ΤΕΧΝΕΣΜΟΥΣΙΚΗ

Νότης Μαυρουδής: Δε μπορεί να απευθυνόμαστε σε όλους

Ο Νότης Μαυρουδής μιλά στο In2life για τη νέα του δουλειά, το Άγρυπνο Φεγγάρι, όπου μελοποιεί διάσημους έλληνες ποιητές.

Νότης Μαυρουδής: Δε μπορεί να απευθυνόμαστε σε όλους

Είναι πάντα ελπιδοφόρο να βλέπει κανείς ότι δημιουργοί σαν τον Νότη Μαυρουδή εμφανίζονται με νέες δουλειές απευθυνόμενοι στο κοινό και ζητώντας του να συνδεθεί μαζί τους σε ακροάσεις ψυχής.

Ο βετεράνος αυτού που αποκαλούμε «έντεχνη ελληνική σκηνή» είναι εντελώς μάχιμος και δεν έχει καν την διάθεση να γκρινιάξει για το πόσο «παλιά. όλα ήταν καλύτερα». Ζει και δημιουργεί στο σήμερα, επιστρέφοντες σε σταθερές που τις αναδεικνύει ως διαχρονικές μέσα δουλειές σαν και την πιο πρόσφατη, το Άγρυπνο Φεγγάρι που κυκλοφορεί σε ένα βιβλίο-cd από τον Ιανό. Ο μεγάλος δημιουργός μελοποεί ποιήματα των Σεφέρη, Σαραντάρη, Βιζυηνού, Πολυδούρη, Βάρναλη, Λαπαθιώτη και Καρυωτάκη, και τα ηχογραφεί με τις φωνές των Σωκράτη Μάλαμα, Νένας Βενετσάνου, Αλκίνοου Ιωαννίδη, Μόρφω Τσαϊρέλη, Χρήστου Θηβαίου και Μαρίας Θωίδου. 

Μιλήσαμε μαζί του και τον ρωτήσαμε για τη νέα του δουλειά, την σύγχρονη δισκογραφία και το προσωπικό του καλλιτεχνικό κίνητρο που τον κάνει να συνεχίζει.


Κ. Μαυρουδή, τι είναι το Άγρυπνο Φεγγάρι; Τι συνέχει όλα αυτά τα ποιήματα και- τελικά- τα τραγούδια;

Έχουν να κάνουν με τις δικές μου εμμονές ως προς τον ποιητικό λόγο. Κάτι σαν αγκυροβόλημα… Κάθε τόσο αρέσκομαι να επιστρέφω στις ρίζες του λόγου και του πνεύματος της νεοελληνικής γραμματείας• στους παλαιότερους Ποιητές για να έρθω σε επαφή με ό,τι μου… ξεπλένει ψυχή και σκέψεις. Μεγαλώνω κ. Γλύστρα, και αυτό σημαίνει πως έχω ανάγκη κάθε τόσο να προσπαθώ να ασχολούμαι με την ίαση. Όχι πως οι σημερινοί Ποιητές μας ή οι Έλληνες στιχουργοί, μας λείπουν ή δεν μας παραχωρούν ίαση ψυχής, αλλά στους παλαιότερους Ποιητές παρατηρείς την γοητεία μιας λογοτεχνικής γραφής αυτούσιας και παρθενικής. Αυτό το στοιχείο με προκαλεί να το συναντήσω• να επιδιώξω και να ωθήσω τον εαυτό μου να πλησιάσει μουσικά μακρινές χρονικές αποστάσεις. Ε, αυτό με θέλγει… Και, το Άγρυπνο Φεγγάρι, θα είναι εκεί, να με φωτίζει τις νύχτες όπου το σκοτάδι παίζει παιχνίδια με τον νου και οι διαδρομές μπορεί να φαίνονται πιο μεγάλες και οι περιοχές πιο δύσβατες…

Πώς βλέπετε τη θέση του δημιουργού στο νέο περιβάλλον αυτού που παλιότερα αποκαλούσαμε δισκογραφία;

Δυστυχώς, προς το παρόν έχει μείνει μόνο η λέξη: «δισκογραφία». Όλα τα άλλα είναι αλλαγμένα, τόσο που όταν καλούμαι να ηχογραφήσω να αισθάνομαι πως το κάνω για πρώτη φορά… Νέοι μουσικοί, άλλος τύπος ορχήστρας, ακόμα και διαφορές ως προς τις τεχνικές μέσα στα στούντιο ηχογραφήσεων. Για να μην αναφερθούμε στην κρίση που πλήγωσε πολλαπλώς την κοινωνία ή για την διαδικασία προώθησης του ηχογραφημένου υλικού. Ακούς τα ραδιόφωνα και ό,τι μουσικό μεταδίδουν και μελαγχολείς… Κατά συνέπεια αποτεινόμαστε σε έναν κόσμο διαφορετικό από τον «άλλον» που γνωρίζαμε, τον παλαιότερο. Θα πρέπει να διασαφηνίσουμε ξανά σε ποιον κόσμο απευθυνόμαστε. Σε όλους; Θα ήταν ιδανικό αυτό, αλλά-δυστυχώς- δεν μπορεί κάτι τέτοιο να ισχύει. Ο καθένας -δημιουργός- θα πρέπει να σκιαγραφεί νοητά το κοινό με το οποίο θα ήθελε να επικοινωνήσει το έργο του.
Όταν λέμε λοιπόν «νέο περιβάλλον» αναφερόμαστε στην νέα κατάσταση πραγμάτων, γιατί οι εποχές τρέχουν με θορυβώδη ταχύτητα σε όλα, με επίδραση σε όλους. Η δισκογραφία, αν αδιαφορήσει πάνω σε αυτό το θέμα, απλώς θα αυτοχειριασθεί…


