Malcolm McLaren: Τίτλοι τέλους για τον «πατέρα» του punk

Μάνατζερ, σκηνοθέτης, εικαστικός, συγγραφέας, δημιουργικός διευθυντής, σχεδιαστής μόδας, κινηματογραφικός παραγωγός και... υποψήφιος δήμαρχος, ο Malcolm McLaren «έφυγε» αφήνοντας παρακαταθήκη ένα πολύπλευρο και μοναδικό έργο.
Malcolm McLaren: Τίτλοι τέλους για τον «πατέρα» του punk
Όσοι θυμούνται τον McLaren μόνο ως μάνατζερ του θρυλικού punk συγκροτήματος Sex Pistols, μάλλον αγνοούν το πολύπλευρo ταλέντο και την μοναδική προσωπικότητα ενός ανθρώπου, ο οποίος όχι μόνο ίδρυσε την punk σκηνή στην Αγγλία, αλλά ανταποκρίθηκε και σε ένα πλήθος άλλων δραστηριοτήτων, με χαρακτηριστική άνεση και επιτυχία.

Εισηγητής ετερόκλητων μουσικών ειδών, συνεργάτης του Steven Spielberg, σκηνοθέτης, εικαστικός καλλιτέχνης, Dj, συγγραφέας, δημιουργικός διευθυντής σε διαφημιστικές εταιρείες, σχεδιαστής μόδας, υποψήφιος δήμαρχος (!) Λονδίνου και παραγωγός ταινιών, όπως το "Fast Food Nation", ήταν μερικές μόνο από τις δραστηριότητες του πολυπράγμονος McLaren.

Γεννημένος στο βόρειο Λονδίνο και αφού παράτησε αρκετές σχολές Καλών Τεχνών, έγινε γνωστός στις αρχές της δεκαετίας του ’70 όταν έπεισε το αμερικάνικο συγκρότημα The New York Dolls να τον προσλάβει σαν μάνατζερ. Έχοντας εντρυφήσει στην punk κουλτούρα της Νέας Υόρκης, επέστρεψε στην πατρίδα του με απώτερο στόχο να ξεκινήσει την δικιά του punk επανάσταση. Έχοντας στο πλευρό του την διάσημη σχεδιάστρια μόδας Vivien Westwood, ίδρυσε το περίφημο Sex Fetish Shop στην King Road του Λονδίνου και «συναρμολόγησε» ουσιαστικά τους Sex Pistols επιλέγοντας τυχαία πελάτες του μαγαζιού. Η αρχή είχε ήδη γίνει.



Έχοντας την δικιά του φιλοσοφία για το πώς μπορεί να γίνει κανείς διάσημος και γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τα κόλπα και την τεχνική για να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των πρωτοσέλιδων του Τύπου, κατάφερε να μετατρέψει τέσσερεις ρακένδυτους αλήτες, σε συγκρότημα- θρύλο, που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή. Μπορεί η καριέρα τους να ήταν σύντομη, αλλά επηρέασαν δεκάδες συγκροτήματα που τους διαδέχτηκαν. Οι ομηρικοί καβγάδες του McLaren με τον τραγουδιστή John Lydon – κατά κόσμο Johnny Rotten- οδήγησε στην διάλυση του συγκροτήματος το 1978 και αποτέλεσαν αφετηρία για δεκάδες δικαστικές διαμάχες.

Την δεκαετία του ’80, ο McLaren κυκλοφόρησε έναν από τους πρώτους hip hop δίσκους (Dutch Rock, 1983) και προσλήφθηκε ως μάνατζερ για το διάσημο ραπ συγκρότημα της εποχής Bow Wow Wow.

Για δύο σχεδόν δεκαετίες παρέμεινε ενεργός εισηγητής σε συνέδρια και πολιτιστικός σχολιαστής για αρκετές τηλεοπτικές εκπομπές και το 2000 σε μια κίνηση – έκπληξη, δήλωσε ότι θα θέσει υποψηφιότητα για την θέση του δημάρχου του Λονδίνου. Πολλοί απόρησαν, μερικοί εξοργίστηκαν. Όλοι όμως συνειδητοποίησαν ότι η κίνησή του αυτή δεν ήταν καθόλου, μα καθόλου περίεργη.

Τα επόμενα χρόνια συνέχισε να ασχολείται με την τέχνη σε οποιαδήποτε μορφή της. Το 2006 ήταν συμπαραγωγός στην ταινία Fast Food Nation, η οποία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας θετικές κριτικές, ενώ την ίδια περίοδο μια σειρά από έργα ζωγραφικής του προβλήθηκαν σε γιγαντοοθόνη στην Times Square της Νέας Υόρκης. Έκτοτε συμμετείχε σε αρκετές τηλεοπτικές εκπομπές σαν καλεσμένος, ενώ την ίδια περίοδο, ο καρπός του γάμου του με την Vivienne Westwood, Joe Corre, δημιούργησε την διάσημη αλυσίδα sexy εσωρούχων Agent Provocateur.

Ο θάνατος του McLaren συγκλόνισε τον καλλιτεχνικό κόσμο του Λονδίνου – και όχι μόνο. Η πρώην σύζυγός του δήλωσε πως «ήταν ένας χαρισματικός άνθρωπος, ιδιαίτερος και ταλαντούχος», ενώ ο χρονογράφος της αγγλικής Punk σκηνής Jon Savage έγραψε πως «χωρίς τον Malcolm δεν θα υπήρχε η αγγλική Punk. Αυτό που κατάφερε να κάνει με την μόδα και την μουσική ήταν φοβερό». Ο πρώην μπασίστας των The Stone Roses και νυν μέλος των Primal Scream Mani Mountfield έπλεξε και αυτός το εγκώμιο του McLaren: «Αυτό που ξεκίνησε ο Malcolm και οι Sex Pistols ήταν μια γενιά μουσικών που είχε τα κότσια (sic) να σκέφτεται για τον εαυτό της και να προκαλεί τους πάντες και τα πάντα».



R.I.P Malcolm and May God Always Save the Queen

Νικόλας Γεωργιακώδης

Πηγές: Toronto Sun, Irish Times
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v