ΤΕΧΝΕΣΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οι ταινίες που δεν τα πήγαν και τόσο καλά με την Ιστορία

Όταν σεναριογράφοι και σκηνοθέτες προς χάριν της τέρψης του κοινού έκαναν τα (πολύ) στραβά μάτια στα ιστορικά κείμενα.

Οι ταινίες που δεν τα πήγαν και τόσο καλά με την Ιστορία

Σπάνια οι μεταφορές ιστορικών γεγονότων στη μεγάλη οθόνη είναι απόλυτα πιστές στο ιστορικό πλαίσιο. Λογικό, μιας και στόχος τους είναι κατά κύριο λόγο η τέρψη του κοινού και όχι των ιστορικών.

Όμως οι παρακάτω παραγωγές – κάπως – το παρακάναν.

Shakespeare in Love (1998)



Οι χαρακτήρες στην οσκαρική κατά άλλα ταινία με τον νεαρό Σαίξπηρ πίνουν μπύρες από σύγχρονα ποτήρια, ενώ η Βασίλισσα πηγαίνει δημόσια σε θέατρο- κάτι αδύνατο μιας και όλες τις παραστάσεις τις απολάμβανε στην προσωπική της αυλή. Επίσης, τα θέατρα θα έπρεπε να είχαν κλείσει λόγω της πανώλης που είχε χτυπήσει την χώρα εκείνη την περίοδο, ενώ η πλήρης απουσία μαύρων χαρακτήρων δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα του Λονδίνου εκείνης της εποχής. 

JFK (1991)



Στην αρχή της ταινίας του Oliver Stone βλέπουμε μια μείξη βίντεο από ντοκουμέντα της εποχής με σκηνές ηθοποιών, κάτι που μας προετοιμάζει για μια ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση της δολοφονίας του Kennedy. Στην ταινία όμως θεωρίες συνομωσίας και πραγματικά γεγονότα μπλέκονται σε ένα αμάγαλμα μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, με αποκορύφωμα την ομολογία του David Ferrie, η οποία παρουσιάζεται ως πραγματική αν και είναι αποκύημα της φαντασίας του σκηνοθέτη, μιας και ο Ferrie είχε αρνηθεί κάθε ανάμειξη στη δολοφονία.

Gladiator (2000)



Ακόμα μια οσκαρική ταινία η οποία ήταν κάπως «χαλαρή» με τα ιστορικά γεγονότα. Ο Μάξιμος δεν αποτελεί πραγματικό ιστορικό πρόσωπο, ενώ η ηγεμονία του Κόμοδου διήρκησε για 13 χρόνια, και όχι δύο που παρουσιάζονται στην ταινία. Μάλιστα δεν δολοφόνησε τον πατέρα του, όπως επίσης αναφέρεται στο έργο, αφού ο Μάρκος Αυρήλιος πέθανε από ανεμοβλογιά. Μεταξύ άλλων στην ταινία του Ridley Scott εμφανίζονται καταπέλτες και βαλλίστρες σε ανοιχτές μάχες, κάτι που δεν ίσχυε, αφού αυτά τα όπλα αυτά χρησιμοποιούνταν μόνο σε πολιορκίες. Τέλος, ο  πραγματικός Κόμοδος απείχε πολύ από τον τρόπο που παρουσιάζεται στην ταινία: ήταν ικανός αυτοκράτορας, ο οποίος κυβέρνησε για παραπάνω από μια δεκαετία και δεν πέθανε στην αρένα, αλλά στραγγαλίστηκε στο μπάνιο από τον εραστή του, ο οποίος ήταν μονομάχος. 

Apocalypto (2006)



Η χρήση της αρχαίας γλώσσας των Μάγια ναι μεν δίνει στην ταινία του Mel Gibson μια δόση αυθεντικότητας, όμως αυτή δεν αντικατοπτρίζεται στο περιεχόμενό της. Οι Μάγιας στην ταινία αποτυπώνονται ως βάρβαροι, κάτι το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε περισσότερο για τους Αζτέκους. Οι Μάγιας ήταν αρκετά φιλήσυχος λαός, επίσης σπάνια έκαναν ανθρωποθυσίες. Ακόμα, η ταινία ολοκληρώνεται με τον ερχομό των Ισπανών, ο οποίος όμως έγινε περίπου 400 χρόνια μετά την κατάρρευση του πολιτισμού των Μάγιας.

