Ο Ιοβόλος έγινε blogger! Το blog έχει ως σκοπό την καταγραφή προσωπικών εντυπώσεων των συντακτών του, αλλά και την αποτύπωση των όσων λέγονται ή εννίοτε... ψιθυρίζονται, μακριά από τους προβολείς της δημοσιότητας.

ΑΠΟΨΕΙΣΙΟΒΟΛΟΣ

Νίκη τοις βασιλεύσι

Νίκη τοις βασιλεύσι

Όσοι ασχολούνται με τις κοινωνικές επιστήμες και ανησύχησαν από την τροπή που έδωσαν οι ανακοινώσεις του Πρωυθπουργού στον σχεδιαζόμενο εορτασμό του 1821, απλώς δεν είχαν ακόμη ακούσει τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, Νλικης Κεραμέως.

Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, λοιπόν στόχος της κυβέρνησης είναι η ιστορία που διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο «να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση»! Λες και δεν έχουν περάσει 40 και πλέον χρόνια από τότε που πρωτοάρχισαν να αλλάζουν αυτές οι εθνοκεντρικές βλακείες που διδάσκονταν στα σχολεία δίνοντας στους μαθητές την εντύπωση ότι ανήκουν σε έθνος υπερηρώων, που πάντα ακολουθούσε υψηλά συλλογικά ιδανικά όπως η δημοκρατία, η τιμή και η αγάπη για την πατρίδα.        

Βέβαια η τάση αυτή δεν είναι καινοφανής. Πάντα τα κράτη φρόντιζαν να διδάσκουν την ιστορία που τα συμφέρει. Χρησιμοποιούσαν την σχολική ιστορία ως κοιτίδα εθνολατρείας και αναπαράστασης μεγαλείου. Δεν θα άλλαζε εύκολα αυτό, όπως και σε αρκετές περιπτώσεις δεν άλλαξε. Αλίμονο αν περιμέναμε από τα κράτη να αποδομήσουν τον εαυτό τους. Τουλάχιστον όμως τα τελευταία αρκετά χρόνια είχε κάπως περιοριστεί η στρεβλή διδασκαλία που έδινε στους μαθητές την αίσθηση ότι ως Έλληνες βρίσκονται στο κέντρο του κόσμου. Ειδικά όσοι από αυτούς δεν φρόντισαν να λάβουν και οποιαδήποτε άλλη ιστορική γνώση στη ζωή τους (οι συντριπτικά περισσότεροι) πορεύτηκαν τον μετασχολικό τους βίο με την πεποίθηση ενός εθνικού μεγαλείου.

Και έτσι, έχοντας κλειστή την πόρτα της συγκριτικής σκέψης και της αμφιβολίας, έγιναν- γίναμε- χειρότεροι πολίτες και χειρότεροι άνθρωποι από όσο θα μπορούσαν να γίνουν, έχοντας ωστόσο ψηλά το λάβαρο της εθνικής ματαιοδοξίας.

Η ιστορία είναι ο τρόπος που έχουν οι μαθητές να τοποθετούν τον εαυτό τους στον χρόνο και στον «χώρο». Στην πόλη τους, στην κοινωνία τους, στον κόσμο που έχει όλο και λιγότερα όρια- σύνορα. Δεν μιλάω για την «αντικειμενική» ιστορία, που παύει να υπάρχει όταν ξεμακρύνει κανείς έστω και ελάχιστα από τα γεγονότα. Η πραγματική ιστορία, οι ερμηνείες, αρχίζει εκεί που τα γεγονότα τελειώνουν. Η επιστροφή σε ακραιφνώς εθνικού περιεχομένου διδασκαλία, τυφλώνει, στερεί ερεθίσματα και ανοικτούς ορίζοντες. Φτιάχνει ανθρώπους μικρότερου βεληνεκούς.  

Και αυτό δεν είναι λογικό να το θέλει καμία κυβέρνηση και καμία διοίκηση, είτε είναι δεξιά, είτε αριστερή, είτε συντηρητική, είτε με τους «νοικοκύρηδες», είτε με τους «εναλλακτικούς». Έχει ευθύνη να προφυλάξει τα σημερινά παιδιά από αυτό, ακόμη και αν χάσει την ευκαιρία να ικανοποιήσει πολλούς από εκείνους που γαλουχήθηκαν με την πρωτοκαθεδρία του «ελληνικού μεγαλείου» και προτιμούν όσους ταΐζουν αυτή την ψευδαίσθηση.

"Τίποτα δεν κάνει έναν άνθρωπο τόσο ξεπερασμένο όσο το να επικρίνει τη νεότερη γενιά."

Adlai Stevenson, 1900-1965, Αμερικανός πολιτικός

  • 1656 - Η Αγγλία και η Γαλλία υπογράφουν ειρηνευτική συμφωνία.
    1789 - Ιδρύεται το αμερικανικό Στέιτ Ντιπάρτμεντ.
    1919 - Η ημερήσια εφημερίδα «Καθημερινή» εκδίδεται στην Αθήνα.

© 2002-2019 MEDIA2DAY