SPECIALSΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Βίντεο-Προβολείς: Δείτε τα… αλλιώς

Η προβολή ταινιών, αγώνων αλλά και επαγγελματικών παρουσιάσεων αποκτά εντυπωσιακές διαστάσεις μέσα από την λάμπα ενός προτζέκτορα. Ξεχωρίζουμε τους πέντε καλύτερους προβολείς της αγοράς και εξηγούμε τα πάντα γύρω από την χρήση και τα μυστικά τους ...για να μην σας πιάσουν αδιάβαστους.

Βίντεο-Προβολείς: Δείτε τα… αλλιώς

του Πάρη Καπράλου

Υπάρχουν κάποιες κατηγορίες προϊόντων που η πραγματική αξία τους βρίσκεται είτε στα φθηνά μοντέλα είτε στα πολύ ακριβά. Μία τέτοια περίπτωση είναι και οι προβολείς. Για απλές χρήσεις δεν αξίζει να προτιμήσετε ένα μοντέλο μέσης τιμής -εκτός κι αν αυτό καλύπτει ένα πολύ ειδικό ζητούμενο. Το κριτήριο δεν είναι αν μπορείτε να «σηκώσετε» το κόστος, αλλά πόση χρησιμότητα πραγματικά σας προσφέρει.

Στο σημερινό άρθρο δεν θα παρουσιάσουμε -παρά τους ανάλογους ισχυρισμούς των εταιρειών- μοντέλα κορυφής, αλλά οικονομικά πλην τίμια μοντέλα προβολέων που δίνονται για μικρής κλίμακας προβολές και για επαγγελματικές παρουσιάσεις.

Σε αυτή την κατηγορία προϊόντος τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει κάποιος να προσέξει δεν είναι πολλά αλλά είναι σημαντικά. Το σημαντικότερο εξάρτημα της συσκευής είναι η λάμπα προβολής και ως εκ τούτου θα σταθούμε λίγο στις επικρατούσες τεχνολογίες. Εδώ και αρκετά χρόνια οι τεχνολογίες σε αυτόν τον τομέα είναι δύο: LΕD & DLP. Η απόδοση των προβολέων LCD, σε σχέση με την καθαρότητα, το εύρος, την φωτεινότητα και την αντίθεση των χρωμάτων, θεωρείται πολύ καλύτερη από την DLP για βιντεο-προβολές, αλλά λιγότερο καλή για στατικές προβολές. Ο λόγος είναι ότι ενώ η αναπαραγωγή των χρωμάτων είναι καλύτερη με LCD, καθώς στην τεχνολογία LΕD διατίθεται μεγαλύτερη παλέτα χρωμάτων που παρέχει πιο ζωντανά και φυσικά χρώματα, οι προβολείς LCD παράγουν σκούρα χρώματα μέσω αναλογικών αποχρώσεων του γκρι, ενώ οι DLP μπορούν να παράγουν αποχρώσεις του γκρι μόνο με την χρήση ψηφιακών αποχρώσεων και παρουσιάζουν πολύ καλύτερα “μαύρα”, καθώς το μαύρο που προβάλλουν δεν είναι απλά “έλλειψη” φωτός, αλλά χρωματική αποτύπωσή του.

Μία άλλη σημαντική διαφορά των δύο τεχνολογιών είναι η διάρκεια ζωής του λαμπτήρα προβολής. Οι προβολείς LCD είναι περισσότερο αποδοτικοί όταν η μέτρηση γίνεται σε "lumen ανά watt" ισχύος λυχνίας. Αυτό σημαίνει μικρότερη κατανάλωση ενέργειας, μικρότερο θόρυβο λόγω του ανεμιστήρα και μεγαλύτερη διάρκειας ζωής για τις λυχνίες. Παρόλα αυτά, είναι γνωστό ότι η ποιότητα των LCD panels υποβαθμίζεται γρήγορα εξαιτίας φθοράς λόγω εντατικής έκθεσης των LCD panels σε υπεριώδες φως και ότι η διάρκεια ζωής του panel μπορεί να επεκταθεί σε σημαντικό βαθμό με τη μείωση της στάθμης του φωτός και της θέρμανσης, πράγμα που, βεβαίως, σημαίνει εθελοντική υποβάθμιση της ποιότητας προβολής. Έτσι σχεδόν ποτέ δεν θα συναντήσετε μοντέλα LCD με πάνω από 10.000 ώρες αντοχής λαμπτήρα, ενώ θα συναντήσετε ορισμένα μοντέλα DLP με 20.000 ώρες.

Η απάντηση στην εύλογη ερώτηση “τι γίνεται μετά;” είναι πως η λάμπα αλλάζει, αλλά είναι το πιο κοστοβόρο εξάρτημα του μηχανήματος και -στην φθηνή κατηγορία- καμιά φορά ίσως είναι πιο πρόσφορο να αγοράσετε νέο μηχάνημα. Αξίζει να σημειωθεί δε, ότι οι εταιρείες μετρούν αυτές τις “ώρες” υπό συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργίας, οι οποίες δεν πληρούνται σχεδόν ποτέ σε ένα φυσιολογικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα αυτές οι “ώρες” να είναι περίπου κατά 10 – 20% λιγότερες, αν θέλετε να είστε σίγουροι για την άριστη ποιότητα. Βεβαίως η απόκλιση κατόπιν αυτού του ορίου δεν είναι τραγική.

