ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΖΩΗ

Τα 5 στάδια της απώλειας και πώς θα τα περάσεις

Αν βιώνεις μια μεγάλη απώλεια και ανησυχείς ότι τρελαίνεσαι, αυτή η εξήγηση του τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό σου ίσως σε καθησυχάσει κάπως.

Τα 5 στάδια της απώλειας και πώς θα τα περάσεις

της Ηρώς Κουνάδη

Για να το θέσουμε απλά, αυτό που ίσως έχεις ακούσει να αναφέρεται ως πέντε στάδια του πένθους ή της απώλειας είναι οι διεργασίες που συμβαίνουν στο δυστυχισμένο μυαλουδάκι σου όταν χάνεις κάποιον –εξαιτίας θανάτου, χωρισμού και πάει λέγοντας. Είναι, ας πούμε, το τούνελ μέσα από το οποίο θα χρειαστεί να περάσεις για να βγεις, μεταφορικά μιλώντας, ξανά στο φως –και να μπορέσεις να συνεχίσεις τη ζωή σου.

Η διαδικασία σίγουρα δεν είναι ευχάριστη, είναι όμως η απόδειξη ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι με κάποιον θαυμαστό τρόπο προγραμματισμένος να αντέχει και να προσαρμόζεται διαρκώς σε νέες συνθήκες. Αν, λοιπόν, βιώνεις μια απώλεια, τα στάδια από τα οποία θα περάσεις τις επόμενες εβδομάδες είναι τα εξής:

Στάδιο 1ο: Η άρνηση

Από το «δεν το πιστεύω, δε μου συμβαίνει» μέχρι το «όλα καλά, μια χαρά είμαι, θα το ξεπεράσω γρήγορα» ένα συναισθηματικό μούδιασμα δρόμος. Το ότι δε νιώθεις τίποτα είναι αμυντικός μηχανισμός, τον οποίο ενεργοποιεί ο εγκέφαλός σου για να προλάβει να επεξεργαστεί τα καινούρια δεδομένα χωρίς να κάνεις καμιά τρέλα. Κάπως σαν να πατάει παύση λειτουργιών, σκέψου το.

Στάδιο 2ο: Ο θυμός

Όταν η παύση λειτουργιών αναστέλλεται, όλο το συσσωρευμένο, καταπιεσμένο συναίσθημα έρχεται στην επιφάνεια με μια μεγάλη έκρηξη, και εκφράζεται σαν θυμός. Τυφλός θυμός, ή θυμός που εκείνη την ώρα σου φαίνεται πολύ λογικό να είναι πολύ συγκεκριμένα στοχευμένος: Αν έχασες κάποιον που πέθανε, φταίει ο γιατρός που μπορούσε να τον σώσει και δεν το έκανε, αν χώρισες φταίνε αυτοί οι βλάκες οι φίλοι της που ποτέ δε σε συμπάθησαν, και πάει λέγοντας. Φυσιολογικότατο είναι επίσης να θυμώνεις και με εκείνον/η που σε άφησε −ναι, ακόμα και αν πέθανε, φταίει γιατί δεν πρόσεχε, σκέφτεσαι και νιώθεις τέρας. Μην ανησυχείς, θα σου περάσει.



Στάδιο 3ο: Η διαπραγμάτευση

Κι αφού ο θυμός σου περάσει, θα έρθουν οι τύψεις. Δεν φταίει κανείς άλλος, φταις εσύ και μόνο εσύ, που δεν έκανες αυτό, ή που έκανες εκείνο, που θα μπορούσες να τα έχεις κάνει όλα διαφορετικά και μακάρι να μπορούσες να γυρίσεις τον χρόνο πίσω. Αν πρόκειται για χωρισμό, σε αυτό το στάδιο είναι που θα προτείνεις να βρεθείτε, να μιλήσετε, να κάνετε παρέα, να δοκιμάσεις να παρηγορήσεις τον εαυτό σου με το παλιό χαζό «να ορίστε, δεν έχει αλλάξει τίποτα, αφού μπορώ να τον έχω ακόμα στη ζωή μου».

Στάδιο 4ο: Η κατάθλιψη

Καλωσήρθες στα χειρότερα. Όταν ο ορυμαγδός θυμού και τύψεων καταλαγιάσει, αυτό που σου μένει είναι σκέτη, αγνή θλίψη –θλίψη η οποία μπορεί, ανάλογα με το τι άνθρωπος είσαι, να σκεπάσει σαν πέπλο κάθε άλλη πτυχή της ζωής σου και να σε κάνει δυσλειτουργικό, ή απλώς στεναχωρημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Και στις δύο περιπτώσεις, περνάς το δυσκολότερο στάδιο της απώλειας, και είναι καλή ιδέα να το περάσεις με δικούς σου ανθρώπους γύρω σου. Βοηθάει –όχι να περάσει πιο γρήγορα, αλλά να το βιώσεις όσο το δυνατόν λιγότερο βαριά.



Στάδιο 5ο: Η αποδοχή

Αν είσαι εν γένει αισιόδοξος άνθρωπος, πιθανότατα πιστεύεις ότι αυτό είναι το στάδιο που είσαι ξανά χαρούμενος, η ανταμοιβή σου για όλα αυτά που πέρασες, το εκτυφλωτικό φως στο τέλος του τούνελ. Χωρίς να θέλουμε να σε απογοητεύσουμε, η αποδοχή είναι κάπως πιο αργή και σταθερή διαδικασία –και το κλειδί εδώ βρίσκεται στη λέξη διαδικασία. Είναι το στάδιο που ξεκινάς να ξαναστέκεσαι σιγά-σιγά στα πόδια σου, να συμβιβάζεσαι με τα νέα δεδομένα, να κάνεις ειρήνη με ό,τι σου συνέβη και να μαθαίνεις να ζεις διαφορετικά απ’ ό,τι ζούσες πριν. Είναι στάδιο που έχει κατά κανόνα ηρεμία –η οποία όμως δεν είναι γαλήνη− και μια τάση προς την απομόνωση, η οποία είναι επίσης εξαιρετικά φυσιολογική.

Σημαντική σημείωση: Τα στάδια δεν είναι πάντα διαδοχικά, μπορεί να έχουν μπρος-πίσω, ειδικά αν η απώλειά σου δεν σχετίζεται με θάνατο, άρα δεν είναι απαραίτητα οριστική. Χρονική διάρκεια, επίσης, δεν υπάρχει –μπορεί να διανύσεις τα στάδια του πένθους σε μέρες, εβδομάδες ή και μήνες. Αν το χρονικό διάστημα που έχεις περάσει χωρίς να συνέλθεις σε ανησυχεί, καλή ιδέα είναι να απευθυνθείς σε έναν ψυχολόγο –δες εδώ τι επιλογές έχεις δωρεάν

Αν και δεν μπορεί να θεωρηθεί εργαλείο διάγνωσης, αυτό το online τεστ μπορεί να σου δώσει μια εικόνα αν ο τρόπος με τον οποίο βιώνεις την απώλεια είναι ή όχι ανησυχητικός. 

σχετικά άρθρα

SPONSORED LINKS

"Αυτό που δε θέλει κανείς να ξέρει για τον εαυτό του καταλήγει να επέρχεται σαν πεπρωμένο."

Καρλ Γιούνγκ, 1875-1961, Ελβετός ψυχίατρος

  • 1862 - Έξωση του Όθωνα.

    1912 - Ο Ελληνικός Στρατός μπαίνει στην Κοζάνη.

© 2002-2018 MEDIA2DAY