ΤΕΧΝΕΣΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ενδιαφέρουσες συζητήσεις και δράσεις στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Βραβεία, δράσεις και εργαστήρια πλαισιώνουν ένα από τα πιο πλήρη Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στην ιστορία του θεσμού.

Ενδιαφέρουσες συζητήσεις και δράσεις στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Market Talks της Αγοράς Doc Market: Ας μιλήσουμε για programming

Η δράση «Market Talks» της Αγοράς Doc Market του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίστηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019, στην Αποθήκη Γ’, εστιάζοντας αυτή τη φορά στον προγραμματισμό ταινιών ενός φεστιβάλ (festival programming).

Τα «Market Talks» είναι μια επιτυχημένη σειρά συζητήσεων όπου διακεκριμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου δίνουν χρηστικές πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους Έλληνες και ξένους ντοκιμαντερίστες, αλλά και στο κοινό που παρευρίσκεται στη φετινή διοργάνωση.

Στην εκδήλωση της Τετάρτης μίλησαν οι Emmanuel Chicon (Visions du Reel, Ελβετία), Miguel Ribeiro (DocLisboa, Πορτογαλία) και Elena Subira (Docs Barcelona, Ισπανία), προγραμματιστές σε σημαντικά ευρωπαϊκά φεστιβάλ ντοκιμαντέρ. Τη συζήτηση συντόνισε ο Υπεύθυνος Προγράμματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Κερκινός.

Στο ξεκίνημα της δράσης, ο Emmanuel Chicon αναφέρθηκε στην ιστορία του παλαιότερου από τα τρία εν λόγω φεστιβάλ, του ελβετικού Visions du Reel. Ο ίδιος είναι προγραμματιστής σε αυτό τα τελευταία δέκα χρόνια, αλλά ο συγκεκριμένος θεσμός υπάρχει από το 1969, ξεκινώντας κυρίως ως ένα «αριστερό» Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, όπου οι θεατές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν φιλμ από την ανατολική Ευρώπη και την πρώην Ανατολική Γερμανία. Ένας θεσμός αφιερωμένος σε ισχυρά πολιτικοκοινωνικά ζητήματα, όπως αυτά του καπιταλισμού και του φεμινισμού, ο οποίος μετά την αλλαγή της καλλιτεχνικής του διεύθυνσης στα μέσα της δεκαετίας του ‘90, διαφοροποιήθηκε ριζικά, εστιάζοντας σε δημιουργικά ντοκιμαντέρ (σημ.: φιλμ που δεν είναι συμβατικά ως προς την αφήγησή τους), κάτι που ισχύει μέχρι σήμερα. «Αυτό το ύφος προσπαθούμε να διατηρήσουμε ακόμη, υπερασπιζόμενοι τις δημιουργικές κινηματογραφικές προσεγγίσεις ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους. Κάθε χρόνο προβάλλουμε 180 ταινίες, αλλά λαμβάνουμε περίπου 2.000 - 3.000 υποψηφιότητες, κάνοντας καλέσματα για συμμετοχές κάθε Σεπτέμβριο και Νοέμβριο. Στα masterclasses που λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια του φεστιβάλ προσπαθούμε να έχουμε έμπειρους μαζί με πιο νέους δημιουργούς – φέτος λόγου χάρη υποδεχόμαστε τον Βέρνερ Χέρτζογκ.

Υπολογίζουμε ότι περίπου 40.000 θεατές έρχονται στο Φεστιβάλ, μέσω του οποίου προσπαθούμε να θεμελιώσουμε μια ισχυρή σχέση ανάμεσα σε επαγγελματίες και κοινό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Chicon. Ο ίδιος, αφού επισήμανε ότι δεν αναζητά μονίμως κάτι συγκεκριμένο στις ταινίες που επιλέγει, σημείωσε ότι η ομάδα του Φεστιβάλ αποτελείται από έξι προγραμματιστές οι οποίοι ειδικεύονται σε διαφορετικές θεματικές ενότητες του Φεστιβάλ, αλλά όλοι μαζί συναντώνται δύο φορές το χρόνο βλέποντας μαζί τις ταινίες που έχουν προ-επιλέξει και διαμορφώνοντας το τελικό πρόγραμμα.

Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε ο Miguel Ribeiro του DocLisboa, ο οποίος, αφού σημείωσε ότι το συγκεκριμένο Φεστιβάλ διανύει την 17η χρονιά του, πρόσθεσε ότι ο σκοπός του θεσμού δεν είναι να δει το ντοκιμαντέρ κάτω από καθιερωμένα πλαίσια, αλλά να προβληματιστεί σχετικά με την σχέση των ταινιών τεκμηρίωσης με την αλήθεια και την πραγματικότητα, είτε αυτή είναι αντικειμενική είτε υποκειμενική, όπως για παράδειγμα τα όνειρα. «Είμαστε ένα Φεστιβάλ που προσπαθεί να αψηφά την κατηγοριοποίηση, προβάλλοντας ταινίες που δεν εξαρτώνται από τη διάρκεια, την θεματική ή την προσέγγισή τους. Δημιουργώντας μικρές ενότητες μέσα σε μεγαλύτερες, επιχειρούμε να προβληματιστούμε σχετικά με το σύγχρονο και το διαχρονικό, το πολιτικό, το κοινωνικό, το προσωπικό.

Επιπλέον, έχουμε κι ένα τμήμα αφιερωμένο σε σπουδαστικά φιλμ, το οποίο θα ανακοινώσουμε για πρώτη φορά φέτος, αλλά και ένα άλλο τμήμα το οποίο ονομάζουμε “Cinema of Urgency” αφιερωμένο στον βίντεο-ακτιβισμό, δηλαδή σε βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και φτιάχνονται για ακτιβιστικούς σκοπούς», υπογράμμισε ο ίδιος. Σε ερώτηση σχετική με την σχέση που το Φεστιβάλ επιδιώκει να θεμελιώσει με το κοινό, ο κ. Ribeiro απάντησε ότι η Λισσαβόνα ποτέ δεν είχε ιδιαίτερη προϊστορία στις προβολές ντοκιμαντέρ. «Αυτό λοιπόν προσπαθούμε να αλλάξουμε, θεωρώντας ότι αυτές οι ταινίες που προβάλλουμε δημιουργούν εύφορο έδαφος για συζήτηση και προβληματισμό.

Συνεργαζόμενοι και με διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα, θέλουμε να μυήσουμε το κοινό στον κόσμο του ντοκιμαντέρ. Προβάλλουμε μάλιστα και ταινίες εκτός Φεστιβάλ, μια φορά το μήνα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, και πραγματοποιούμε επίσης θερινές προβολές σε πανέμορφες τοποθεσίες μέσα στην πόλη», πρόσθεσε. Αναφερόμενος στη διαδικασία επιλογής των ταινιών, υπογράμμισε ότι η ομάδα των έξι προγραμματιστών του φεστιβάλ επιμελείται όλες τις θεματικές ενότητες ταινιών. Αφού κάθε προγραμματιστής προ-επιλέξει έναν αριθμό φιλμ από τα 3.000 περίπου που κατατίθενται, στη συνέχεια συγκεντρώνονται όλοι μαζί στο Πορτογαλικό Κινηματογραφικό Ινστιτούτο και βλέπουν όλα τα ντοκιμαντέρ σε μεγάλη οθόνη. Στη συνέχεια, κάνουν άφθονο brainstorming προσπαθώντας να αναδείξουν τον πλουραλισμό και τη διαφορετικότητα των επιλογών τους. «Οι συγκρούσεις προφανώς δεν λείπουν, αλλά τελικά αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της διαδικασίας», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Στο τέλος της συζήτησης, η Elena Subira, προγραμματίστρια του Docs Barcelona, δήλωσε ότι το εν λόγω φεστιβάλ είναι σίγουρα το πιο νέο, αφού μόνο τα τελευταία 12 χρόνια παρουσιάζεται ολοκληρωμένο διότι οι προηγούμενες 10 διοργανώσεις του απευθύνονταν αποκλειστικά σε επαγγελματίες. «Ο στόχος μας είναι να μπορούμε να αφουγκραζόμαστε και να ανακαλύπτουμε τολμηρές δημιουργίες, τις οποίες εντάσσουμε στο τμήμα μας με τίτλο “What the Doc?”. Ενδιαφερόμαστε κυρίως για ντοκιμαντέρ από την ιβηρική χερσόνησο και τη Λατινική Αμερική, χωρίς βεβαίως να αποκλείουμε άλλες παραγωγές. Προβάλλουμε τελικά περίπου 40 μεγάλου μήκους φιλμ, από τα 500 και πλέον που δεχόμαστε ως αιτήσεις κάθε φορά. Εκτός από το τμήμα Πανόραμα, έχουμε κι ένα τμήμα που λέγεται “Latitude” και αφορά, όπως σημείωσα προηγουμένως, μόνο Ισπανία, Πορτογαλία και Λατινική Αμερική.