300 (2006)



Παρά τις συγκλονιστικές επικές μάχες και τα εντυπωσιακά εφέ, η ταινία του Zack Snyder είναι γεμάτη ανακρίβειες. Η μάχη των Θερμοπυλών ήταν σίγουρα άνιση, όμως οι 300 Σπαρτιάτες δεν ήταν μόνοι τους. Μόλις μαθεύτηκε στο ελληνικό στρατόπεδο ότι οι Πέρσες έρχονταν να τους κυκλώσουν, ο Λεωνίδας έδιωξε τους συμμάχους και κράτησε, πλην των 300 Σπαρτιατών, περί τους 1000 στρατιώτες, Θεσπιείς και Θηβαίους. Επίσης, μπορεί οι σμιλεμένοι κοιλιακοί τους στην ταινία να προκάλεσαν αίσθηση, αλλά στην πραγματικότητα πολέμησαν με κανονικές πανοπλίες, και όχι με κόκκινες χλαμύδες. Φυσικά ο Ξέρξης δεν ήταν ο περίεργος, καραφλός τύπος με την βαθιά φωνή και την εκκεντρική εμφάνιση, ήταν πολύ πιο κοντός και με μούσι. 

Alexander (2004)



Η αποτύπωση της ιστορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη μεγάλη οθόνη δεν συνάντησε τις αναμενόμενες αντιδράσεις από το κοινό. Ο σκηνοθέτης και η εταιρεία παραγωγής μάλιστα απειλήθηκαν με μήνυση για τις ανακρίβειες της ταινίας, με τους δικηγόρους τις αντίδικης πλευράς να αναφέρουν ότι η εταιρεία όφειλε να ξεκαθαρίσει στο κοινό πως η ταινία είναι προϊόν μυθοπλασίας. Σύμφωνα με ιστορικούς, η ταινία είναι περισσότερο μια συμπυκνωμένη έκδοση γεγονότων από τη ζωή του Αλέξανδρου, παρά μια ακριβής βιογραφία των επιτευγμάτων του. Επίσης, τρεις μεγάλες μάχες, η Μάχη του Γρανικού, της Ίσσου και των Γαυγάμηλων έχουν συμπυκνωθεί σε μία.

Braveheart (1995)



Το εντυπωσιακό έπος του Mel Gibson για τον ήρωα του 13ου αιώνα, William Wallace, έχει κάνει αρκετές αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα της ιστορίας. Οι ιστορικοί κριτίκαραν αρκετά  την απεικόνιση των μαχών, στις οποίες οι σκωτσέζοι ορμάνε σαν κοπάδι στον εχθρό, αντί να χρησιμοποιήσουν τις γνωστές από την ιστορία στρατηγικές πολέμου. Τα δημοφιλή κιλτ επίσης ξεκίνησαν να φοριούνται τον 17ο  αιώνα και όχι τον 13ο, ενώ την ίδια εποχή η Αγγλία και η Σκωτία διένυαν ήδη έναν αιώνα ειρήνης και ο βασιλιάς Εδουάρδος ο Γ’ ήταν μόλις 13 χρονών και όχι ενήλικας όπως απεικονίζεται στην ταινία. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, η Ιζαμπέλα ήταν μόλις 3 χρονών στη μάχη του Φάλκιρκ και ο Εδουάρδος ο Γ’ γεννήθηκε επτά χρόνια μετά τον θάνατο του Wallace.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

"Η ζωή μας καθορίζεται από ευκαιρίες, ακόμα και απ’ αυτές που χάνουμε."

Francis Scott Fitzgerald, 1896-1940, Αμερικανός συγγραφέας

  • 1912 - Απελευθέρωση της Βεροίας
    1978 - Ο Κάρολος Ιωσήφ Βοϊτίλας γίνεται Πάπας Ιωάννης Παύλος Β'

© 2002-2019 MEDIA2DAY