Σήμερα ένας νέος δημιουργός έχει πιο δύσκολη ή πιο εύκολη πορεία σε σχέση με παλιά;

Η απάντηση, όπως σε όλα τα ζητήματα, περιέχει και τις δυο λέξεις.Σήμερα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, οι ηχογραφήσεις έχουν γίνει πιο εύκολες. Η πολύ δύσκολη φάση είναι έως να φτάσεις στο σημείο να ηχογραφήσεις. Να χτυπήσεις πόρτες, να εξηγήσεις για το έργο σου σε ανθρώπους που σκέφτονται αποκλειστικά και μόνο τα νούμερα, τις πωλήσεις. Να είσαι πρόθυμος για βατές υποχωρήσεις.
Εγώ, από τη δική μου τη μεριά, μετά από ένα διάστημα τέτοιας ταλαιπωρίας, έπεσα στον Νίκο Καρατζά του Ιανού, ο οποίος κατανόησε το αντικείμενο δημιουργίας του έργου μου επάνω στους Ποιητές (Σεφέρη, Πολυδούρη, Σαραντάρη, Βιζυηνό, Καρυωτάκη Βάρναλη, Λαπαθιώτη) με τους ερμηνευτές Μάλαμα, Ιωαννίδη, Θηβαίο, Βενετσάνου, Τσαϊρέλη, Θωϊδου και την χορωδία του Σταύρου Μπερή.


Η λεγόμενη σκηνή του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού σας ικανοποιεί σήμερα;


Ναι, με ικανοποιεί, στο μέτρο τού αντικειμενικά στενού και ασφυκτικού πλαισίου που υπάρχει. Παρ’ όλες τις δυσκολίες κάποιοι δίσκοι με μοναχικούς τροβαδούρους, με γκρουπάκια σε γειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν να εμφανίζονται. Όχι πολλά πράγματα• η ανύπαρκτη αγορά δεν τα σηκώνει. Η παλαιά δισκογραφία δεν υφίσταται και ο δημιουργός, τώρα που φτιάχνει τον εισπρακτικό φορέα του, την ΕΔΕΜ, πάσχει από δισκογραφική διανομή, δηλαδή είσπραξη… Το Έντεχνο θα πρέπει να περιμένει για να επιβιώσει. Θα χρειαστεί να πεισμώσει, να επιμείνει. Οι εποχές πάντως δεν βοηθούν καθόλου.


Τι είναι αυτό που σας κάνει σήμερα να παράγετε τέχνη; Ποιο είναι το εσώτερο κίνητρό σας;


Με παρακινεί ο εαυτός μου που δεν λέει να καθίσει ήσυχος και αρνείται να ζει αποκλειστικά με αναμνήσεις και νοσταλγίες. Αναζητώ και διεκδικώ το δικαίωμα και την δυνατότητα για δράσεις, για να μην… κοιμηθώ πνευματικά. Η απραξία είναι μεγάλος εχθρός. Δημιουργώ, σημαίνει αναπνέω! Μετά την παρουσίαση του βιβλίου -CD Άγρυπνο φεγγάρι, στις 31 Μαΐου, στον Ιανό, θα βάλω πλώρη για κάτι άλλο. Το τι θα είναι αυτό θα μου το καθορίσει η καθημερινότητά μου, οι πνευματικές και οι ψυχικές μου ανάγκες. Πάντα είναι αυτές που κρατάνε το πηδάλιο των δράσεών μου…

*Το βιβλίο-Cd παρουσιάζεται στις 31 Μαΐου στο βιβλιοπωλείο του Ιανού, στις 20.30 με ζωντανή εκτέλεση των τραγουδιών του δίσκου και ελεύθερη είσοδο. Δείτε πληροφορίες παρακάτω,    

Δημήτρης Γλύστρας

ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

To site του βιβλιοπωλείου Ιανός
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Προσπαθώντας για το αδύνατο, κατορθώνουμε το καλύτερο δυνατό."

August Strindberg, 1849-1912, Σουηδός θεατρικός συγγραφέας

  • 1919 - Υπογράφεται η συνθήκη του Νεϊγύ στην ομώνυμη πόλη της Γαλλίας μεταξύ των Συμμάχων (Αντάντ) και της Βουλγαρίας.
    1920 - Ήττα του Βενιζέλου στις εκλογές
    1926 - Ιδρύεται η Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (ΕΠΟ)
    1935 - Οι Φιλιππίνες αποκτούν την ανεξαρτησία τους απο τις ΗΠΑ
    1960 - Ιδρύεται ο ΟΠΕΚ (οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών).
    1963 - Δημιουργείται το νησί Σουρτσέι στην Ισλανδική θάλασσα λόγω υποθαλάσσιας έκρηξης ηφαιστείου.

© 2002-2019 MEDIA2DAY