Εκτός από αυτά τα βασικά προγράμματα, έχουμε και άλλα τμήματα εκτός διαγωνισμού, με σημαντικότερο ένα σπουδαστικό τμήμα που συγκεντρώνει περίπου 4.000 μαθητές-θεατές κάθε χρόνο», εξήγησε η κα Subira. Σε ερώτηση που αφορούσε τη σχέση του Φεστιβάλ με το κοινό, υποστήριξε ότι ο θεσμός προσπαθεί να περιλαμβάνει πληθώρα επιλογών, που αφορούν τόσο πιο εξοικειωμένους θεατές και επαγγελματίες όσο και ένα πιο ευρύ κοινό, ενώ αναφέρθηκε και στην προσπάθεια που γίνεται να συνδεθεί το Φεστιβάλ με θεατές που έχουν συνηθίσει να βλέπουν ντοκιμαντέρ online. «Για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προβάλλουμε ντοκιμαντέρ και σε μια δική μας online πλατφόρμα. Έχουμε παρατηρήσει ότι το κοινό δεν διχάζεται ανάμεσα στους δύο τρόπους θέασης, αλλά μετακινείται εύκολα από τον ένα στον άλλο, από μια συλλογική και δημόσια θέαση σε μια πιο ιδιωτική εμπειρία», επισήμανε σχετικά.

Όσο για τη διαδικασία επιλογής των ταινιών, η κα Subira απάντησε ότι η ομάδα του Φεστιβάλ απαρτίζεται από έξι προγραμματιστές, οι οποίοι χωρίζονται σε δύο ομάδες με συγκεκριμένες αρμοδιότητες. «Στο τέλος, από τα 500 περίπου φιλμ που προανέφερα, επιλέγουμε τα 150 τα οποία ξαναβλέπουμε μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, προχωρώντας στις τελικές συζητήσεις για την επιλογή και τον διαχωρισμό τους σε τμήματα», κατέληξε η ίδια.

«Περάσματα»: ένα βιωματικό εργαστήριο με θέμα τους πρόσφυγες

Ένα πρωτότυπο βιωματικό εργαστήριο με τίτλο «Περάσματα» πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 3 Μαρτίου 2019 στο χώρο του Κέντρου δια Βίου Μάθησης Δήμου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η δράση αποτελεί διοργάνωση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και με την υποστήριξη της Αντιδημαρχίας Εκπαίδευσης και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τα «Περάσματα», πρώτο σκέλος του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;» με θέμα την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, είχαν ως στόχο να προσφέρουν μια επιπλέον εμπειρία στο κοινό σε άμεσο διάλογο με τα ντοκιμαντέρ του φετινού Φεστιβάλ που αφορούν στους πρόσφυγες.

Τα «Περάσματα» βασίζονται στη μέθοδο της προσομοίωσης, επιτρέποντας στους συμμετέχοντες να βιώσουν μέσα από τη διαδικασία της δραματοποίησης και αναπαράστασης της πραγματικότητας, τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες εγκαταλείποντας την πατρίδα τους για ένα αβέβαιο μέλλον. Οι θεατρικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν στο συγκεκριμένο εργαστήριο εμπλέκουν σωματικά, συναισθηματικά και νοητικά τους συμμετέχοντες στη διαδικασία αναπαράστασης της μετάβασης των προσφύγων από την καθημερινότητά τους στις εξοντωτικές συνθήκες πολέμου και πολιτικών / κοινωνικών διώξεων, την πορεία τους από την πατρίδα σε ένα νέο περιβάλλον που συνήθως είναι ελάχιστα φιλικό, τις προκλήσεις της γραφειοκρατίας και όλους τους πιθανούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν γενικότερα.

