ΤΕΧΝΕΣΘΕΑΤΡΟ - ΧΟΡΟΣ

Μια "κωμωδία" για την ερωτική επιθυμία στο ΔΘΠ

Ο Κύκλος του Έρωτα στο ΔΘΠ είναι μια κωμική και κυνική κριτική πάνω στην ερωτική επιθυμία, δια χειρός Θωμά Μοσχόπουλου.

Μια

Τι είναι ο έρωτας; Πόσο ταυτίζεται με την ερωτική επιθυμία και πόσο απατηλή είναι η λάμψη του μπροστά στη σωματικότητα; Το έργο του αυστριακού συγγραφέα Άρθουρ Σνίτσλερ, γραμμένο στη δεκαετία του 1890 και απαγορευμένο από την λογοκρισία αποτελεί μια κυνική- κωμική ματιά πάνω στα ερωτήματα αυτά που θα παραμείνουν επίκαιρα όσο οι άνθρωποι θα νιώθουν ερωτική έλξη. Δέκα στρέητ ζευγάρια συνευρίσκονται ερωτικά επί σκηνής. Σε κάθε ζευγάρι αντιστοιχεί μια ιστορία που σχετίζεται με την ερωτική πράξη, με την επιθυμία των δύο μερών και με την συναισθηματική σημασία που έχει (;) η επαφή για εκείνα.     

Η παράσταση του Θωμά Μοσχόπουλου αναδεικνύει υπέροχα την φρεσκάδα του κειμένου, προσθέτοντας σε αυτήν την εύστοχη σατιρική ματιά του σκηνοθέτη, η οποία είχε φανεί στο καταπληκτικό Μίστερο Μπούφο, αλλά και στις επιλογές του ως καλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου Πόρτα.

Στον Κύκλο του Έρωτα που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τις 3 Μαΐου, ο Μοσχόπουλος στήνει μια κυκλική παράσταση στην οποία οι συμμετοχές των χαρακτήρων σε περισσότερα από ένα ζευγάρια εκπέμπουν την αίσθηση του παροδικού και του προσπελάσιμου των σχέσεων, στις οποίες συχνά κυριαρχεί η φούρια της διαδικασίας. Η φούρια που δεν επιτρέπει τους χρόνους της αγάπης και της τρυφερότητας. Μέσα από τους γρήγορους ρυθμούς, ο θεατής εισπράττει με έναν ακόμη τρόπο τον κυνισμό της ερωτικής επιθυμίας.

Όπως όμως όλοι οι κυνισμοί, κρύβει ρομαντισμό: "Θα ήταν ωραίο να σου φίλαγα μόνο τα μάτια. Θα ήταν σχεδόν μια περιπέτεια”, λέει εντελώς απρόσμενα ένας από τους χαρακτήρες στο τέλος της παράστασης. Έτσι τελικά καταλαβαίνουμε ότι η περιγραφή του κειμένου και η θεατρική αφήγηση του σκηνοθέτη θα μπορούσαν να λειτουργούν και ως κριτική, ως ένα ευαίσθητο «παράπονο» για το πώς βιώνεται ο έρωτας, τότε και πώς σήμερα.

Το σκηνικό της παράστασης λειτουργεί αφαιρετικά αλλά αποτελεσματικά. Ξέφτια, κλωστές ή νήματα- πρώτη ύλη για ένα δυνάμει «πλεκτό» ή κατάλοιπο ενός αρραγούς υφαντού, οριοθετούν έναν μεγάλο κύκλο, αλλά ταυτόχρονα τον αφήνουν διάφανο. Εκεί περιέχονται  συναναστρεφόμενοι οι χαρακτήρες των ιστοριών μέχρι να έρθει η ώρα να παρουσιάσουν στους θεατές την ερωτική τους περιπέτεια. Μετά την ολοκλήρωσή της δεν μπαίνουν ξανά στον κύκλο, ούτε έχουν πια το ειλικρινές πάθος που απηύθυναν από το κέντρο της σκηνής. Μένουν εκτεθειμένοι στις δύο άκρες και «σχολιάζουν» την κυρίως δράση επαναλαμβάνοντας λέξεις και ατάκες από το δικό τους κομμάτι. Πια όμως, η εκφορά ακούγεται διαδικαστική, άνευρη. Έχουν πάρει αυτό που ήθελαν ή αυτό που τους αναλογούσε, και μια άλλη «αλήθεια» κυριαρχεί επάνω τους. Πόσο απωθητική είναι αυτή η απαθής αλήθεια!  Καλύτερα απλώς να μας φιλούσαν τα μάτια. Αυτό θα ήταν σχεδόν μια περιπέτεια.     

Ο Μοσχόπουλος έχει διαλέξει προσεκτικά και τους εξαιρετικούς ερμηνευτές του, κάθε ένας από τους οποίους πρωταγωνιστεί σε δύο ιστορίες. Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Αυγουστίνος Κούμουλος, Άννα Μάσχα, Κίττυ Παϊταζόγλου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Σίσσυ Τουμάση, Κώστας Φιλίππογλου, Νικόλας Παπαγιάννης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη και Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος.

Η απόδοσή τους είναι ουσιαστικός παράγοντας επιτυχίας αυτής της καλοκουρδισμένης ημικωμωδίας που ανέβηκε αργά, αλλά που ελπίζουμε να συνεχίσει και τη νέα σεζόν, ώστε να την δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι.

Δ. Γλ.   

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Το καλό πρέπει να το παίρνουμε όπου το βρίσκουμε."

Κωστής Παλαμάς, 1859-1943, Ποιητής

  • 1740 – Η Μαρία Θηρεσία αναλαμβάνει τον θρόνο της Αυστρίας.
    1827 - Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ναυμαχία του Ναυαρίνου.
    1922 - Έναρξη διαπραγματεύσεων για την Συνθήκη της Λωζάνης.

© 2002-2019 MEDIA2DAY