ΔΙΑΤΡΟΦΗΒΙΤΑΜΙΝΕΣ & ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

Φλαβονοειδή: Πού τα βρίσκουμε και πώς μας ωφελούν;

Δίνουν στα φρούτα και τα λαχανικά τα χρώματά τους και στην υγεία μας σημαντικά οφέλη. Ώρα να γνωρίσουμε τα ευεργετικά φλαβονοειδή.

Φλαβονοειδή: Πού τα βρίσκουμε και πώς μας ωφελούν;

Τα φλαβονοειδή αποτελούν για ουσίες που βρίσκονται μόνο στα φυτά και αποτελούν τμήμα των αμυντικών  μηχανισμών τους, προσφέροντάς τους ανόσια σε μύκητες, έντομα και άλλους επιβλαβείς οργανισμούς. Ανήκουν στην ευρύτερη οικογένεια των φυτοχημικών συστατικών, για την οποία σας είχαμε μιλήσει εκτενώς εδώ

Η οικογένεια των φλαβονοειδών

Φλαβόνες: Τις βρίσκουμε στο σέλερι, τον μαϊντανό, σε διάφορα μπαχαρικά και στις καυτερές πιπεριές. Οι φλαβόνες έχουν αντιοξειδωτικά οφέλη και παρατείνουν τον μεταβολισμό των φαρμάκων.

Ανθοκυανιδίνες: Τις βρίσκουμε στα κόκκινα, μωβ και μπλε μούρα, στο ρόδι, στα δαμάσκηνα, στο κόκκινο κρασί και στα κόκκινα και μωβ σταφύλια. Έχουν οφέλη για την καρδιά, αντιοξειδωτική δράση και βοηθούν στην πρόληψη του διαβήτη και της παχυσαρκίας.

Φλαβανόνες: Βρίσκονται σε μεγάλη συγκέντρωση στα εσπεριδοειδή και οφελούν την καρδιακή υγεία, ενώ συμβάλλουν στην χαλάρωση και έχουν έντονες αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Ισοφλαβόνες: Τις βρίσκουμε σε υψηλή συγκέντρωση στη σόγια και στα προϊόντα σόγιας, καθώς επίσης και στα όσπρια. Φαίνεται να συμβάλλουν στην μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης καρκίνου που σχετίζεται με τις ορμόνες (καρκίνος του μαστού, ενδομήτριος και προστάτη). Μελετώνται επίσης ως τρόπος θεραπείας των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης.

Φλαβονόλες: Βρίσκονται στα κρεμμύδια, τα πράσα, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο, το μπρόκο, το τσάι, τα μούρα, τα φασόλια και τα μήλα. Η φλαβονόλη κερσετίνη δρα ως αντισταμινικό ανακουφίζοντας από την αλλεργική ρινίτιδα και έχει έντονες αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ η φλαβονόλη κεμπφερόλη έχει έντονη αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση για την πρόληψη ασθενειών.

Φλαβανόλες: Βρίσκονται στο κακάο, τα σταφύλια, τα μήλα, τα μούρα, τα φασόλια και το κόκκινο κρασί και χωρίζονται στις κατεχίνες και τις ταννίνες. Οι κατεχίνες μπορεί να βοηθούν στα συμπτώματα της χρόνιας κόπωσης, ενώ συνδέονται με την καρδιαγγειακή και νευρολογική υγεία.

Τι κερδίζουμε από την κατανάλωσή τους;

Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φλαβονοειδή συνολικά σχετίζεται με μακροζωία, έλεγχο του βάρους, προστασία της καρδιαγγειακής υγείας, πρόληψη του διαβήτη και του καρκίνου και πρόληψη νόσων που σχετίζονται με την εκφύλιση των νευρώνων όπως η νόσος Πάρκινσον και η άνοια.

Τι πρέπει να προσέχουμε

Η κατανάλωσή τους στην φυσική τους μορφή έχει κάποιους περιορισμούς. Το μαγείρεμα και η αποθήκευση των τροφίμων που τα περιέχουν αλλάζει την σύστασή τους. Για παράδειγμα τα κρεμμύδια σε θερμοκρασία δωματίου χάνουν μέχρι και το 1/3 της περιεκτικότητάς τους σε φλαβονοειδή μέσα σε δύο εβδομάδες, ενώ μέχρι και το 80% των φλαβονοειδών χάνονται κατά το μαγείρεμα. Ένας τρόπος να καταλάβουμε αν οι τροφές έχουν χάσει τα συστατικά αυτά είναι το χρώμα τους: αν αρχίζει να ξεθωριάζει με το μαγείρεμα ή το βράσιμο, τότε τα φυτοχημικά συστατικά μειώνονται.

Τέλος, τα φλαβονοειδή βρίσκονται σε μεγάλη συγκέντρωση στις φλούδες και τα εξωτερικά μέρη φρούτων και λαχανικών. Για αυτόν τον λόγο, καλό είναι να μην τα κόβουμε αρκετές ώρες πριν τα καταναλώσουμε.

Πηγή: Livescience.com

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Κείνος που στ’ αληθινά αγαπά το Λαό δε γίνεται ποτέ αρχηγός του, γίνεται υπηρέτης του."

Μενέλαος Λουντέμης

  • 1944 - Το HMAS Australia χτυπήθηκε κατά την πρώτη επίθεση Καμικάζι. 30 άντρες σκοτώθηκαν, μεταξύ των οποίων και ο διοικητής του πλοίου. (Β' Παγκόσμιος Πόλεμος)
    1972 - Ένα NAMC YS-11A της Ολυμπιακής Αεροπορίας συνετρίβη στις ακτές της Βούλας Αττικής. 37 από τους επιβαίνοντες πνίγηκαν, ενώ 19 κατάφεραν να σωθούν φτάνοντας στην ακτή.

© 2002-2019 MEDIA2DAY