Οι φθηνότεροι προβολείς εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες μηχανημάτων: φορητά και business. Οι φορητοί προβολείς δίνουν έμφαση στη μείωση του όγκου και, κατά το δυνατόν του βάρους, και βεβαίως στην συνδεσιμότητα, ενώ αντίθετα οι business -αν και φροντίζουν επίσης να είναι μεταφέρσιμοι- ρίχνουν μεγαλύτερο βάρος στην βελτιστοποίηση των προβαλλόμενων αντικειμένων, είτε αυτά είναι φωτογραφίες είτε είναι βίντεο, πλούσια σε γραφικά περιβάλλοντα.

Κάτι που είναι καλό να προσέξετε, πέρα από τις επιδόσεις του προς αγορά μηχανήματος, είναι οι αποστάσεις. Στους προβολείς δύο διαφορετικά είδη απόστασης έχουν ιδιαίτερη σημασία: Εστιακή Απόσταση (ελάχιστη / μέγιστη) και Διαγώνιος Οθόνης (ελάχιστη / μέγιστη). Η Εστιακή Απόσταση μας δείχνει πόσο κοντά -κατ' ελάχιστο- ή μακριά -κατά μέγιστο- μπορεί να βρίσκεται ο φακός του μηχανήματος από την επιφάνεια στην οποία γίνεται η προβολή. Η Διαγώνιος Οθόνης φανερώνει πόσο μεγάλη μπορεί να είναι προβολή κατ' ελάχιστο ή κατά μέγιστο. Ο λόγος που μετράμε την διαγώνιο, και όχι π.χ. τις διαστάσεις του κάδρου, είναι ότι οι διαστάσεις μπορεί να αλλάξουν με βάση την μορφή της προβαλλόμενης εικόνας (π.χ. 4:3, 16:9, κλπ). Θα πρέπει να υπογραμμίσω εδώ ότι αυτά τα δύο μεγέθη δε μπορούν να παραβιαστούν χωρίς απαράδεκτη απόκλιση στην ποιότητα προβολής. Αν προσπαθήσετε να λειτουργήσετε τον προβολέα σε μικρότερη ή μεγαλύτερη εστιακή απόσταση από αυτήν που προβλέπει ο κατασκευαστής δεν θα μπορέσετε ποτέ να “νετάρετε” (δηλαδή να ρυθμίσετε την καθαρότητα εστίασης) τον φακό και θα έχετε εικόνα με θόρυβο, ενώ προφανώς ο φακός δεν δίνει ρύθμιση για μεγαλύτερο “κάδρο” από την διαγώνια που αναγράφεται στις προδιαγραφές.

Τέλος, είναι σημαντικό να κοιτάξετε τα επίπεδα θορύβου που παράγονται (θα τα βρείτε σε dB, “ντεσιμπέλ”). Όσο χαμηλότερη είναι αυτή η μονάδα τόσο το καλύτερο. Εκτός από την ενόχληση που προκαλεί ο θόρυβος, μας λέει ότι το μηχάνημα θερμαίνεται πολύ και απαιτεί έντονη απαγωγή θερμότητας για να λειτουργήσει. Αυτό δεν είναι καλό για την υγεία και μακροζωία της λάμπας.

Όπως πάντα σας προτρέπω να ρωτήσετε σε τι ακριβώς συνίσταται η εγγύηση του κατασκευαστή πριν αγοράσετε φθηνό ή ακριβότερο προβολέα. Αν στη συγκεκριμένη περίπτωση η απάντηση είναι μία και όχι δύο, ξαναρωτήστε! Λογικά θα πρέπει να πάρετε μία απάντηση που αφορά τη λάμπα και άλλη μία που αφορά το υπόλοιπο μηχάνημα -δηλαδή την ηλεκτρομηχανική διάταξη. Λογικά αν η λάμπα δυσλειτουργήσει μέσα σε κάποιο χρονικό διάστημα από την αγορά του μηχανήματος θα πρέπει να αντικαθίσταται. Η εγγύηση για το μηχάνημα -ανάλογα με τον κατασκευαστή- είναι από 2 ως 5 χρόνια στη φθηνή κατηγορία.

Στα Σχετικά Άρθρα του Αφιερώματος θα δείτε τις προτάσεις μας για τους πιο value-for-money βίντεο-προβολείς της αγοράς.



άρθρα αφιερώματος

"Η ταπεινοφροσύνη δεν είναι υποκατάστατο για τον καλό χαρακτήρα."

Fran Lebowitz, Αμερικανίδα δημοσιογράφος & συγγραφέας

  • 1066 -Ο Γουλιέλμος ο Κατακτητής εισβάλλει στην Αγγλία (Μάχη του Χέιστινγκς).
    1396- Ο χριστιανικός στρατός ηττάται στη Νικόπολη από τους Οθωμανούς του Βαγιαζήτ Α΄.
    1538 - Ναυμαχία της Πρέβεζας. Ήττα των Ισπανών από τον οθωμανικό στόλο υπό τον Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα.
    1867 - Οι ΗΠΑ αναλαμβάνουν τον έλεγχο της ατόλλης Μίντγουαιη.
    1998 - Ιδρύεται η Google .

© 2002-2020 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2