Πιο συγκεκριμένα, κατά την διαδικασία του εργαστηρίου, επιμορφώτρια του οποίου ήταν η Ιωάννα Μήτσικα, µέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες έτσι ώστε να δημιουργήσουν τις «οικογένειες» προσφύγων που θα λάμβαναν μέρος στο παιχνίδι και να εξοικειωθούν ο καθένας με το ρόλο του. Με τα μάτια δεμένα και χωρισμένοι από τις «οικογένειές» τους, οι παίκτες διασκορπίστηκαν στον χώρο δράσης προσδιορίζοντας τις μεταξύ τους σχέσεις και την καθημερινότητα στις πατρίδες τους. Στη συνέχεια, η διαδικασία αυτή ανατράπηκε από ένα ξαφνικό γεγονός - μια βομβιστική επίθεση, μια πολιτική / κοινωνική δίωξη, κ.ά. Στόχος τους πλέον ήταν να βρουν τα χαμένα μέλη της «οικογένειάς» τους και να ενωθούν ξανά σε μια ομάδα. Έπειτα οι οικογένειες-ομάδες βρέθηκαν μπροστά στις αντίξοες συνθήκες που βιώνουν οι πρόσφυγες: αναζήτησαν ένα καταφύγιο που θα τους προστάτευε από το αφιλόξενο περιβάλλον όπου βρίσκονταν, ενώ στο επόμενο στάδιο του εργαστηρίου τράπηκαν σε φυγή προς μια άλλη χώρα με σκοπό να εξασφαλίσουν άσυλο. Η προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες διαβίωσης έφερε αντιμέτωπες τις οικογένειες-ομάδες με διαρκείς ανατροπές και προβλήματα. Ανάμεσα σε αυτά ήταν η χρονοβόρα διαδικασία ασύλου στις χώρες υποδοχής, η επαφή τους με τον ντόπιο πληθυσμό, καθώς και οι λύσεις που καλούνται να βρουν προκειμένου να επιβιώσουν.

Με αυτό τον τρόπο, οι συμμετέχοντες συνειδητοποίησαν τις αιτίες και τις συνέπειες του ξεριζωμού, αλλά και την αλληλουχία των γεγονότων που οδηγούν τους πρόσφυγες σε άλλη χώρα. Παράλληλα, υιοθέτησαν μια στάση αποδοχής των προσφύγων και κλήθηκαν να σκεφτούν πιθανές λύσεις στα προβλήματά τους, ιδιαίτερα σε σχέση με την ένταξή τους στη χώρα υποδοχής. Ταυτόχρονα, κινητοποιήθηκαν έτσι ώστε να ευαισθητοποιήσουν με τη σειρά τους και τον κοινωνικό τους περίγυρο -φίλοι, οικογένεια, τοπική κοινότητα- υπέρ των προσφύγων.

Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» στοχεύει στην ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Ξεκίνησε το 2015 από την Υ.Α. και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Εκτιμάται πως κάθε δύο δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος αναγκάζεται να εκτοπιστεί βίαια εξαιτίας πολέμων, διώξεων και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε όλο τον κόσμο 68,5 εκατομμύρια άνθρωποι, ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει καταγραφεί από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τις εστίες τους.

Το δεύτερο σκέλος του προγράμματος με τίτλο «Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019, στις 18:00 στο καφενείο «Η Πρίγκηπος» (Απόστολου Παύλου 22), επίσης στο πλαίσιο του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα εργαστήριο-παράσταση θεάτρου φόρουμ που διαπραγματεύεται θέματα όπως η αλληλεγγύη, η αποδοχή του άλλου και η αντιμετώπιση της ξενοφοβίας θέτοντας τους συμμετέχοντες απέναντι σε προσωπικές και κοινωνικές στάσεις, ιδανικά, επιθυμίες και ευθύνες.

Βραβεία Αγοράς Ντοκιμαντέρ και EDN

Η απονομή των βραβείων της Αγοράς Ντοκιμαντέρ Doc Market του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για το τμήμα Agora Docs in Progress πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019 στην Αποθήκη Γ’.

