ΤΕΧΝΕΣΘΕΑΤΡΟ - ΧΟΡΟΣ

Μισά Μισά: Μια εξαιρετική κωμωδία με… μήνυμα

Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει ένα σύγχρονο έργο και χρησιμοποιεί την κωμωδία για να μιλήσει για δυσάρεστες όψεις της οικογενειακής και όχι μόνο καθημερινότητας.

Μισά Μισά: Μια εξαιρετική κωμωδία με… μήνυμα

Ίσως αυτό που λέγεται να είναι αλήθεια: Η κωμωδία είναι ένας άλλο τρόπος να δει κανείς την τραγική πλευρά των πραγμάτων. Ούτως ή άλλως το «δράμα» είναι εξασφαλισμένο αν υπάρχει το διακύβευμα και η κατάλληλη δομή για να πορευτούν μέσα της οι ήρωες.

Στην παράσταση Μισά-Μισά του Γιάννου Περλέγκα, που ανεβαίνει στο μικρό Γκλόρια ο σκηνοθέτης επιλέγει ένα σύγχρονο έργο των καταλανών Τζόρντι Σάντσεθ και Πεπ Άντον Γκόμεθ: Η κατάκοιτη μητέρα δύο αδελφών λειτουργεί ως βάρος για τις ζωές τους, ενώ οι ίδιοι παλινδρομούν ανάμεσα στην αγάπη και στο μίσος απέναντί της. Η ίδια δεν φαίνεται ποτέ επί σκηνής- οι θεατές ακούν μόνο τους δύο αδελφούς να μιλούν για την μητέρα, όπως και το κουδούνι μέσω του οποίου εκείνη τούς καλεί. Έτσι, ο θεατής νιώθει ότι είναι το πλαίσιο και οι συνθήκες που δημιουργούν την πίεση και αυτό δεν τους δίνει άλλη επιλογή από το να αντιμετωπίσουν τον δαίμονά τους.   

Είναι η δεύτερη φορά φέτος που ο Περλέγκας κρατά στα χέρια του μια πρώτη ύλη κωμωδίας. Αν όμως χρησιμοποίησε το «Να Ντύσουμε τους Γυμνούς» για να δώσει την τραγική πλευρά μιας κωμωδίας, εδώ βλέπει κωμικά μια στενάχωρη κατάσταση. Στο «Μισά Μισά» δεν διστάζει να αλλάξει την προσέγγισή του και να αφεθεί στον κωμικό χαρακτήρα αυτού του σύγχρονου έργου. Δεν το κάνει για να «διασκεδάσει» τον θεατή αλλά για να προσεγγίσει από άλλη οδό την τραγική διάσταση όσων μπορεί να μας συμβούν- ίσως και για να δοκιμάσει ο ίδιος μια διαφορετική σκηνοθετική γραμματική.

Στη μικροκλίμακα της οικογενειακής δυστυχίας των δύο αδελφών, ο σκηνοθέτης φαίνεται να προβάλει και ευρύτερους προβληματισμούς: Θα μπορούσε η μητέρα να είναι η «μητέρα πατρίδα»; Αυτή η οντότητα που μας μεγαλώνει όπως η ίδια θέλει καταπιέζοντας μας και ζητώντας μας να γίνουμε ό,τι έχει ανάγκη; Ίσως και ναι, στον βαθμό που κανείς μας δεν είναι αποκομμένος από τις οικογενειακές του  επιρροές και καμία συναισθηματική μας κατάσταση δεν είναι ανεξάρτητη από τις συνθήκες που παράγει μια δικτατορία (σαν του Φράνκο;) ή μια οικονομική κρίση (σαν την σημερινή;).

Στην ίδια την παράσταση, η διανθισμένη με πρωτότυπα σκηνικά ευρήματα σκηνοθεσία του «Μισά- Μισά» φτιάχνει δύο απολαυστικές κωμικές περσόνες, οι οποίες φέρνουν στην σκηνή στοιχεία από διαφορετικά κωμικά «λαϊκά» θεάματα. Ξεκινούν από διαφορετικές ερμηνευτικές οδούς, αλλά λειτουργούν με αναμφισβήτητη χημεία και δημιουργούν μια μικρή πανδαισία κωμικού ύφους. Ο Θανάσης Δήμου στον ρόλο του καταπιεσμένου και χαμηλών τόνων Κάρλος θυμίζει κάτι από ήρωα του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ ο Θάνος Τοκάκης υποκρίνεται τον Χουάν με στοιχεία από την ιταλική θεατρική παράδοση και αναδεικνύει υπέροχα την κωμική πλευρά του δεσποτικού αδελφού.

Μια παράσταση με ρυθμό, νεύρο και τελικά «μήνυμα», η οποία ευνοείται από το ότι η θεατρική φόρμα, στην οποία αρέσκεται ο Περλέγκας, λειτουργεί εξαιρετικά πάνω στον κωμικό καμβά του έργου, όπως και από τις καταπληκτικές ερμηνείες των δύο ηθοποιών.

Δ. Γλ.

Νικητές 28/3:

Άντα Ζαχαροπούλου
Χρύσα Σαμιάκου
Μαριέτα Ζέχα
Παναγιώτης Σολωμός



ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Αυτοί που αντιστέκονται διστάζουν, αυτοί που διστάζουν αντιστέκονται."

Ευγένιος Ιονέσκο, 1912-1994, Γαλλορουμάνος θεατρικός συγγραφέας

  • 1812 - Ξεκινά ο Βορειοαμερικανικός Πόλεμος του 1812 ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Βρετανία.
    1815 - Η Μάχη του Βατερλό. 
    1858 - Ο Κάρολος Δαρβίνος αποφασίζει να εκδώσει τη θεωρία του για την εξέλιξη των ειδών.

© 2002-2019 MEDIA2DAY