Στο καλάθι της νοικοκυράς υπό προϋποθέσεις...

Πολλές φορές με ρωτάτε αν είμαι υπέρ της αγοράς κρασιού στο σούπερ μάρκετ, και αυτό είναι και ένα θέμα που συζητάμε πάντα και στο Σεμινάριο Απόλαυσης του Κρασιού. Προφανώς δεν καταδικάζω τη δουλειά που κάνουν στο κρασί τα σούπερ μάρκετ - ενίοτε αγοράζω και ο ίδιος κρασιά από κάποια συγκεκριμένα - και σίγουρα ο συγκεκριμένος κλάδος αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο κομμάτι της λιανικής του κρασιού. Έχω όμως τις (σοβαρές) ενστάσεις μου, οι οποίες δεν περιορίζονται μόνο στις (συνήθως ακατάλληλες) συνθήκες συντήρησης και φύλαξης των κρασιών, και στην επιλογή της γκάμας τους, η οποία εντοπίζεται πιο πολύ στα κρασιά άμεσης κατανάλωσης, με γνώμονα κυρίως την τιμή.

Πιστεύω λοιπόν ότι το σούπερ μάρκετ απευθύνεται στον ευκαιριακό ή και τον αδιάφορο καταναλωτή κρασιού, και σίγουρα όχι στον οινόφιλο που έχει διάθεση να ψάξει, να δοκιμάσει, να πειραματιστεί, να ταξιδέψει - αν θέλετε - μέσα από το κρασί. Γιατί αυτό που λείπει περισσότερο από το σούπερ μάρκετ είναι η γνώση και ο διάλογος με τον πελάτη. Επειδή ακριβώς το κρασί στο σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζεται ως άλλο ένα καταναλωτικό προϊόν - όπως, ας πούμε, τα απορρυπαντικά ή οι φρυγανιές - το περισσότερο στο οποίο μπορεί να βοηθήσει ο υπάλληλος του τμήματος της "κάβας" (τα εισαγωγικά είναι εσκεμμένα) είναι να δείξει στον πελάτη κατά που πέφτουν τα λευκά ή τα ροζέ, ή να του πει την τιμή ενός συγκεκριμένου κρασιού.

Αυτά στην Ελλάδα. Γιατί σε αρκετές μεγάλες χώρες του εξωτερικού τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Θεωρώ φωτεινό παράδειγμα την Αγγλία, και έχω πολλές προσωπικές εμπειρίες για να το τεκμηριώσω αυτό. Δεν μπορώ να ξεχάσω μάλιστα μία σχετικά πρόσφατη εμπειρία μου σε κατάστημα του αγαπημένου μου - και πολύ υψηλού επιπέδου - σούπερ μάρκετ Waitrose (νομίζω το έχω ξαναγράψει αυτό) όταν ζήτησα από τον υπεύθυνο της κάβας (αυτή τη φορά χωρίς εισαγωγικά) ένα Sauvignon Blanc από τη Νέα Ζηλανδία και η απάντηση που πήρα ήταν "Θέλετε μία απλή ετικέτα ή προτιμάτε μία 'single-vineyard' επιλογή;"

Και δίνω πάσα στον εαυτό μου για να μοιραστώ μαζί σας το περιεχόμενο μίας ενημέρωσης που έλαβα τις προάλλες από την Βρετανική αλυσίδα πολυκαταστημάτων Marks & Spencer. Σύμφωνα με την ανακοίνωση λοιπόν, η εταιρεία σκοπεύει να έχει έναν Σύμβουλο Οίνου σε καθένα από τα 300 μεγάλα καταστήματά της ανά την Αγγλία, γι αυτό και έχει επιδοθεί τον τελευταίο καιρό σε μπαράζ προσλήψεων έμπειρων στελεχών μέσα από τον κλάδο. Μάλιστα, κατά τον διευθυντή οίνου της εταιρείας, Andrew Bird, η σημασία της ύπαρξης τέτοιων ανθρώπων στα καταστήματα M&S είναι αντίστοιχη με αυτήν των Σομελιέ στα καλά εστιατόρια: όχι μόνο δημιουργεί σωστή ατμόσφαιρα και βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη στο κατάστημα, αλλά και αποτελεί δυνατό εργαλείο πωλήσεων, καθώς βοηθάει τους πελάτες να βρίσκουν αυτό που θέλουν, και συνήθως να επιλέγουν το καλύτερο δυνατό με βάση τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τον προϋπολογισμό τους.

Αξίζει να σας πω ότι, πέρα από τις πάμπολλες καινοτομίες που έχουν επιτύχει, αλλά και τις πολύ ποιοτικές απευθείας εισαγωγές που έχουν φέρει στην Βρετανική αγορά κρασιού τα τελευταία χρόνια, τα M&S διαθέτουν και μία ευρύτατη και άκρως αξιόλογη σειρά κρασιών δικής τους ετικέτας (own label), με την οποία κατεβαίνουν τακτικά σε διαγωνισμούς και πολύ συχνά κερδίζουν!

Για να έχετε εικόνα του επιπέδου της δουλειάς που κάνουν τα M&S στο κρασί, αλλά και της έμφασης που του δίνουν, ρίξτε μια ματιά εδώ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v