Η κριτική επιτροπή των φετινών Docs in Progress αποτελούνταν από τους Rada Sesic, Sarajevo Film Festival, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Elisabeth Hagstedt – Histoire TV, Γαλλία και Μένιο Καραγιάννη, σκηνοθέτη, Ελλάδα.

Προλογίζοντας την εκδήλωση, η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό ευχαρίστησε όλους τους δημιουργούς για τα πρότζεκτ, τις ιδέες, τις συζητήσεις, τους προβληματισμούς, τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις τους. «Για εμάς είστε όλοι νικητές. Σας περιμένουμε και του χρόνου με τις ταινίες σας ολοκληρωμένες», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά. Το «παρών» έδωσε και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΦΚΘ Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Το πρώτο βραβείο για υπηρεσίες post-production που χορηγεί η ελληνική εταιρία post-production Δύο Τριάντα Πέντε (2|35), απονεμήθηκε στην ταινία Τέσσερις εποχές σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πατρώνη - Ελλάδα (Παραγωγή: Ελένη Χανδρινού, Μαρία Κοντογιάννη, Steficon). Το πρότζεκτ κερδίζει επίσης μια δωρεάν διαπίστευση για το φεστιβάλ Visions du Réel και διαμονή στο Φεστιβάλ της Ελβετίας τον Απρίλιο.

Το δεύτερο βραβείο MuSou σε υπηρεσίες ήχου και μουσικής αξίας έως και 3.500 ευρώ απονεμήθηκε στην ταινία Our Choices σε σκηνοθεσία Salah Al Ashkar – Συρία, Γαλλία (Παραγωγή: Etienne de Ricaud, Caractères Productions & Ariel Cypel, L’atelier des artistes en exil).

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου σε υποστήριξη του 21ου ΦΝΘ και της Αγοράς Doc Market απένειμε φέτος χρηματικό βραβείο 3.000 ευρώ στην ταινία 54ο Δημοτικό Σχολείο σε σκηνοθεσία και παραγωγή Δήμητρας Κουζή – Ελλάδα (Kouzi Productions).

Επιπλέον, σε χαλαρή και φιλική ατμόσφαιρα ολοκληρώθηκε με την απονομή των βραβείων την Τρίτη 5 Μαρτίου 2019 στο «Δωμάτιο με Θέα» του Ολύμπιον, η δράση EDN Docs in Thessaloniki 2019 που διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ EDN, σε συνεργασία με το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του ευρωπαϊκού προγράμματος Creative Europe ΜEDIA.

Στον χαιρετισμό του, ο Film Consultant & Web Editor του EDN Ove Rishøj Jensen, δήλωσε για ακόμη μια φορά ενθουσιασμένος από τις δημιουργικές ιδέες των 20 projects που παρουσιάστηκαν φέτος, και επισήμανε χαρακτηριστικά ότι αν μπορούσε θα έδινε όχι δύο, αλλά 20 βραβεία. Επειδή όμως αυτό δεν είναι εφικτό, δύο έργα ήταν αυτά που τελικά διακρίθηκαν, αποσπώντας τα ακόλουθα βραβεία:

Το βραβείο Doc On Air απονεμήθηκε στο πρότζεκτ Intimate Outsiders, Σκηνοθεσία Roser Corella, Παραγωγή Roser Corella, Ana Catalá, Moving Mountains Films, Γερμανία. Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ και χορηγείται από την ΕΡΤ στο πλαίσιο ενίσχυσης της παραγωγής των ταινιών τεκμηρίωσης.

Το νέο βραβείο MIK Doc Lab του Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (ΜΙΚ) απονεμήθηκε στο πρότζεκτ Phoenix, Σκηνοθεσία-Παραγωγή Daire Collins, Ιρλανδία, Η.Β, Ρουμανία, Ισπανία, Γερμανία. Το συγκεκριμένο βραβείο αποτελεί μια νέα συνεργασία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με το εργαστήρι ανάπτυξης ταινιών τεκμηρίωσης ΜΙΚ, το οποίο προσφέρει στον νικητή μια υποτροφία αξίας 1.200 ευρώ, καθώς και διαμονή στη Νίσυρο και τη Ρόδο για το 2019 όπου διεξάγονται οι εργασίες του ΜΙΚ.

