ΣΧΕΣΕΙΣSINGLES

Ο ρόλος της γυναίκας στη διαφήμιση του έξαλλου μιλένιουμ

Όταν οι διαφημίζεις παρομοίαζαν ξεκάθαρα τη γυναίκα με αντικείμενα.

Ο ρόλος της γυναίκας στη διαφήμιση του έξαλλου μιλένιουμ

της Κατερίνας Σπανού

Το ανθρώπινο είδος είχε τις προσδοκίες ότι με τη νέα χιλιετία τα αυτοκίνητα θα πετούσαν και ένα ρομπότ θα μας έκανε όλες τις δουλειές του σπιτιού. Το έτος 2000, το πιο εξελιγμένο ρομπότ της αγοράς μπορούσε να ανιχνεύσει εμπόδια, ενώ τις δουλειές του σπιτιού, παραδοσιακά τις έκανε η γυναίκα. Σαν να μην έφτανε ο ρόλος της νοικοκυράς, μέχρι το μιλένιουμ, η γυναίκα στο χώρο της διαφήμισης, απέκτησε και τον ρόλο της... ανάφτρας*. Έτσι με τις διαφημίσεις για διακοποδάνεια, ζούσαμε το ελληνικό πασοκικό όνειρο, βλέποντας κι αυτά.

-Ξεκινάμε με μία χαλαρή αναφορά, αλληγορία θα έλεγε κανείς στο γυναικείο στήθος.


Αν αναρωτιέσαι γιατί οι κάγκουρες εκείνης της εποχής οδηγούσαν Saxo, αυτή η διαφήμιση ίσως σου λύσει την απορία. Στο βίντεο πρωταγωνιστεί ένα ακαταμάχητο θηλυκό, το οποίο αράζει στην ξαπλώστρα της και παράλληλα κάπου αλλού ένα Saxo αλωνίζει τους δρόμους. Ξαφνικά συγχρονίζονται, το air condition του Saxo της πετάει νερά και εκείνη βγάζει ένα σέξι αγκομαχητό. Το βίντεο κλείνει με την κάμερα να δείχνει το μπούστο της πρωταγωνίστριας και τον αφηγητή να σε ενημερώνει ότι οι αερόσακοι είναι στάνταρ στο Saxo.

Ρόλος γυναίκας: Αερόσακος;

-Η δεκαετία του 2000 από ό,τι φαίνεται έχει πολύ υλικό να μας προσφέρει. Ας δούμε την επόμενη διαφήμιση.



Εδώ βλέπουμε καμιά δεκαριά εξαιρετικά μυώδη και αρρενωπά αγόρια, τα οποία παίζουν μπάλα. Ένας από αυτούς σκοντάφτει και οι κοπέλες που παρακολουθούν ξελιγωμένες πλησιάζουν το πληγωμένο αγόρι με σκοπό να το περιποιηθούν. Έπειτα, εφαρμόζουν την Fanta σαν κομπρέσα στο σημείο που έχει χτυπήσει.  

Ρόλος γυναίκας: Κάτι μεταξύ cheerleader και νοσοκόμας.

-Συνεχίζουμε με τη διαφήμιση μίας καραμέλας παντελώς άγνωστης. 

Εδώ το σενάριο είναι αρκετά πιο απλό. Το ζευγάρι της διαφήμισης χορεύει έξαλλα και σεξουαλικά. Από το πουθενά ο άντρας ανακαλύπτει ένα πακέτο καραμέλες και με μία μοναδική φιγούρα πετάει την κοπέλα έξω από την πόρτα και δείχνει μία ξεκάθαρη προτίμηση στις καραμέλες. Αν κρίνουμε από το ουρλιαχτό της, ο χώρος είναι κάτι μεταξύ αποθήκης και αεροπλάνου.

Ρόλος της γυναίκας: Ίσως μία άλλη μάρκα καραμέλας, όχι και τόσο άξια γλειψίματος.

-Από την λίστα δεν θα μπορούσε να λείπει και η διαφήμιση ενός γιαουρτιού. 



Το συγκεκριμένο βίντεο δεν θα έλεγε κανείς ότι είναι ακριβώς προσβλητικό. Ωστόσο σε φέρνει σε κάποιου είδους αμηχανία, αφού ένας τύπος ζητάει από τη γυναίκα του να του φέρει ένα γιαούρτι και έπειτα παραπονιέται παιδαριωδώς επειδή του πήρε το μικρό γιαουρτάκι αντί για το μεγάλο.

Ρόλος γυναίκας: Μητέρα του συζύγου της και ολίγον χαζούλα.

-Φυσικά ο ρόλος της νοικοκυράς καθόλου δεν έχει εκλείψει, απλώς παρουσιάζεται πιο "δυναμικά". 



Μία παρέα αντρών παρακολουθεί ποδόσφαιρο. Ξάφνου, με τρομερή μαεστρία ο ένας από αυτούς πετάει την πίτσα στον αέρα, η πίτσα προσγειώνεται στον καναπέ και ύστερα κάθεται πάνω της. Τι πρέπει τώρα να κάνει να πλύνει το παντελόνι του φυσικά. Επόμενο πλάνο, ένα γυναικείο –φυσικά- χέρι να βάζει το παντελόνι μέσα στο πλυντήριο. Το αποκορύφωμα της διαφήμισης είναι φεμινιστικό μήνυμα δεξιά της οθόνης «Η μόδα πολεμάει τον καρκίνο του μαστού».

Ρόλος της γυναίκας: Πλυντήριο.

-Σε αυτή τη διαφήμιση δεν θα σας κάνουμε σπόιλ το αντικείμενο που προωθείται. Ακολουθεί ό,τι πιο καμένο έχουμε δει στην ελληνική διαφήμιση.



Μία κοπέλα θέλει να λιαστεί, οπότε απλώνει την πετσετούλα της και ξαπλώνει αμέριμνη στην άμμο. Ξάφνου, ενώ έχει λύσει το κορδόνι του πάνω μαγιώ της, ένα σμήνος από σκορπιούς έρχεται να της επιτεθεί. Εκείνη σηκώνεται όρθια και λογικά κάποιοι βλέπουν τα μεμέ της. Κουίζ: Τι διαφημίζει αυτό το σποτάκι;

Ρόλος της γυναίκας: Αντικείμενο αυνανισμού.

-Θα κλείσουμε αυτήν την λαμπρή λίστα με μία από τις πιο προσβλητικές διαφημίσεις.



Η πλοκή εδώ είναι πέρα για πέρα ξεκάθαρη. Η διαφήμιση παρομοιάζει τη γυναίκα με ένα κινητό και ο σύζυγος απογοητευμένος από τις μπάμιες που του μαγείρεψε η σύζυγος του, φαντασιώνεται ότι τη γυρνάει στη μητέρα της και ζητάει πίσω τα χρήματα που έχει ξοδέψει. Θα ήταν αστείο αν ο άντρας της διαφήμισης παρουσιαζόταν ως άξεστος, αναχρονιστικός και ορκ.


* Πηγές: α, β, γ


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Ποτέ δεν σκέφτομαι το μέλλον. Έρχεται αρκετά σύντομα."

Άλμπερτ Αϊνστάιν

  • 1929 - Αρχίζει το μεγάλο Κραχ του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης και ακολουθεί η κατάρρευση της δυτικής οικονομίας.

© 2002-2019 MEDIA2DAY