Τι τύπος… κινητού είστε;

Candybar, clamshell, slider ή touchscreen; Μια ματιά σε όλες τις σχεδιαστικές κατηγορίες κινητών τηλεφώνων και συγκεκριμένες value-for-money προτάσεις για κάθε μία από αυτές.
Τι τύπος… κινητού είστε;
του Πάρη Καπράλου

Τα δύο ουσιαστικότερα κριτήρια επιλογής μιας συσκευής κινητού τηλεφώνου είναι η εμφάνιση και η ευχρηστία. Όλα τ' άλλα ακολουθούν και μάλιστα σε μεγάλη απόσταση. Όποιος σας πει το αντίθετο είναι άξιος της μοίρας του αλλά όχι της δικής σας.

Υπάρχει μία καίρια παρανόηση στον χώρο της τεχνολογίας που διχάζει τους χρήστες συσκευών -κινητών τηλεφώνων και άλλων- η οποία αφορά την υποτιθέμενη αντιστρόφως ανάλογη σχέση της ποιότητας και της εμφάνισης των συσκευών. Το “έγκλημα” συντελέστηκε με την εμπλοκή άσχετων brands στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας, γνωστών ιδίως από τον χώρο της μόδας. Ρόλο, βέβαια, έπαιξε και η παρερμηνεία, εκ μέρους κάποιων φωστήρων του marketing, της διαπίστωσης ότι "ο καλόγουστος καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται για την τεχνολογία". Χρειάστηκε να περάσουν τέσσερα χρόνια μέχρι οι εταιρείες να κατανοήσουν ότι ο καλόγουστος καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται μεν για τα κυκλώματα που αποτελούν ένα κινητό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αποζητά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε μία συσκευή.

Από το 2008 και εξής ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών οξύνθηκε καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι εξοικειώνονται με τη τεχνολογία. Ολοένα και περισσότεροι χρήστες απαιτούν ευχρηστία και καλή εμφάνιση συνδυασμένη με ποιοτικά χαρακτηριστικά, στέλνοντας με χαρακτηριστική ευκολία στον κάλαθο των ...αζήτητων τα τηλέφωνα εκείνα που, ναι μεν έχουν άριστα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, αλλά είναι δύσχρηστα, ή αντίστροφα είναι πολύ εύχρηστα και όμορφα αλλά δεν προσφέρουν καν βασικές δυνατότητες.

Στο επίπεδο της ευχρηστίας τον σημαντικότερο ρόλο δεν παίζει τόσο ο εργονομικός σχεδιασμός αλλά οι προσωπικές ανάγκες, τα ζητούμενα του κάθε χρήστη. Συνήθως -και σε πείσμα των εταιρειών που προκρίνουν τον διαχωρισμό των συσκευών σε fashion, entertainment, simple use- οι χρήστες κοιτούν το είδος του κινητού όχι με βάση τα προβαλλόμενα χαρακτηριστικά από το marketing, αλλά τον βασικό σχεδιασμό του που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας του.

Έτσι, υπάρχουν οι άνθρωποι που θα “ερωτευτούν” ένα clamshell κινητό από τον τρόπο που ανοίγει και την άνεση που τους προσφέρει, άλλοι που θα προκρίνουν την απλότητα και γρήγορη πρόσβαση που τους προσφέρει ένα candybar, ενώ κάποιοι άλλοι δεν έχουν μάτια παρά μόνο για τα sliders. Όλοι, βεβαίως, κατά καιρούς έχουμε ερωτευτεί το μαγικό άγγιγμα ενός touchscreen, όσο κι αν γνωρίζουμε κατά βάθος ότι ο χειρισμός του μπορεί να είναι προβληματικός.

Κάθε σχεδιαστική κατηγορία από τις παραπάνω έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της, στα οποία θα αναφερθούμε συνοπτικά στο σημερινό μας αφιέρωμα, με στόχο όλους εσάς που θα θέλατε να δοκιμάσετε κάτι διαφορετικό από το κινητό που χρησιμοποιείτε μέχρι σήμερα.

