ΤΕΧΝΕΣΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

10ο Ethnofest: Το φεστιβάλ εθνογραφικού κινηματογράφου επιστρέφει

Για δέκατη χρονιά, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα με πολύ ενδιαφέρουσες προβολές

10ο Ethnofest: Το φεστιβάλ εθνογραφικού κινηματογράφου επιστρέφει

Το Ethnofest, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου που έφερε το αθηναϊκό κοινό πιο κοντά στην οπτική ανθρωπολογία και άνοιξε διάπλατα την πόρτα στους πολιτισμούς του κόσμου, επιστρέφει και αυτόν τον χειμώνα στο κέντρο της Αθήνας γιορτάζοντας τα δέκα του χρόνια. Στη φετινή επετειακή του έκδοση, το πρόγραμμά του διευρύνεται, η διάρκειά του αυξάνεται και οι δράσεις του εμπλουτίζονται, έρχονται σε επαφή με άλλες τέχνες και γίνονται πιο εορταστικές.

Μέσα από δεκάδες ταινίες, οι αποστάσεις μικραίνουν, η Ελλάδα συναντά τη Βραζιλία, η Δανία την Ταϊλάνδη, η Αμερική την Κίνα. Συναισθήματα αγωνίας, χαράς, θλίψης και προσμονής συνθέτουν το μωσαϊκό της ανθρώπινης κατάστασης και το τοποθετούν σε έναν σύγχρονο κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.

Μέσα από τα ανανεωμένα τμήματα του φετινού προγράμματος (Φοιτητικές Ταινίες, Πανόραμα, Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία, Initiations, Θεματική Ενότητα, Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά, Ειδικές και Επετειακές προβολές), το Ethnofest αναδεικνύει το συναρπαστικό παρόν και το δυναμικό μέλλον του εθνογραφικού κινηματογράφου και αποδεικνύει πως το είδος αυτό είναι πολύ πιο κοντά στο κοινό από ό,τι νομίζαμε.

Μιλήσαμε με τον επικεφαλής του προγράμματος του Φεστιβάλ, Χρήστο Βαρβαντάκη για το πώς το ντοκυμαντέρ ως είδος έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια, για το πώς έχει γίνει πιο προσιτό, όπως και για το πώς η τεχνολογική έκρηξη έχει επηρεάσει την δημιουργία εικόνας και έχει βοηθήσει την εθογραφική μελέτη να αγγίξει θεματικές και περιοχές πολύ μακριά από αυτό που θεωρούμε οικείο.

In2life: Τι διαφορετικό έχει το φετινό 10ο Φεστιβάλ;
Χ.Β: Εκτός από τα σταθερά μας τμήματα τα οποία στη δέκατη έκδοση του φεστιβάλ αντανακλούν τις πρόσφατες εξελίξεις στον εθνογραφικό κινηματογράφο, το φετινό πρόγραμμα σαφώς διέπεται και από ένα επετειακό και αναστοχαστικό πνεύμα. Δοκιμάζουμε για πρώτη φορά τη διάρκεια μιας ολόκληρης εβδομάδας και έχουμε φυσικά αντίστοιχα εμπλουτίσει το πρόγραμμα για να περιλάβει όλες αυτές τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες που θεωρήσαμε ότι δεν μπορούν να αποκλειστούν. Οι τρεις βασικές ενότητες του προγράμματος είναι κατ’ αρχάς η αγαπημένη μας ‘Φοιτητικές ταινίες’ όπου προβάλλουμε το έργο μεταπτυχιακών φοιτητών από προγράμματα Οπτικής Ανθρωπολογίας από όλο τον κόσμο, το ‘Πανόραμα’ όπου εντάσσονται οι παραγωγές πρωτοπόρων κινηματογραφιστών της ανθρωπολογίας και οι ‘Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία’ όπου παρουσιάζονται ταινίες που ωθούν στα όριά τους τα μέσα, τις φόρμες, τις αφηγηματικές τεχνικές και πρακτικές της παραγωγής εθνογραφικών ταινιών. Εγκαινιάζουμε και μια νέα ενότητα που ονομάσαμε Initiations, και σε αυτή εξετάζουμε και προβάλλουμε τις πρώτες ‘δοκιμές’ νέων δημιουργών στον εθνογραφικό κινηματογράφο.

In2life: Τι σημαίνει η διοργάνωση ενός αντιεμπορικού κινηματογραφικού Φεστιβάλ επί μία δεκαετία; Θα μπορούσε αυτή η προσπάθεια να είναι από μόνη της ένα... ντοκυμαντέρ;
Χ.Β: Δεν είμαι σίγουρος αν θα αποκαλούσα το φεστιβάλ αντιεμπορικό. Όλα τα φεστιβάλ προσπαθούν να εντάξουν στο πρόγραμμά τους ένα μέρος της κινηματογραφικής παραγωγής στο οποίο δεν έχει εύκολη πρόσβαση το κοινό, οπότε υπό μία έννοια όλα τα φεστιβάλ (πρέπει να) έχουν και ένα κομμάτι “αντιεμπορικό”. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που βλέπουμε ότι υπάρχει όλο και μεγαλύτερη ανταπόκριση, καθώς το αθηναϊκό κοινό έχει αγκαλιάσει το φεστιβάλ.