«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»
Ένα εργαστήριο με θέμα τους πρόσφυγες από την Ύπατη Αρμοστεία

Μία διαδραστική θεατρική παράσταση με τίτλο «Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019 στο καφενείο «Η Πρίγκηπος», στο πλαίσιο του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» ήταν το δεύτερο σκέλος του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;» με θέμα την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων. Είχε ως στόχο να προσφέρει μια επιπλέον εμπειρία στο κοινό σε άμεσο διάλογο με τα ντοκιμαντέρ του φετινού Φεστιβάλ που αφορούν στους πρόσφυγες. Η δράση αποτελεί διοργάνωση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και με την υποστήριξη της Αντιδημαρχίας Εκπαίδευσης και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για ένα εργαστήριο-παράσταση θεάτρου φόρουμ, μια διαδραστική παράσταση εμπλουτισμένη με τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος, που διαπραγματεύεται θέματα όπως η αλληλεγγύη, η αποδοχή του άλλου και η αντιμετώπιση της ξενοφοβίας και του ρατσιστικού λόγου θέτοντας τους συμμετέχοντες απέναντι σε προσωπικές και κοινωνικές στάσεις, ιδανικά, επιθυμίες και ευθύνες.

Κατά τη διαδικασία της παράστασης, τον σχεδιασμό και τον συντονισμό της οποίας είχε η Χριστίνα Κρίθαρη, μέλος του Πανελλήνιου Δίκτυου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, οι θεατές συμμετείχαν αρχικά σε παιχνίδια ενεργοποίησης του σώματος και του νου ως μέσων εισαγωγής στα εργαλεία και στις έννοιες που ακολούθησαν. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η παράσταση «Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» η οποία συνοδεύτηκε από συζήτηση πάνω στους χαρακτήρες του έργου μέσω της τεχνικής της «ανακριτικής καρέκλας».

Το σενάριο είχε ως πρωταγωνίστρια μια έφηβη μαθήτρια, την Ηλέκτρα, η οποία συναντά έξω από το σχολείο της μια συνομήλικη κοπέλα, η οποία είναι πρόσφυγας και δεν μπορεί να σπουδάσει λόγω της αντίδρασης μελών από τον σύλλογο γονέων του σχολείου αλλά και περίοικων της περιοχής. Η Ηλέκτρα θα προσπαθήσει να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει καθηγητές, φίλους και γονείς ώστε να δεχτεί το σχολείο τους νεαρούς πρόσφυγες. Στην πορεία αυτής της προσπάθειας η Ηλέκτρα αντιλαμβάνεται ότι έχει να αντιμετωπίσει την προκατάληψη, τον φόβο, τον ρατσισμό και τα αρνητικά κοινωνικά στερεότυπα για τους πρόσφυγες.

Στο τελευταίο μέρος η παράσταση ανεβαίνει ξανά και το κοινό παρεμβαίνει επί της σκηνής προσπαθώντας με αυτοσχεδιασμούς να ενδυναμώσει τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα ο οποίος έχει ανάγκη να οδηγήσει την ιστορία σε ένα διαφορετικό πιο αισιόδοξο τέλος.

Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» στοχεύει στην ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Αποτελείται από δύο συμμετοχικές δράσεις – workshops και ξεκίνησε το 2015 από την Υ.Α. και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Εκτιμάται πως κάθε δύο δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος αναγκάζεται να εκτοπιστεί βίαια εξαιτίας πολέμων, διώξεων και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε όλο τον κόσμο 68,5 εκατομμύρια άνθρωποι, ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει καταγραφεί από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τις εστίες τους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
SPONSORED LINKS

"Η εξίσωση της θρησκείας με την πίστη είναι μάλλον πρόσφατη."

Arnold J. Toynbee, 1889-1975, Βρετανός ιστορικός

  • 963 - Πέθανε ο Αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ρωμανός Β'.
    1884 - Γεννήθηκε ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός.
    1945 - Στα τέλη του Β΄ Παγκόσμιου Πόλεμου, απελευθερώνονται τα Δωδεκάνησα από την Ιταλία και ζητούν να ενωθούν με την Ελλάδα.

© 2002-2019 MEDIA2DAY