Candybars
Το πρώτο κινητό τηλέφωνο που αποτελείτο από ένα κομμάτι και φιλοδοξούσε να είναι φορητό -αν και στη πραγματικότητα, με το μήκος των 25 εκατοστών και το βάρος των 800 γραμμαρίων μάλλον “αφόρητο” ήταν βγήκε στην αγορά το 1983- ήταν το DynaTAC 8000X της Motorola (φωτο), και φυσικά δεν ανήκε σε καμία από τις κατηγορίες που προδιαγράψαμε. Τα πρώτα κινητά τηλέφωνα που ανήκαν σε μια από τις κατηγορίες που υπάρχουν μέχρι σήμερα, με παρόμοια μορφή με τα σημερινά, ήταν τα Candybars, που λανσαρίστηκαν από τις Nokia, Motorola και Ericsson μεταξύ των ετών 1993 και 1996. Τα σημερινά Candybars, βέβαια, δεν έχουν και πολύ σχέση με εκείνα, καθώς είναι εξαιρετικά χαμηλού βάρους, απλά σε εμφάνιση που βολεύουν κυρίως όσους αντιμετωπίζουν το κινητό τηλέφωνο ως συσκευή επικοινωνίας και λιγότερο ως πλατφόρμα ψυχαγωγίας. Αντίθετα με τους προγόνους τους έχουν μόνο εσωτερική κεραία, και ελάχιστα εξ αυτών είναι Smartphones, αφού η μικρών διαστάσεων οθόνη δεν βολεύει για την διαχείριση υπηρεσιών δεδομένων.

Η φήμη τους σχετικά με την καλύτερη αντοχή τους στις φθορές είναι σωστή, όχι επειδή είναι πιο ανθεκτικά ή από καλύτερα υλικά -όπως συχνά ακούω από χρήστες που τα “λατρεύουν”- αλλά επειδή το μονοκόμματο της κατασκευής τους τα αφήνει λιγότερο εκτεθειμένα σε μηχανικές βλάβες στις οποίες είναι επιρρεπείς οι συσκευές με κινητά μέρη, σε βλάβες από χτυπήματα και πτώσεις. Είναι, δηλαδή, πιο ανθεκτικά επειδή η προσπάθεια των κατασκευαστών να τα μικρύνουν πολύ σε όγκο τους έχει αναγκάσει να περιλαμβάνουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα σε αριθμό, και άρα δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να “ξεκολλήσουν” με μια πτώση, αλλά και επειδή το σχήμα τους δίνει καλύτερη λαβή στο χέρι και πιο στιβαρό κράτημα. Επιπλέον, συνήθως έχουν βελτιωμένη αυτονομία μπαταρίας, ακριβώς επειδή τα περισσότερα κυκλώματα είναι ενσωματωμένα σε ένα ή έστω σε κατά το δυνατόν λιγότερα εξαρτήματα, και συνεπώς δεν είναι ενεργοβόρα, αλλά και επειδή η μικρή οθόνη τους καταναλώνει πραγματικά ελάχιστη ενέργεια.

Clamshell
Έτσι αποκαλούνται τα κινητά τηλέφωνα που “διπλώνουν”. Ονομάστηκαν έτσι επειδή θυμίζουν όστρακα που κλείνουν (shell = όστρακο) και επειδή ο σχεδιασμός της “κλείδωσής” τους στα πρώτα μοντέλα ακολούθησε τους κανόνες που έχει η ανάλογη άρθρωση στα οστρακοειδή. Πρώτο και πολύ δοξασμένο τηλέφωνο αυτής της κατηγορίας ήταν το Motorola Startac που κυκλοφόρησε το 1996 (φωτο). Έκτοτε και για πολλά χρόνια τα clamshells κράτησαν τη πρωτοκαθεδρία σε νέα μοντέλα με τεχνολογίες αιχμής. Τα περισσότερα κινητά αυτού του τύπου που έχουν κυκλοφορήσει τον τελευταίο χρόνο είναι απλές συσκευές με περιορισμένα χαρακτηριστικά, όμορφες, εύχρηστες και μάλλον φθηνές.