In2life: Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι η σκηνή αυτού που αποκαλούμε ντοκυμαντέρ, μεγαλώνει. Τόσο με διαφορετικές οπτικές, όσο και υλικό που συζητά για περισσότερα πράγματα από ό,τι μια δημοσιογραφική/ερευνητική εκπομπή και -κυρίως- με άλλο τρόπο. Σε τι επίπεδο βρίσκεται το εθνογραφικό ντοκυμαντέρ στην Ελλάδα;
Χ.Β: Έχετε δίκιο. Η παραγωγή ντοκυμαντέρ διεθνώς μεγαλώνει και εξελίσσεται και αντίστοιχα μεγαλώνει και το κοινό του. Στην Ελλάδα, η εικόνα έχει αλλάξει επίσης πολύ τα τελευταία χρόνια, προς το καλύτερο κατά τη γνώμη μας, όσον αφορά την παραγωγή και προβολή του ντοκιμαντέρ. Μάλλον όμως, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για το εθνογραφικό ντοκιμαντέρ στην χώρα μας - ενώ αλλού γνωρίζει μια ιδιαίτερη άνθηση. Αυτό έχει οπωσδήποτε να κάνει και με το ότι απουσιάζει η εκπαίδευση στο αντικείμενο από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Στο εξωτερικό, εδώ και αρκετά χρόνια, υπάρχουν μαθήματα στα τμήματα κοινωνικής ανθρωπολογίας, κοινωνιολογίας και σε άλλους κοντινούς ακαδημαϊκούς κλάδους, υπάρχουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα που επικεντρώνονται στο αντικείμενο της οπτικής ανθρωπολογίας και του εθνογραφικού φιλμ, οπότε και τα αποτελέσματα είναι πλέον ορατά. Στην Ελλάδα ουσιαστικά δεν υπάρχουν αντίστοιχα προγράμματα, παρά μικρές μεμονωμένες εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα θερινά σχολεία (όπως το δικό μας) ή εκπαιδευτικά σεμινάρια.

In2life: Βλέπετε η είσοδος της εικόνας στη ζωή μας μέσω των κινητών τηλεφώνων και άλλων συσκευών λήψης να δημιουργεί μια νέα κουλτούρα οπτικής έκφρασης και συμμετοχής για το κοινό; Πώς θεωρείται ότι θα επηρεάσει αυτό την παραγωγή εθνογραφικών ταινιών τα επόμενα χρόνια;
Χ.Β: Νομίζω ότι έχει ήδη επηρεάσει όλες τις εκφάνσεις στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων. Ασφαλώς, με τις ψηφιακές τεχνολογίες έχει απλοποιηθεί και έχει γίνει σημαντικά πιο φθηνή η παραγωγή και των εθνογραφικών ταινιών, οπότε και έχει αντίστοιχα αυξηθεί τόσο η παραγωγή όσο και οι τρόποι για να φτάσει ένα έργο στο κοινό. Παράλληλα, νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει πειραματισμούς τόσο με τη φόρμα του φιλμ όσο και με τις πλατφόρμες προβολής/παρουσίασής του, οδηγώντας σε πολύ ενδιαφέροντα παραδείγματα συμμετοχικών παραγωγών και προβολών ταινιών.


*Φέτος, για δεύτερη φορά στην ιστορία του, ο θεσμός «Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας - ETHNOFEST», φιλοξενεί μια ιδιαίτερη ενότητα με θέμα «Εξευγενισμός υπό αμφισβήτηση σε καιρούς αλλαγών: από την κοινωνική οικονομία στην επιθετική αστική ανάπτυξη» που υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων (ΕΚΟ). Η προβολή των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό, υποτιτλισμένη στα ελληνικά και εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε ΑμεΑ.


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Το ταλέντο δεν υπάρχει. Ταλέντο είναι να έχεις τη λαχτάρα να κάνεις κάτι."

Jacques Brel

  • 1943 - Πρώτη εκτέλεση στο Στρατόπεδο συγκέντρωσης Χαϊδαρίου. Νεκρός πέφτει από τα πυρά ο έφεδρος υπολοχαγός του Ελληνικού Στρατού Λεβί από τα Ιωάννινα «επειδή αποπειράθηκε να δραπετεύσει την ημέρα της σύλληψής του»

© 2002-2019 MEDIA2DAY