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v