Το πλεονέκτημα του σχεδιασμού τόσο παλιότερα όσο και σήμερα είναι ο όγκος τους, ο οποίος, αν και δεν είναι ο μικρότερος δυνατός, παράγει καμπύλες τέτοιου είδους που δύσκολα τσαλακώνουν μία τσέπη, ή γδέρνεται η επιφάνεια τους από άλλα αντικείμενα σε μία τσάντα. Είναι ιδανικά επίσης ως ρολόγια τσέπης -μην το γελάτε- αφού δεν χρειάζεται να τα ανοίξει κάποιος για να δει την ώρα, ενώ ο σχεδιασμός των clamshells προστατεύει από φθορές τόσο το πληκτρολόγιο όσο και την οθόνη. Το μειονέκτημά τους αφορά συνήθως τη λαβή τους: Οι περισσότεροι χρήστες δεν κρατούν με σιγουριά ένα τέτοιο τηλέφωνο ενώ μιλούν, ακριβώς εξαιτίας του καμπυλόγραμμου πλαισίου, ενώ έχουν αποδειχθεί πολύ πιο ευπαθή στις πτώσεις συγκρινόμενα με άλλες σχεδιαστικές κατηγορίες.

Sliders
Τα sliders εμφανίστηκαν τα πρώτα χρόνια της νέας χιλιετίας και είναι κυρίως ασιατική εφεύρεση που υιοθετήθηκε άμεσα από το σύνολο τον κατασκευαστών ως εναλλακτικός -στους μέχρι τότε υπάρχοντες- σχεδιασμός. Πιο στιβαρά από τα clamshells, αν και αποτελούνται επίσης από δύο μέρη που το ένα ολισθαίνει πάνω στο άλλο, προσφέρουν καλύτερη λαβή.

Τα sliders ευτύχησαν να είναι προτιμώμενος σχεδιασμός για το λανσάρισμα μιας σειράς νέων χαρακτηριστικών και πολλών smartphones, αφού συνήθως το πάνω μέρος -και το μεγαλύτερο πρακτικά σε ορατό εμβαδό- μπορεί στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού να είναι ολόκληρο μία οθόνη.

Τα μειονεκτήματα των sliders δεν αφορούν όλη την κατηγορία, αλλά ορισμένες περιπτώσεις. Κάθε χρόνο εμφανίζονται κάποια sliders με προβληματική αποκάλυψη του πληκτρολογίου –ακόμα κι όταν η συσκευή είναι ανοικτή, το πληκτρολόγιο, το οποίο βρίσκεται στο κάτω μέρος, δεν αποκαλύπτεται εντελώς με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η πληκτρολόγηση. Επιπλέον, πάντοτε ο ορισμός των λειτουργιών των 2 – 5 πλήκτρων που συνήθως υπάρχουν στο πάνω μέρος, δηλαδή σε αυτό που βρίσκεται η οθόνη, ώστε ο κάτοχος τους να μπορεί να χειρίζεται το τηλέφωνο χωρίς να το ανοίξει για απλές λειτουργίες, αποτελεί πονοκέφαλο για τους κατασκευαστές οι οποίοι ανταγωνίζονται για να προσθέσουν ολοένα και περισσότερες λειτουργίες μέσα από έξυπνα σχεδιασμένα “μενού”.

Σε κάθε περίπτωση ο καλύτερος σύμβουλος για την αγορά κινητού είναι ο εαυτός σας. Πιάστε το κινητό και δείτε αν μπορείτε να μιλήστε άνετα όταν το φέρνετε στο αυτί σας. Προσπαθήσετε να πληκτρολογήστε κάτι, σφίξτε το στο χέρι σας και κρίνετε πόσο στιβαρή κατασκευή είναι με βάση το κατά πόσον σας δίνει την εντύπωση ότι συμπιέζεται με το παραμικρό ή όχι. Εμείς σας παρουσιάζουμε ενδεικτικά μερικά από τα καλύτερα κινητά σε όλες τις σχεδιαστικές κατηγορίες που περιγράψαμε. Για κάθε κατηγορία θα βρείτε στο αφιέρωμά μας, στα Σχετικά Άρθρα, το κορυφαίο μοντέλο της κατηγορίας και το πιο φθηνό αλλά τίμιο κινητό. Στο αφιέρωμά μας δεν περιλαμβάνονται Smartphones: Αυτά ακολουθούν ποικίλους σχεδιασμούς ανάλογα με τα προσδοκώμενα κάθε κατασκευαστή / χρήστη και δεν συνιστούν -σχεδιαστικά μιλώντας- κατηγορία.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v